ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ДО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Г. В. Білавич Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-1555-0932
  • М. А. Багрій Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-3506-9900
  • У. З. Борис Коломийський педагогічний фаховий коледж Івано-Франківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-2670-8061
  • А.-М. А. Шульгай Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7849-4560

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14005

Ключові слова:

розлади аутичного спектра, заклад вищої освіти, заклад дошкільної освіти, фахівці у сфері дошкільної освіти, учителі початкової школи, аутизм, професійна підготовка, корекційна робота, інклюзивна освіта

Анотація

Анотація. Стаття присвячена проблемі підготовки фахівців до навчання дітей з особливими освітніми потребами, зокрема з розладами аутистичного спектра (РАС). Зазначено, що в Україні, як і в усьому світі, з року в рік поширюється аутизм з-поміж дітей, наведено відповідні статистичні дані. Увиразнено значення мовлення в особистісному й культурному розвитку дитини з РАС. Схарактеризовано розлади аутистичного спектра, які спричинюють порушення в спілкуванні, соціальній взаємодії, поведінці дитини, що ускладнює її процес інтеграції в суспільство. Наведено результати дослідження фахівців, спрямовані на вивчення теоретико-методологічного аспекту професійної підготовки педагогів до роботи з дітьми з РАС. Увиразнено дані наукового пошуку, які відображають рівень професійної підготовки вихователів закладів дошкільної освіти, учителів початкової школи до роботи з дітьми з РАС. Зроблено висновки про її недостатній рівень. Запропоновано програму підвищення професійної компетентності педагогів «Особливості виховно-освітньої роботи з дітьми із РАС», яка спрямована на опанування знань про психолого-педагогічні особливості дітей із РАС, симптоми, характерні ознаки дітей-аутистів, технології, що забезпечують організацію виховно-освітньої роботи з дітьми із РАС тощо; формування вмінь застосовувати корекційно-розвивальні технології в роботі з дітьми-аутистами, планувати та коригувати освітні завдання спільно з фахівцями з урахуванням результату моніторингу, індивідуальних особливостей розвитку дітей із РАС за умов інклюзивної освіти, формувати навички проєктувати корекційно-розвивальне освітнє середовище задля розвитку комунікативних умінь дитини із РАС, здійснювати просвітницьку роботу з батьками та ін. Підкреслено, що професійна підготовка майбутніх фахівців у сфері освіти має велике значення для загальноосвітнього та професійного розвитку особистості дитини з РАС. Схарактеризовано змістові модулі авторської програми «Особливості виховно-освітньої роботи з дітьми із РАС».

Посилання

Bazyma, N.V. (2018). Rozvytok movlennia ditei z autyzmom [Speech development of children with autism]. Kharkiv: Ranok, VH Kenhuru [in Ukrainian].

2 kvitnia – Vsesvitnii den poshyrennia informatsii pro autyzm [April 2 – World Autism Awareness Day]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/news/2-kvitnja-%e2%80%93-vsesvitnij-den-poshirennja-informacii-pro-autizm.

5 mifiv pro autyzm [5 myths about autism]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/health/5-mifiv-pro-autizm.

Skrypnyk, T. (Ed.). (2014). Osvita ditei z autyzmom: vid mifu do realnosti [Education of children with autism: from myth to reality]. Kyiv: Hnozis [in Ukrainian].

Osvitnii prostir dlia vsikh: hovorymo zi shkoliaramy pro autyzm [Educational space for all: talking with school children about autism]. Retrieved from: https://osvita.ua/school/method/82151/.

Ostrovska, K.O. (2012). Zasady kompleksnoi psykholoho-pedahohichnoi dopomohy ditiam z autyzmom [Principles of comprehensive psychological and pedagogical as sistance to children with autism]. Lviv: Triadaplius [in Ukrainian].

Ofitsiini tsyfry: kilkist autystiv u sviti postiino zrostaie [Official figures: the number of autistic people in the world is constantly in creasing]. Retrieved from: https://cwf.com.ua/oficzijni-czifri-kilkist-autistiv-u-sviti-postijno-zrosta%D1%94/.

Sylchenko, V.V. (2020). Dytiachyi autyzm – problema suchasnosti [Children's autism – a problem of modernity]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19 «Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia» – Scientific journal of M.P. Drahomanov NPU. Series 19 “Correctional pedagogy and special psychology”, 39, 90-97 [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. (2015). Shliakhy pidvyshchennia kompetentnosti pedahohiv v orhanizatsii osvitnoho protsesu dlia ditei z autyzmom [Ways to increase the competence of teachers in the organization of the educational process for children with autism]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia – A special child: training and education, 3, 49-57 [in Ukrainian].

Hobson, R.P. (2005). Autism and the Development of Mind. Erlbaum, Hove, Sussex.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Білавич, Г. В., Багрій, М. А., Борис, У. З., & Шульгай, А.-М. А. (2023). ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ДО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Медична освіта, (2), 5–10. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14005

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ