ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

  • L. I. Khlamanova Національний медичний університет імені О. О. Богомольця МОЗ України
  • Yu. B. Chaikovsky Національний медичний університет імені О. О. Богомольця МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10057

Ключові слова:

проблемно-орієнтоване навчання, базові біологічні дисципліни, медична освіта

Анотація

Мета роботи – аналіз літератури про метод проблемно-орієнтованого навчання (PBL – Problem Based Learning), його впровадження в медичну освіту.

Основна частина. Окреслено недоліки та переваги цієї навчальної технології. PBL сприяє появі навичок активного навчання, що є важливим для постійного процесу післядипломного навчання лікарів; навчає вирішувати клінічні ситуації. Але студенти, що навчалися за методом PBL, іноді мали нижчі показники іспитів з фундаментальних дисциплін, ніж ті, хто навчався за традиційною методикою. Оскільки для навчальної моделі PBL надзвичайно важливим є засвоєння фундаментальних дисциплін, ми пропонуємо на доклінічних кафедрах застосовувати активні методи викладання знань шляхом їх інтеграції по горизонталі та вертикалі, практикувати проведення міждисциплінарних занять за сценарієм PBL. Проведення таких занять допоможе поширити ефективність навчання за моделлю PBL на викладання морфологічних дисциплін та фізіології й закріпити базові знання у студентів клінічних кафедр та лікарів під час післядипломної освіти.

Висновок. Переваги PBL та зазначені особливості деяких шляхів можливого впровадження цієї інноваційної технології в додипломне та післядипломне навчання спрямовані на підвищення якості медичної освіти та узгоджуються з логіко-змістовою моделлю галузевих стандартів підготовки фахівців, здатних до безперервного професійного розвитку.

Посилання

Dewey, J. (1986). “Experience and education.” The Educational Forum. Taylor & Francis Group.

Clark, B. (1979). The many pathways of academic co-ordination. Higher Education, 8, 3, 251-252.

Dolmans, D.H., De Grave, W., Wolfhagen, I.H., & van der Vle uten, C.P. (2005). Problem-based learning: future challenges for educational practice and research. Med. Educ., 39, 7, 732-741.

Wood, D.F. (2003). Problem-based learning. BMJ, 326, 7384, 328-330.

Dietrich, A.J., Moore-West, M., Palmateer, D.R., Radebaugh, J., Reed, S., & Clauson, B. (1990). Adapting problem-based learning to a traditional curriculum: teaching about prevention. Fam. Pract. Res. J., 10, 1, 65-73.

Barrows, H.S., & Tamblyn, R.M. (1980). Problem-based learning. An approach to medical education. NY.: Springer Publishing Company.

Chekman, I.S., Shumeiko, O.V., & Savchenko, N.V. (2010). Dokazova medytsyna yak metodolohichna osnova formuvannia novoho svitohliadu maibutnoho likaria v systemi kredytno-modulnoi osvity [Evidence-based medicine as a methodological basis for the formation of a new outlook of the future physician in the system of credit-transfer education]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 84-86 [in Ukrainian].

Flexner, A. (1910). Medical education in the United States and Canada: A report to the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. NY. Canada Bulletin, 4, 346 Retrieved from: http://www.carnegiefoundation.org/publications/medical-education-united-states-and-canadabulletin-number-four-flexner-report-0.

Finucane, P.M., Johnson, S.M., & Prideaux, D.J. (1998). Problem-based learning: it’s rationale and efficacy. Med J. Aust, 168, 9, 445-448.

Albanese, M.A., & Mitchell, S. (1993). Problem-based learning: A review of literature on its outcomes and implementation issues. Acad. Med., 68, 1, 52-81.

Vernon, A.D.T., & Blake, R.L. (1993). Does problem-based learning work? A meta-analysis of a valuative reseach. Acad. Med., 68, 7, 550-563.

Bridgham, R., Solomon, D., & Haf, J. (1991). The effect of curriculum era on NBME. Part I. Outcomes in a problem-based versus a traditional curriculum track. In Proceedings of the Thirtieth Annual Conference on Research in Medical Education. Acad. Med., 66, 82-84.

Davis, M.H. (1999). AMEE Medical Education Guide No. 15: Problem-based learning: a practical guide. Med. Teach., 21, 2, 130-140.

Duley, J.S. (1978). Basic skills for experiential learning:

What skills do students need to make the most of experien­tial learning opportunities. LES Papers on Learning and Teaching. East Lansing, MI: Michigan State University.

Baerveldt, C. (2013). Constructivism contested: impli­cation of a genetic perspective in psychology. Integr. Psychol. Behav. Sci., 47, 1, 156-166.

Milan, L.P., Semer, B., Rodrigues, J.M., & Gianinin, R.J. (2012). Traditional learning and problem-based learning: selfperception of preparedness for internship. Rev. Assoc. Med. Bras., 58, 5, 594-599.

Alamodi, A.A. (2014). Problem-based learning sessions and undergraduate research: a medical student’s perspective and experience. Perspect. Med. Educ., 4, 3, 1, 56-60.

Azer, S.A., Hasanato, R., Al-Nassar, S., Somily, A., & AlSaadi, M.M. (2013). Introducing integrated laboratory classes in a PBL curriculum: impact on student’s learning and satisfaction. BMC Med. Educ., 13. DOI: 10.1186/1472-6920-13-71.

Goodlad, S., & Hughes, J. (1992). Reflection through action: peer tutoring as service learning. Learning to Effect. Buckingham: SRHE and Open University Press.

Miller, S.K. (2003). A comparison of student outcomes following problem-based learning instruction versus traditional lecture learning in a graduate pharmacology course. J. Am. Acad. Nurse Pract., 15, 12, 550-556.

Roy, B., Banerjee, I., Sathian, B., Mondal, M., & Saha, C.G. (2011). Blood group distribution and its relationship with bleeding time and clotting time: a medical school based observational study among Nepali, Indian and Sri Lankan students. Nepal J. Epidemiol., 1, 4, 135-140.

Barnett, R. (2009). Knowing and becoming in the higher education curriculum. Studies in Higher Education, 34, 429-440.

Friedlander, M.J., Andrews, L., Armstrong, E.G., Aschenbrenner, C., Kass, J.S., Ogden, P., … & Viggiano, T.R. (2001). What can medical education learn from the neurobiology of learning? Acad. Med., 86, 4, 415-420.

Barell, J. (2007). Problem-based learning: An inquiry approach (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Shamsan, B., & Syed, A.T. (2009). Evaluation of problem based learning course at college of medicine, Qassim University, Saudi Arabia. Int. J. Health Sci. (Qassim), 3, 2, 249-258.

Taylor, D., & Miflin, B. (2008). Problem-based learning: where are we now? Med. Teach., 30, 8, 742-763.

Benner, P., Sutphen, M., Leonard, V., & Day, L. (2009). Educating nurses: A call for radical transformation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Dewey, J. (1997). Experience and education. Free Press; Reprint edition.

Finnerty, E.P., Chauvin, S., Bonaminio, G., Andrews, M., Carroll, R.G., & Pangaro, L.N. (2010). Flexner revi­sited: the role and value of the basic sciences in medical education. Acad. Med., 85, 2, 349-355.

Meo, S.A. (2013). Evaluating learning among under­graduate medical students in schools with traditional and problem-based curricula. Adv. Physiol. Educ., 37, 3, 249-253.

Bergman, E.M. (2015). Teaching and learning anatomy in a PBL curriculum. Teaching anatomy. Springer International Publishing.

Kumar, R.K., Freeman, B., Velan, G.M., & De Permentier, P.J. (2006). Intergrating histology and histopathology teaching in practical classes using virtuel slides. Anat., 4, 128-133.

Brooks, W.S., Woodley, K.T., Jackson, J.R., & Hoesley, C.J. (2015). Integration of gross anatomy in an organ system-based medical curriculum. Anatom. Sci. Educ., 8, 3, 266-274.

Chaikovskyi, Yu.B., & Khlamanova, L.I. (2015). Problema vykladannia bazovykh medyko-biolohichnykh dystsyp­lin: dyskusiia protiahom stolittia [The problem of teaching basic medical and biological disciplines: discussion for centuries]. Zhurn. NAMN Ukrainy – Journal of the NAMS of Ukraine, 21, 3, 95-102 [in Ukrainian].

Sobolev, L.V. (1950). K morfologii podzheludochnoy zhelezy [Morphology of a pancreas]. Doctor’s thesis. Moscow: Gos. izd-vo med. lit-ry [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-24

Як цитувати

Khlamanova, L. I., & Chaikovsky, Y. B. (2019). ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ. Медична освіта, (1), 41–47. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10057

Номер

Розділ

Вдосконалення вищої медичної освіти