МЕТОДОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА СТУДЕНТІВ І АСПІРАНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15617Ключові слова:
аспірант; творчість; дослідження; інтелектуальний потенціал.Анотація
Анотація. Інтелектуальний капітал нації значною мірою залежить від системи підготовки молодих учених. Останніми роками в Україні розпочалося реформування закладів освіти, а також перегляд змісту, форм, методів навчання. Якби йшлося лише про участь у науково-дослідній діяльності, написанні дисертацій, тоді б не було потреби в розлогих дискусіях на цю тему. Сучасний рівень технології, інформаційне забезпечення, традиції наукових шкіл дають змогу розв’язувати ці питання достатньо ефективно. Якщо ж розглядати наукову роботу як неодмінний елемент успішної професійної діяльності, чинник особистісного розвитку, підготовку нової генерації викладачів європейського рівня, готових до пошуку закономірностей досліджуваних процесів, завдання ускладнюється. Не випадково експерти Римського клубу в грудні 2017 р. як пріоритетне завдання назвали інтегральне мислення. Основною формою підготовки здобувачів ступеня докторів філософії на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти залишається аспірантура (ад’юнктура), яка традиційно розглядається як система організаційно-освітньо-наукового забезпечення підготовки здобувачів у закладі вищої освіти або науковій установі з метою опанування ними освітньо-науковою програмою. Програма передбачає комплексне вивчення навчальних дисциплін, виконання індивідуальних завдань, практик, проведення наукового дослідження, написання наукових публікацій, виступи на конференціях, підготовка та публічний захист дисертації. Поступовий перехід до інформаційного суспільства, технологічна революція, розвиток штучного інтелекту супроводжуються кризовими явищами на рівні особистості та глобалізованого світу. Зростають значущість та відповідальність дослідників за результати наукової роботи. Третій (освітньо-науковий / освітньо-творчий) рівень передбачає модернізацію закладів вищої освіти. Підкреслимо важливість методологічних аспектів наукової та педагогічної діяльності, що потребує готовності до наукової та викладацької роботи з очевидними елементами самовдосконалення, розуміння закономірностей виховного процесу. У нормативних документах традиційно підкреслюється важливість інновацій, визначальна роль суб’єктів наукової діяльності. Водночас система науково-методичного забезпечення потребує вдосконалення. Необхідно врахувати кращий досвід вітчизняних наукових шкіл, досягнення вчених інших країн. Особливу зацікавленість викликають питання особистісного розвитку аспірантів, підвищення рівня методологічної культури, закономірності наукової творчості.
Посилання
Ball, H.O., Bastun, M.V., & Vykhrushch, A.V., et al. (2002). Psychology of Personality-Oriented Training of Youth. V.V. Rybalka (Ed.). Kyiv, Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. 388 p. [in Ukrainian].
Chalyi, K., & Kryvenko, I. (2025). Medical Chatbots Based on Artificial Intelligence: Aspects of Professional Competence Formation. Prospects and innovations of science, 1 (47), 1261–1273 [in Ukrainian].
Ibn, Sina (2024). The Book of Salvatio. Kyiv: Tempora. 592 p. [in Ukrainian].
Kovalchuk, L. (2025). Formation of Methodological Culture of Higher Education Applicants. Bulletin of Lviv University. Pedagogical Series, 42, 227–240 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13473
Law of Ukraine “On Higher Education” (2014). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine “On Scientific and Scientific- Technical Activities” (2016). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text [in Ukrainian].
Morkun, V.S., Stupnik, M.I., & Tron, V.V. (2019). Preparation and Defense of a Dissertation for the Degree in Technical Sciences. Kryvyi Rih. 110 p. [in Ukrainian].
Protsak, T.V., Kryvetskyi, V.V., Proniaiev, D.V., Yasinskyi, M.M. & Zabrodska, O.S. (2023). Relevance of Using Artificial Intelligence in Modern Educational Processes. Bukovina Medical Bulletin, 27 (4.108), 112–116 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.24061/2413-0737.27.4.108.2023.20
Rudenko, M. (2015). Energy of Progress: Selected Works on Economics, Philosophy and Cosmology. Kyiv: Klio. 680 p. [in Ukrainian].
Shevchenko, V.H., Muraviov, P.T., & Kravets, K.V. (2025). Ethics of Using Artificial Intelligence in Higher Medical Education. Medical education, (1), 94–98 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15381
Shostakovych-Koretska, L.R., & Kopcha, V.S. (2025). Use of Artificial Intelligence in Clinical Medicine and Scientific Research. Medical education, (1), 99–107 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15382
Tymoshenko, O.I., & Yahodzinskyi, S.M. (2025). Logic and Critical Thinking. Sumy: Universytetska knyha. 248 p. [in Ukrainian].
Value Orientations in the Modern World: Theoretical Analysis and Practical Experience (2023). Ternopil Volodymyr Hnatiuk national uniwersity. Red. kol.: Morska N.L., Lytvyn L.M., & Poperechna H.A. Ternopil: FOP Osadtsa Yu.V. 434 p. [in Ukrainian].
Vykhrushch, A.V. (2013). The Pedagogical Personology as a Challenge of the 21st Century. In: European Ideas in the Works of Famous Educationalists. Internationalization, Globalization and Their Impact on Education. Łódż: Społeczna Akademia Nauk. P. 323–336 [in English].
Vykhrushch, A.V. (2024 b). Integral Thinking: Past and Future. Development of professional skills of a teacher in the conditions of a new socio-cultural reality: collection of materials of the VII International Scientific and Practical Conference (Ternopil, Ukraine, October 10–11, 2024). Ternopil: FOP Osadtsa Yu.V. (pp. 76–77) [in Ukrainian].
Vykhrushch, A.V. (2024 c). The Concept “Loneliness” – Theory and Practice. Transcarpathian Philological Studies, 34 (2), 132–137 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2024.34.2.22
Vykhrushch, A.V. (2024 d). Artificial Intelligence and Loneliness: A Personal Dimension. Transcarpathian Philological Studies, 37, 298–305 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2024.37.49
Vykhrushch, A.V. (2024). The Great Game of Hermann Hesse. Transcarpathian Philological Studies, 35 (2), 316–322 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2024.35.54
Vykhrushch, A.V. (2025). Computer Intelligence and … Creativity. Studia methodologica, 59, 79–89 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-7
Yatsyshyn, A.V. (2020). Digital Open Systems in the Training of Postgraduates and Doctoral Students: monoghrafia, Kyiv: TsP “Komprynt”. 416 p. [in Ukrainian].
Zavhorodnia, O.V., & Kopylov, S.O. (2018). The Creative Heritage of H.O. Ball in the Context of Contemporary Psychology. Theoretical research in psychology, III, 44–63 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.