СТАЛИЙ РОЗВИТОК І БЕЗПЕЧНЕ НАУКОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК НЕОБХІДНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15606

Ключові слова:

громадське здоров’я; сталий розвиток; біобезпека; біоетика; охорона праці; наукове середовище; компетентності.

Анотація

Анотація. У статті обґрунтовується необхідність удосконалення освітнього процесу шляхом розширення практикоорієнтованих завдань, запровадження тренінгів із реагування на біологічні й екологічні загрози, використання симуляційних технологій, а також розвитку міжсекторальної співпраці у навчанні. Це дасть змогу не лише забезпечити відповідність підготовки магістрів сучасним викликам сфери громадського здоров’я, але й підвищити їхню готовність до роботи в умовах глобальних і локальних криз. Метою статті є дослідження ролі принципів охорони праці, біоетики, біобезпеки та цілей сталого розвитку у формуванні професійних компетентностей здобувачів освіти за освітньо-професійною програмою «Громадське здоров’я». У роботі застосовано комплексний методологічний підхід, що передбачає аналіз наукових джерел, нормативно-правових документів, а також результати анкетування серед 25 здобувачів освіти та 10 випускників програми. Дослідження показало, що сучасна система підготовки в галузі громадського здоров’я забезпечує розвиток ключових програмних результатів навчання, передбачених стандартом вищої освіти, зокрема: здатності оцінювати демографічні й епідеміологічні показники, аналізувати соціальні й екологічні детермінанти здоров’я, планувати та реалізовувати профілактичні заходи, здійснювати наукові дослідження та комунікацію результатів. Результати анкетування підтвердили, що більшість студентів усвідомлюють значення біоетики та біобезпеки як складових професійної підготовки, але вказують на недостатній рівень практичної складової у цій сфері. Випускники, зі свого боку, підтверджують, що отримані знання й навички з охорони праці та сталого розвитку вони активно застосовують у професійній діяльності, особливо у сфері оцінки ризиків, управління надзвичайними ситуаціями та науково-аналітичної роботи. Зроблено висновок, що інтеграція принципів сталого розвитку та безпечного наукового середовища в навчальний процес сприяє формуванню професійно компетентних, етично відповідальних і соціально активних фахівців, здатних ефективно діяти в сучасних умовах.

Посилання

Bengu, H., Demircioglu, G. & Yilmaz, M. (2019). Application of team-based learning at a health science course: A case study. Athens Journal of Health, 6 (1), 45–56. DOI: https://doi.org/10.30958/aje.6-1-5

George-Reyes, C.E., López-Caudana, E.O. & Ramírez-Montoya, M.S. (2023). Research competencies in university students: Intertwining complex thinking and Education 4.0. Contemporary Educational Technology, 15 (4), ep478. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/13767. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/13767

Herrmann-Werner, A., Festl-Wietek, T., Gille, C., Zipfel, S. & Wiechers, S. (2022). Medical student attitudes on vaccination relevance: A mixed-method study. Plos One, 17 (8), e0273529. DOI: https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0273529. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0273529

Nosko, M.O., Deikun, M.P., Mekhed, O.B. & Mekhed, D.B. (2025). Resursno-oriientovane navchannia u tsyfrovomu prostori z metoiu intehratsii doslidzhen, biolohichnoi bezpeky ta kiberhihieny u pidhotovtsi fakhivtsiv z biolohii ta hromadskoho zdorovia [Resource-oriented learning in the digital space for the integration of research, biological safety and cyber hygiene in the training of specialists in biology and public health]. In M.V. Hrynova & N.V. Kononets (Eds.), Resursno-oriientovane navchannia: teoriia ta praktyka pidhotovky maibutnikh menedzheriv u tsyfrovomu osvitnomu prostori: kolektyvna monohrafiia (pp. 352–366). Poltava: Poltava National Pedagogical University named after V.G. Korolenko. DOI: https://doi.org/10.33989/ pnpu.716.c3178 [in Ukrainian].

Pushkarova, Ya.M. (2024). Doslidnytska kompetentnist yak osnova profesiinoi pidhotovky maibutnikh farmatsevtiv [Research competence as the basis for the professional training of future pharmacists]. In S. Tabachnikov (Ed.), Theoretical and practical research in 2024: collective monograph (pp. 116–122). California. DOI: 10.51587/9798-9 917-51902-2025-021 [in Ukrainian].

Pushkarova, Ya.M. (2025). Realizatsiia vybirkovoho komponenta «Rozvytok doslidnytskykh navychok » dlia pidhotovky zdobuvachiv zaochnoi formy navchannia: dosvid ta rezultaty [Implementation of the elective component “Development of research skills” for the training of part-time students: experience and results]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 31–34. DOI: https://doi.org/10.1160 3/m.2414-5998.2025.2.15483 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15483

Stynska, V.V., Klishch, I.P. & Kravets, N.S. (2025). Innovatsiini pedahohichni stratehii v pidhotovtsi medychnykh i farmatsevtychnykh kadriv v Ukraini [Innovative pedagogical strategies in the training of medical and pharmaceutical personnel in Ukraine]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 35–41. DOI: https://doi.org/10.1160 3/m.2414-5998.2025.2.15484 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15484

Tsodikova, O.A. & Hyria, M.P. (2025). Formuvannia indyvidualnoi osvitnoi traiektorii zdobuvacha v medychnomu universyteti: stan ta perspektyvy [Formation of the individual educational trajectory of a student in a medical university: state and prospects]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 62–66. DOI: https://doi.org/10.11603/ m.2414-5998.2025.2.15489 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15489

Wood, R. & Malik, M. (2022). A landscape review of the literature focusing upon the use of technology to support problem, case and project based learning in higher education STEM disciplines. In SEFI 50th Annual Conference of The European Society for Engineering Education. “Towards a new future in engineering education, new scenarios that European alliances of tech universities open up” (pp. 872–889). Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya. DOI: http://dx.doi.org/10.5821/ conference-9788412322262.1164.11. DOI: https://doi.org/10.5821/conference-9788412322262.1164

Zainuddin, Z., Shujahat, M. & Chu, S. K. W. (2020). The impact of gamification on learning and instruction: A systematic review of empirical evidence. Educational Research Review, 30, 100326. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100326. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100326

Zheng, J., Li, Y. & Li, Y. (2023). Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis. European Journal of General Medicine, 20 (1), 45–53.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Дейкун, М. П., & Мехед, О. Б. (2025). СТАЛИЙ РОЗВИТОК І БЕЗПЕЧНЕ НАУКОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК НЕОБХІДНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я. Медична освіта, (3), 17–20. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15606

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ