РОЗВИТОК ЕМПАТІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ

  • L. O. Voloshyna ВДНЗ України “Буковинський державний медичний університет”, м. Чернівці
  • L. D. Kushnir ВДНЗ України “Буковинський державний медичний університет”, м. Чернівці
  • M. P. Perepichka ВДНЗ України “Буковинський державний медичний університет”, м. Чернівці
  • O. I. Doholich ВДНЗ України “Буковинський державний медичний університет”, м. Чернівці
  • B. A. Leko ВДНЗ України “Буковинський державний медичний університет”, м. Чернівці
Ключові слова: емпатія, емоційний стан, студенти-медики

Анотація

Мета роботи – вивчити проблему емпатійності у студентів-медиків, когнітивний та емотивний напрямки емпатій.

Основна частина. Вивчення проблеми емпатії в психології має досить тривалу історію. Емпатія визначається як здатність людини емоційно відгукуватися на переживання іншої людини, тварини чи будь-якого антропоморфізованого предмета; як суто емоційний феномен, що репрезентує процес співпереживання – співчуття – внутрішнього прийняття; як осягнення емоційного стану  іншого, як проникнення в переживання іншої людини; як здатність прилучатися до емоційного життя іншого, розділяючи його переживання; як “учуття” в позицію іншого, вміння поставити себе на його місце; як почуття, що передає духовне єднання. Ми провели емпіричне дослідження, у якому вибіркою стали 37 студентів ІV курсу Чернівецького медичного університету і використовувалися методики В. В. Бойка для діагностики емпатії та Дж. Тангней для вимірювання почуття провини та сорому. Здатність до емпатії разом з розвитком таких базових і загальнолюдських моральних за характером почуттів, як провини та сорому, що визначають етичну спрямованість самосвідомості особистості, є професійно важливими якостями для представників допомагаючих професій, зокрема медика.

Висновок. Велінням часу є необхідність дослідження рівня емпатійних здібностей студентів-медиків та їх постійний розвиток як важлива складова частина високих професійних і медичних якостей сучасного лікаря.

Біографія автора

L. O. Voloshyna, ВДНЗ України “Буковинський державний медичний університет”, м. Чернівці
 

Посилання

Matiukh, T.M. (2016). Empatiia yak transestetychnyi fenomen [Empathy as a transesthetic appeareanse]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Nefedchenko, O.I. (2016). Poniattia empatii v linhvisty­tsi [The concept of empathy in linguistics]. “Filolohichni traktaty – Philological Tracts [in Ukrainian].

Ilyn, E.P. (2013). Psikhologiya pomoshchi. Altruizm, egoizm, empatiya [Psychology of help. Altruism, selfishness, empathy]. Saint-Petersburg: Piter [in Ukrainian].

Spitsyna, L.V., & Dolhopolova, I.S. (2002). Doslidzhennia vplyvu pedahohichnoi empatii na formuvannia syndromu “emotsiinoho vyhorannia” [Investigation of the influence of pedagogical empathy on the formation of the “emotional burnout” syndrome]. Visnyk Zaporizkoho derzhavnoho universytetu – Bulletin of Zaporizhzhia State University 1, (1-4) [in Ukrainian].

Maier, Yu.V. (2013). Psykholohichni osoblyvosti roz­vytku empatii u pidlitkiv – vykhovantsiv navchalnykh zakladiv zakrytoho typu [Psychological peculiarities of the development of empathy in adolescents – pupils of educational institutions of the closed type]. Problemy suchasnoi psykholohii: zbirnyk naukovykh prats K-PNU imeni Ivana Ohiienka Instytutu psykholohii imeni H.S.Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of MJodern Psychology: A Collection of Scientific Works of the K-PNU named by Ivan Ohiienko, H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences in Ukraine, 21, (pp.348-358) [in Ukrainian].

Vyshnivska, N.V. (2013). Empatiia yak skladova vykho­vanosti myloserdia molodshykh shkoliariv [Empathy as a component of raising the mercy of younger schoolchildren]. Teoretyko-metodychni problemy ditei ta uchnivskoi molodi: zb.nauk.pr. – Theoretical and Methodical Problems of Education of Children and Pupils: A Collection of Scientific Works, 17, 147-154. Kyiv [in Ukrainian].

Sakaliuk, O.P. (2013). Empatiia yak sotsialno-psy­kholohichnyi fenomen [Empathy as a socio-psychological phenomenon]. Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky – Collection of Scientific Works. Pedagogical Sciences, 110, 147-153 [in Ukrainian].

Tsyba, V.T. (2011). Teoretychni zasady sotsialnoi psykholohii: systemnyi pidkhid [Theoretical foundations of social psychology: systematic approach]. Kyiv: University “Ukraine” [in Ukrainian].

Zymianskyi, A. (2011). Rol empatii u rozvytku moralnoi samosvidomosti pidlitkiv [The role of empathy in the development of moral adolescents’ self-awareness]. Ukrainskyi naukovyi zhurnal “Osvita rehionu” – Ukrainian Scientific Journal “Education of the Region”. Retrieved from: http://social-science.com.ua/article/459[in Ukrainian].

Kormylo, O. (2011). Osoblyvosti rozvytku empatiinosti u studentiv riznoho fakhovoho spriamuvannia [Features of the development of empathy in students of different professional fields]. Psykholohiia osobystosti – Personality Psychology, 1, 64-70 [in Ukrainian].

Shtykh, I.I. (2015). Zdatnist do empatii yak komponent profesiinykh zdibnostei psykholoha [Ability to empathy as a component of the professional abilities of a psychologist]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Journal of Mukachevo State University, 2 (2), 177-180 [in Ukrainian].

Melnychuk, O.B. (2016). Empatiia v strukturi profesiinoho intelektu maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Empathy in the structure of the professional intelligence of future professionals in the social sphere]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology, (31), 213-226 [in Ukrainian].

Balashov, E.M. (2014). Psykholohichni osoblyvosti sotsialnoi empatii studentiv yak zasobu samorealizatsii [Psychological features of social empathy of students as a means of self-realization]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia” – Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy, (28), (pp.28-39) [in Ukrainian].

Kredentser, V.V. Empatiia yak zdatnist subiekta spilkuvannia [Empathy as the ability of the subject of communication]. Retrieved from: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v5/i12/16.pdf [in Ukrainian].

Izard, K.Ye. (1912). Psikhologiya emotsiy [Psychology of emotions]. Seriya “Mastera psikhologii” – Series of «Masters of Psychology». Saint-Petersburg: Piter [in Russian].

Ilyn, E.P. (2009). Psikhologiya obshcheniya i mezh­lichnostnykh otnosheniy [Psychology of communication and interpersonal relations]. Seriya “Mastera psikhologii” – Series of “Masters of Psychology”. Saint-Petersburg: Piter [in Russian].

Tangney, J.P. Metodika izmereniya chuvstva viny i styda [Method of measuring the sense of guilt and shame]. (Test of Self-Conscious Affect – TOSCA). Retrieved from: https://sites.google.com/site/test300m/sca.

Metodika diagnostiky urovnya empaticheskikh sposobnostey V.V. Boyko [Methodology for diagnosing the level of empathic abilities V.V. Boyko]. Retrieved from: http://psycabi.net/testy/229-metodika-diagnostiki-urovnya-empaticheskikh-sposobnostej-v-v-bojko-test-na-empatiyu-bojko [in Russian].

Опубліковано
2018-10-12
Номер
Розділ
Досвід з організації навчальної роботи