МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ТЕРАПІЯ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ» ДО РОБОТИ З ПАЦІЄНТАМИ НЕВРОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15612

Ключові слова:

методологія, освітня програма, підготовка фахівців, реабілітація пацієнтів неврологічного профілю, терапія та реабілітація.

Анотація

Анотація. У статті окреслено сучасні підходи до вдосконалення освітніх програм спеціальності «Терапія та реабілітація» щодо формування компетентностей майбутніх фахівців для роботи з пацієнтами неврологічного профілю. Зазначено, що необхідність модернізації освітніх програм у контексті представленої проблеми зумовлена швидким розвитком спеціальності «Терапія та реабілітація» та складною і динамічною структурою захворюваності неврологічного профілю. Такі умови призводять до потреби в підготовці великої кількості фахівців різних спеціалізацій та постійному вдосконаленні їх професійної майстерності. Розкрито певні методологічні концепції формування освітніх програм зі спеціальності «Терапія та реабілітація». Зокрема, акцентовано увагу на аналізі концепцій структурно-логічної ієрархічності, фундаменталізації та спеціалізації вищої освіти, компетентнісного підходу. Звернено увагу, що аналіз освітніх програм свідчить про наявність великої різноманітності підходів до побудови структурно-логічної осі формування компетентностей здобувачів освіти щодо роботи з пацієнтами неврологічного профілю, що є проявом реалізації концепції автономії закладів вищої освіти та підкреслює унікальну складову й особливості освітніх програм. Зазначено, що складність структури захворюваності неврологічного профілю та багатоаспектність методологічних підходів в освітній діяльності для підготовки фахівців зумовила виникнення величезної різноманітності освітніх компонентів, узгодження ієрархії яких у структурно-логічних схемах освітніх програм є актуальною проблемою. Обґрунтовано шляхи (варіанти) вирішення цієї проблеми в закладах вищої освіти в контексті модернізації змісту освітніх компонентів та їх узгодження у структурно-логічних схемах освітніх програм спеціальності «Терапія та реабілітація».

Посилання

Dr Steinmetz, J. et al. (2024). Global, regional, and national burden of disorders affecting the nervous system, 1990–2021: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2021. The Lancet Neurology, 23 (4), 344–381. https://doi.org/10.1016/ s1474-4422(24)00038-3. DOI: https://doi.org/10.1016/S1474-4422(24)00038-3

Feigin, V.L. et al. (2020). The global burden of neurological disorders: translating evidence into policy. The Lancet Neurology, 19 (3), 255–265. https://doi.org/10.1016/s1474-4422(19)30411-9. DOI: https://doi.org/10.1016/S1474-4422(19)30411-9

Khallo, O.Ye. (2024). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi [A competent approach in the training of future specialists in the medical industry]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 95, 67–70. https://doi.org/10.3278 2/1992-5786.2024.95.12 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/1992-5786.2024.95.12

Ivchenko, V.K. et al. (2014). Fundamentalizatsiia yak osnova pidhotovky maibutnoho likaria u konteksti yevropeiskoho osvitnoho prostoru [Fundamentalization as the basis for training a future doctor in the context of the European educational space]. Medychna osvita, 2, 68–72. Retrieved from: https:// ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/ view/14274/13153 [in Ukrainian].

Stepaneneko, V.V. (2016). Problemy fundamentalizatsii vyshchoi medychnoi osvity [Problems of fundamentalization higher medical education]. Visnyk Luhanckoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 1 (298) (1), 249–253 [in Ukrainian]. 6. Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O.O. Bohomoltsia (2023). Osvitno-profesiina prohrama “Fizychna terapiia, erhoterapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://nmuofficial.com/ navchalno-metodychnyj-viddil/akredytatsiya-ta-litsenzuvannya/ 2023-rik/ [in Ukrainian].

Ternopilskyi natsionalnyi medychnyi universytet imeni I.Ya. Horbachevskoho (2025). Osvitno -profesiina prohrama “Fizychna terapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu I7 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty I7 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://www.tdmu.edu.ua/home/osvita/osvitniprogramy/ osvitno-profesijna-programa-fizychnaterapiya/ [in Ukrainian].

Zaporizkyi derzhavnyi medyko-farmatsevtychnyi universytet (2024). Osvitno-profesiina prohrama “Fizychna terapiia, erhoterapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://nmv.mphu.edu.ua/p_64.html [in Ukrainian].

Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad “Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet” (2024). Osvitno-profesiina prohrama “Fizychna terapiia, erhoterapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/87300 [in Ukrainian].

Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy “Kyivskyi politekhnichnyi instytut imeni Ihoria Sikorskoho” (2024). Osvitno-profesiina prohrama “Fizychna terapiia, erhoterapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/opfiles/ 227_oppb_ftet_2024o.pdf [in Ukrainian].

Natsionalnyi universytet ‘Poltavska politekhnika imeni Yuriia Kondratiuka’ (2024). Osvitno-profesiina prohrama ‘Fizychna terapiia, erhoterapiia’ pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://nupp.edu.ua/ uploads/files/0/main/page/licenzuvannia-ta-akredetacia/ fks/opp/2024/227-ftet-b.pdf [in Ukrainian].

Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka (2024). Osvitno-profesiina prohrama ‘Fizychna terapiia, erhoterapiia’ pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://nmv.pnu.edu.ua/wpcontent/ uploads/sites/118/2024/10/227-op-terapiia-ta -reabilitatsiia-bac-2024.pdf [in Ukrainian].

Natsionalnyi universytet fizychnoho vykhovannia i sportu Ukrainy (2024). Osvitno-profesiina prohrama ‘Fizychna terapiia, erhoterapiia’ pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://uni-sport.edu. ua/sites/default/files/rozklad/opp_bakalavr_ter_ta_ reab_227_ftet_23-27_pidp.pdf [in Ukrainian].

Vinnytskyi natsionalnyi medychnyi universytet imeni M.I. Pyrohova (2023). Osvitno-profesiina prohrama “Terapiia ta reabilitatsiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Therapy and Rehabilitation’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://www.vnmu.edu.ua/downloads/other/ OPP_terap-reabil-2023_proekt.pdf [in Ukrainian].

Derzhavnyi zaklad “Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka” (2025). Osvitno- profesiina prohrama “Fizychna terapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu I7 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty I7 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://luguniv.edu.ua/ Attach/public_info/opp_bac/new/I7/op_I7_01_ physical_therapy_bac_2025.pdf [in Ukrainian].

Vyshchyi pryvatnyi navchalnyi zaklad “Lvivskyi medychnyi universytet” (2023). Osvitno-profesiina prohrama “Fizychna terapiia, erhoterapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://medinstytut. lviv.ua/wp-content/uploads/OPP-Therapy-and-Rehabilitation- 2023-1-1.pdf [in Ukrainian]. 17. Zhytomyrskyi ekonomiko-humanitarnyi instytut universytetu “Ukraina” (2024). Osvitno-profesiina prohrama “Fizychna terapiia, erhoterapiia” pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 227 Terapiia ta reabilitatsiia [Educational and professional program ‘Physical Therapy, Occupational Therapy’ of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation]. Retrieved from: https://zh.uu.edu.ua/ osvitni-prohramy/fizychna-terapiia-erhoterapiia-osbakalavr/ [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [On Higher Education] (2014). Law of Ukraine dated 07/03/2014 No. 1556- VII. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [On approval of Methodological recommendations for the development of higher education standards] (2025). Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 03/27/2025 No. 512. Retrieved from: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia -metodychnykh-rekomendatsii-shchodo-rozroblennia- standartiv-vyshchoi-osvity [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku realizatsii prava na akademichnu mobilnist [On approval of the Procedure for the implementation of the right to academic mobility] (2015). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine; Procedure dated 08/12/2015 No. 579. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/579-2015-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Hryhorova, I.A. & Sokolova, L. . (Eds.). (2020). Nevrolohiia. Kyiv: Medytsyna [in Ukrainian].

Spetsialnist Nevrolohiia. Prymirna prohrama pidhotovky v internaturi [Specialty Neurology. Sample internship training program] (2022). Order of the Ministry of Health of Ukraine 07/14/2022 No. 1219. Retrieved from: https://moz.gov.ua/uploads/7/37888- dn_1219_14_07_2022_dod_5.pdf [in Ukrainian].

Pro reabilitatsiiu u sferi okhorony zdorovia [On rehabilitation in the healthcare sector] (2020). Law of Ukraine dated 12/03/2020 No. 1053-IX. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1053-20#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Pereliku rekomendovanykh instrumentiv otsiniuvannia funktsionuvannia, obmezhen zhyttiediialnosti ta zdorovia osoby [On approval of the List of recommended tools for assessing functioning, limitations in vital activity and health of a person] (2024). Order of the Ministry of Health of Ukraine dated 11/20/2024 No. 1946. Retrieved from: https://moz.gov.ua/storage/uploads/ 5f45ee2e-55c6-4de6-9b8d-c7f17147e4e3/dn_ 1946_20112024.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Степаненко, В. В. (2025). МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ТЕРАПІЯ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ» ДО РОБОТИ З ПАЦІЄНТАМИ НЕВРОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ. Медична освіта, (3), 42–49. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15612

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ