СУТНІСТЬ І ЗНАЧЕННЯ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ МЕДИЧНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15371Ключові слова:
патріотичне виховання; професійна етика; майбутній фахівець медичної сфери; здобувач вищої освіти; суспільство.Анотація
Анотація. У статті розкрито сутність і значення патріотичного виховання у формуванні професійної етики майбутнього фахівця медичної сфери. Актуальність дослідження визначається тим, що майбутні медичні спеціалісти, крім фахових знань, повинні бути носіями високих моральних принципів, таких як гуманність, співчуття, відповідальність. Патріотичне виховання допомагає інтегрувати ці цінності в професійну етику, формуючи свідоме ставлення до своїх обов’язків перед суспільством. З’ясовано, що сутність патріотичного виховання полягає у створенні умов для виховання в здобувачів вищої освіти високого рівня відповідальності за майбутню професійну діяльність і суспільну користь їхньої праці. Цей процес охоплює формування громадянської свідомості, моральної стійкості, соціальної відповідальності й емпатії. Зазначено, що значення патріотичного виховання в медичній сфері полягає у формуванні стійких моральних орієнтирів, які забезпечують чесність, відповідальність і відданість професії. Виокремлено основні аспекти патріотичного виховання, які сприяють формуванню стійкої професійної етики працівників медичної галузі, підвищують їхню моральну відповідальність і мотивацію до якісного виконання своїх професійних обов’язків: виховання почуття відповідальності за здоров’я нації; формування моральних цінностей; розвиток професійної гордості й самоповаги; повага до традицій та історії медицини; сприяння етичному ставленню до пацієнтів; підвищення готовності до самопожертви й допомоги в кризових ситуаціях; формування командного духу й колегіальності; мотивація до самовдосконалення; розвиток професійної ідентичності; посилення морально-психологічної стійкості. Констатовано, що для досягнення максимальної ефективності цього процесу необхідно враховувати індивідуальні особливості молодих людей, їхні життєві цінності та світоглядні орієнтири. Уникнення формалізму у виховній роботі є ключовим, адже механічне повторення стандартів не забезпечує глибокого засвоєння моральних норм. Зроблено висновки, що патріотичне виховання відіграє важливу роль у формуванні професійної етики майбутнього медичного фахівця. Воно сприяє розвитку відповідальності, гуманізму й готовності допомагати іншим, що є ключовими рисами медичного працівника. Патріотизм, як складник громадянської свідомості, формує в майбутнього спеціаліста медичної сфери почуття обов’язку перед суспільством і державою, що підвищує рівень професійної мотивації й відповідальності.
Посилання
Андрійчук О.Я. Виховання гуманності у студентів медичного коледжу в процесі фахової підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2003. 19 с.
Колісник-Гуменюк Ю. Концептуальні основи формування професійно-етичної культури майбутніх медиків. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2011. № 5. С. 23–32.
Кульчицький В. Патріотичне виховання як складова професійної підготовки майбутнього фахівця. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. № 1 (44). С. 88–92.
Лучанінова О.П. Патріотизм в умовах воєнного стану: духовне становлення студентства. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2022. № 2 (104). С. 64–74. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310/2022-104-2-64-74
Шейко В.Д., Гіленко І.О., Дем’янюк Д.Г., Ляховський В.І., Крижановський О.А., Сакевич П.П. Усвідомлення національної ідеї – стимул прискореного формування професійного мислення. Клінічне мислення: шляхи формування та вдосконалення : матеріали науково-практичної конференції. Полтава, 2009. Частина 1. С. 73–75.
Штома Л.Н. Роль етики у професійній діяльності фахівця. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2012. Випуск 36. Том 1. С. 72–75.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Медична освіта

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.