EXPERIENCE IN DEVELOPING PRACTICAL SKILLS IN PEDIATRICS AMONG FOREIGN MEDICAL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15374Keywords:
practical skills; pediatrics; simulation training; objective structured clinical examination; students.Abstract
Abstract. Practical skills in pediatrics are critically important for training future physicians. Children require a specific approach, which includes unique diagnostic and treatment methods, as well as a high level of communication competence. At I. Horbachevsky Ternopil National Medical University (TNMU), a comprehensive training system is implemented for foreign students to develop clinical thinking and practical skills through simulation training and hands-on practice in pediatric departments. To analyze the effectiveness of the Objective Structured Clinical Examination (OSCE) conducted for foreign medical students and identify the most challenging aspects of practical skills acquisition. Descriptive analysis was applied in the initial stage of the study. To identify the pediatric skills that pose the greatest challenges for students, a retrospective analysis was conducted on the results of the Objective Structured Clinical Examination (OSCE). The analysis included data from 3rd- to 5th-year medical students specializing in “Medicine”, with each examination including three pediatric stations. For 3rd-year students, the best performance was observed in patient interviewing skills (90% satisfactory) and assessment of newborn reflexes (70% satisfactory). However, heart auscultation posed difficulties for 60% of students. Among 4th- and 5th-year students, the poorest results were in interviewing patients with exanthema (96% unsatisfactory). At the same time, the interpretation of laboratory tests showed better outcomes, with 30.8% of students achieving excellent results. To enhance the training of foreign students, it is essential to strengthen the practical component of their education. Special attention should be given to developing skills in collecting patient complaints, taking medical histories in infectious diseases, and performing key aspects of the physical examination. Introducing additional simulation sessions and addressing challenging areas will help cultivate highly competent specialists in pediatrics.
References
Волосовець О., Заболотько В., Волосовець А. Кадрове забезпечення галузі охорони здоров’я в Україні та світі: сучасні виклики. Українські медичні вісті. 2023. № 1. С. 20–26. DOI: 10.32471/ umv.2709-6432.84.57.
Грищенко Н.В, Ковальчук О.Л. Моніторинг рівня задоволеності якістю підготовки з педіатрії здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина» факультету підготовки іноземних громадян Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Здоров’я дитини. 2024. Т. 19. № 4. С. 208–213. DOI: 10.22141/2224-0551.19.4.2 024.1707.
Волосовець О.П., Улищенко В.В., Грищенко Н.В., Ковальчук О.Л., Купкіна А.В., Каруліна Ю.В., Салтанова С.Д. Напрями вдосконалення викладання педіатрії в закладах вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 22–28. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822
Корда М.М., Шульгай А.Г., Пасяка Н.В., Петренко Н.В., Галіяш Н.Б., Бількевич Н.А. Об’єктивний структурований клінічний іспит як вимір практичної підготовки майбутнього лікаря. Медична освіта. 2019. № 3 (додаток). С. 19–24. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10116
Освітньо-професійна програма «Лікувальна справа» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 222 Медицина галузі знань 22 Охорона здоров’я / Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України. 2024. URL: https://drive. g o o g l e . c o m / f i l e / d / 1 k D K R 3 H y g m m g x m B z h mGhFyjOdtpe4zwCp/view (дата звернення: 20.02.2025).
Про зміни до порядку, умов та строків проведення ЄДКІ та критеріїв оцінювання результатів : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 2024 № 900 (Україна). URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0873-24#Text (дата звернення: 20.02.2025).
Волосовець О., Виговська О., Кривопустов С., Мозирська О., Ємець О., Волосовець А., Фелешко В. Проблеми надання медичної допомоги дітям України внаслідок російської агресії. Здоров’я дитини. 2023. Т. 18. № 3. С. 157–161. DOI: 10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578. DOI: https://doi.org/10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578
Соляник О.В., Круть О.С. Важливість симуляційного навчання в здобутті студентами практичних навичок з пропедевтичної педіатрії. Теоретичні та практичні аспекти розвитку науки та освіти (частина ІІ) : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 10–11 квітня 2021 року. Львів : Львівський науковий форум, 2021. С. 16.
Щербатюк Н.Ю., Горішній І.М., Чорно- мидз І.Б. Засвоєння студентами практичних навичок при вивченні педіатрії. Медична освіта. 2019. № 3. С. 35–38. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10645
Volosovets O.P., Lurin I.A., Naumenko O.M., Volosovets A.O., Kryvopustov S.P. Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland : 1960). 2022. Т. 75. № 5. pt 1. Р. 1136–1139. DOI: 10.36740/WLek202205115. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202205115
Dudas R.A., Colbert-Getz J.M., Balighian Е. et al. Evaluation of a simulation-based pediatric clinical skills curriculum for medical students. Simulation in Healthcare: Journal of the Society for Simulation in Healthcare. 2014. Т. 9. № 1. С. 21–32. DOI: https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3182a89154
Fitzgerald D.A. Integrating simulation teaching into acute clinical paediatrics. Paediatric Respiratory Reviews. 2024. Т. 51. С. 1. DOI: 10.1016/j. prrv.2024.05.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.prrv.2024.05.003
Kissel A.M. Pediatric Priorities. Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges. 2020. Т. 95. № 8. С. 1131. DOI: 10.1097/ACM.0000000000003227. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000003227
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.