СИМУЛЯЦІЙНИЙ ТРЕНІНГ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ФАРМАКОЛОГІЇ

Автор(и)

  • N. І. Voloshchuk Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова
  • O. M. Denysiuk Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова
  • O. S. Pashynska Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова
  • L. I. Marynych Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11443

Ключові слова:

медична освіта, симуляційне навчання, практичні навички, викладання фармакології

Анотація

На сьогодні в українських вищих медичних навчальних закладах симуляційні технології активно впроваджуються в освітній процес як для навчання студентів, так і для оцінки їх професійних навичок. Крім цього, навчання на основі моделювання може стати способом захисту медичних працівників та пацієнтів від непотрібних ризиків і лікарських помилок через брак практичного досвіду лікаря. Та, на жаль, порівняно з іншими країнами, наша робить перші кроки у цій сфері, особливо це стосується викладання фундаментальних дисциплін. Цей процес вимагає пошуку нових підходів до навчального процесу у викладачів і студентів. Мета нашого дослідження – обґрунтувати методичні підходи підвищення ефективності вивчення фармакології студентами ІІІ курсу медичного факультету через впровадження симуляційних методів навчання. При підготовці до дослідження було використано контент-аналіз із використанням сучасних медичних та науково-педагогічних Internet-джерел, бібліосемантичний, а також аналіз кінцевих продуктів діяльності.

На кафедрі фармакології Вінницького національного медичного університету ім. М. І. Пирогова була розроблена імітаційна ситуація за темою «Анафілактичний шок. Фармакологічна терапія», яка використовується в навчальному процесі. Викладачі та студенти відмічали високий рівень ефективності одночасного засвоєння теоретичного матеріалу та набуття практичних навичок на симуляторах-манекенах. Важливим моментом такого методологічного підходу є формування бази для розвитку клінічного мислення. Освітню симуляцію можна вважати важливою складовою підготовки до об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ).

Таким чином, використання імітаційних технологій дозволяє оволодіти професійними практичними навичками на більш високому рівні, ніж лише теоретичний, та сприяє наблизити навчання на теоретичних кафедрах до практичної медицини, дозволяє перенести набуті компетенції в реальну клінічну діяльність.

Посилання

Ekstrena medychna dopomoha: dohospitalnyi etap. Novyi klinichnyi protokol [Emergency medical care: pre-hospital stage. New Clinical Protocol]. Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy – Order of the Ministry of Health of Ukraine, June 05, 2019, No. 1269. Retrieved from: https://moz.gov.ua/uploads/2/12737-dn_20190605_1269_dod.pdf [in Ukrainian].

Zaikov, S.V. (2015). Anafilaktychnyi shok: diahnostyka, profilaktyka ta likuvannia [Anaphylactic shock: diagnosis, prevention and treatment]. Klinichna imunolohiia. Alerholohiia. Infektolohiia – Clinical Immunology. Allergology. Infectology, 3, 31-39 [in Ukrainian].

Lovkin, O.A., Riazanov, D.Yu., & Serikov, K.V. (2016). Formy symuliatsiinoho navchannia likariv-slukhachiv, likariv-interniv, serednoho medychnoho personalu ta paramedykiv [Forms of simulation training for trainees, interns, nursing staff, and paramedics]. Medytsyna nevidkladnykh staniv – Emergency Medicine, 5 (76), 94-97 [in Ukrainian].

Unifikovanyi klinichnyi protocol ekstrenoi, pervynnoi, vtorynnoi (spetsializovanoi) ta tretynnoi (vysoko¬spetsializovanoi) medychnoi dopomohy. Medykamentozna alerhiia, vkliuchaiuchy anafilaksiiu [Unified clinical protocol for emergency, primary, secondary (specialized) and tertiary (highly specialized) medical care. Drug allergy, including anaphylaxis]. Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy – Order of the Ministry of Health of Ukraine, December 30, 2015, No. 916. Retrieved from: https://dec.gov.ua/wp-content/uploads/images/dodatki/2015_916_ma/2015_916_ykpmd_ma.pdf [in Ukrainian].

Muravev, K.A., Khodzhayan, A.B., & Roy, S.V. (2011). Simulyatsionnoe obuchenie v meditsinskom obrazovanii – perelomnyy moment [Simulation training in medical education is a turning point]. Fundamentalnye issledovaniya – Fundamental Research, 10 (3), 534-537 [in Russian].

Starets, Ye.A., Kotova, N.V., Loseva, Ye.A., & Fedorenko, O.V. (2018). Opyt vnedreniya simulyatsionnogo obucheniya i universalnogo podkhoda k otsenke, raspozna¬vaniyu i stabilizatsii zhizneugrozhayushchikh sostoyaniy u detey [The experience of implementing simulation training and a universal approach to the assessment, recognition and stabilization of life-threatening conditions in children]. Clinichna anesteziolohiia ta intensyvna terapiia –Clinical Anesthesiology & Intensive Care, 1 (11), 93-102 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia poriadku zdiisnennia yedynoho derzhavnoho kvalifikatsiinoho ispytu dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity mahistr za spetsialnostiamy haluzi znan “22 Okhorona zdorovia” [On Approval of the Procedure of Implementation of the Unified State Qualification Exam for Higher Education Applicants Master’s Degree in theSpecialties of the Knowledge of 22 Health Care]. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy –Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine, March 28, 2018, No. 334 [in Ukrainian].

Kamran Kan, Serena Tolkhyurst-Kliver, Sara Uayt, & Uilyam Simpson (2011). Simulyatsii v sisteme meditsinskogo obrazovaniya. Sozdanie programmy simulyatsionnogo obucheniya [Simulations in the medical education system. Creating a Simulation Training Program]. Meditsinskoe obrazovanie i professionalnoe razvitie – Medical Education and Professional Development, (5), 26-65 [in Russian].

Korda, M.M., Shulhai, A.H., Zaporozhan, S.Y., & Kritsak, M.Yu. (2016). Symuliatsiine navchannia u medytsyni – skladova chastyna u protsesi pidhotovky likaria-spetsialista [Simulation training in medicine – an integral part in the preparation of a specialist doctor]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 17-20 [in Ukrainian].

Zhdan, V.M., Babanina, M.Yu., Kitura, Ye.M., Tkachenko, M.V., Shylkina, L.M., & Kyrian, O.A. (2019). Symuliatsiini tekhnolohii u navchanni simeinykh likariv [Simulation technologies in teaching family doctors]. Simeina medytsyna – Family Medicine, 4 (84), 94-96 [in Ukrainan].

Тutchenko, M.I., & Susak, Ya.M. (2013). Symuliatsiini tekhnolohii v navchanni studentiv-medykiv praktychnym navychkam [Simulation technologies in teaching medical students practical skills]. Visnyk VDNZU “Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia” – Bulletin of VDNZU “Ukrainian Medical Dental Academy”, 1 (41), 326-327 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-15

Як цитувати

Voloshchuk N. І., Denysiuk, O. M., Pashynska, O. S., & Marynych, L. I. (2020). СИМУЛЯЦІЙНИЙ ТРЕНІНГ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ФАРМАКОЛОГІЇ. Медична освіта, (3), 74–78. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11443

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ