ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ ОПТИМІЗАЦІЇ СИСТЕМИ БЕЗПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ СТОМАТОЛОГІВ УКРАЇНИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14121Ключові слова:
безперервний професійний розвиток, стоматологія, самоосвіта, статистикаАнотація
Анотація. Метою проведеного дослідження є моніторинг підходів до безперервного професійного розвитку стоматологів задля формування та вдосконалення навичок професійної компетентності, виходячи із пріоритетності форм та форматів реалізації. У дослідженні взяли участь 2216 респондентів різних вікових груп, які заповнювали анкету-опитувальник під час науково-практичних заходів та конференцій фахових шкіл для стоматологів в онлайн-режимі у березні 2023 р. Респондентами виступали лікарі-стоматологи всіх спеціальностей, представники різних областей України. Опитування лікарів-стоматологів та аналіз результатів дослідження проводилися під керівництвом розробників анкети-опитувальника NGO “Ukrainian Dental Association”, що включала як соціально-демографічні питання, так і питання щодо визначення та об’єктивізації форм, форматів, способів реалізації безперервного професійного розвитку та бачення підходів до набуття нових наукових знань та навичок; групи компаній “MedExpert” та Української рейтингової агенції. Найбільш оптимальною формою реалізації системи безперервного професійного розвитку стоматологів в Україні в сучасних умовах є дистанційна форма фахових семінарів у режимі реального часу. Більшість стоматологів із метою підвищення рівня власних професійних знань відвідує лекції, семінари та науково-практичні заходи. Тематика фахових семінарів за запитами стоматологічної спільноти включає коло інтересів ендодонтії, сучасних реставраційних матеріалів, пародонтології, міждисциплінарної інтеграції, захворювань слизової оболонки порожнини рота, патології скронево-нижньощелепового суглоба та профілактичної стоматології. При викладенні професійного матеріалу доцільно орієнтуватися на насичення лекторських презентацій клінічними випадками, схемами лікування, діагностичними алгоритмами. При ознайомленні із науковою періодикою більшість лікарів віддає перевагу опрацюванню наукових публікацій на сайтах журналів. Визначені шляхом опитування форми і формати реалізації системи безперервного професійного розвитку, які з позиції пріоритету для стоматологів України передбачають ефективні навчальні-науково-практичні заходи за актуальною тематикою із наведенням відповідного доказового контенту для клінічної практики стоматолога.
Посилання
Mazur, I., Hasiuk, N., Radchuk, V., & Stadnyk, M. (2022). Aspekty bezperervnoho profesiynoho rozvytku likariv-stomatolohiv v umovakh viyskovoho chasu cherez pryzmu samoosvity ta samovdoskonalennya [Aspects of continuing professional development of dentists in wartime conditions through the prism of self-education and self-improvement]. Oral and General Health, 3(4), 61-68 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.22141/ogh.3.4.2022.141
Karas, M., Sheen, N.J.L., North, R.V., Ryan, B., & Bullock, A. (2020). Continuing professional development requirements for UK health professionals: a scoping review. BMJ open, 10(3). DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-032781
Cook, D.A., Wilkinson, J.M., & Foo, J. (2022). Quality of cost evaluations of physician continuous professional development: Systematic review of reporting and methods. Perspectives on medical education, 11(3), 156-164. DOI: https://doi.org/10.1007/S40037-022-00705-Z
Cook, D.A., Stephenson, C.R., Wilkinson, J.M., Maloney, S., & Foo, J. (2022). Cost-effectiveness and Economic Benefit of Continuous Professional Development for Drug Prescribing: A Systematic Review. JAMA network open, 5(1). DOI 10.1001/jamanetworkopen.2021.44973. DOI: https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.44973
Creta, A.M., & Gross, A.H. (2020). Components of an Effective Professional Development Strategy: The Professional Practice Model, Peer Feedback, Mentorship, Sponsorship, and Succession Planning. Seminars in oncology nursing, 36(3). DOI 10.1016/j.soncn.2020.151024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.soncn.2020.151024
Volosovets, O.P., Lurin, I.A., Naumenko, O.M., Volosovets, A.O., & Kryvopustov, S.P. (2022). Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland,1960), 75(5, 1), 1136-1139. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202205115
Dickerson, P.S., Russell, J.A., & Baughman, C. (2020). The Professional Development Associate: A Key Role in Professional Development Departments. Journal of continuing education in nursing, 51(9), 394-396. DOI: https://doi.org/10.3928/00220124-20200812-02
Griebenow, R., Gehle, H.A., & Herrmann, H. (2022). Continuing Professional Development (CPD) within the Workplace in a Digitised Health-Care System: The Perspective from a German Professional Union. Journal of European CME, 11(1). DOI 10.1080/21614083.2022.2038478. DOI: https://doi.org/10.1080/21614083.2022.2038478
Hearle, D., & Lawson, S. (2019). Continuing Professional Development Engagement-A UK-based Concept Analysis. The Journal of continuing education in the health professions, 39(4), 260-268. DOI: https://doi.org/10.1097/CEH.0000000000000245
Henderson, A., & Prescott, C. (2020). Re-envisaging continuing professional development to improve patient outcomes. Nurse education today, 89. DOI 10.1016/j.nedt.2020.104402. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104402
Sockalingam, S., Rajaratnam, T., Gambin, A., Soklaridis, S., Serhal, E., & Crawford, A. (2022). Interprofessional continuing professional development programs can foster lifelong learning in healthcare professionals: experiences from the Project ECHO model. BMC medical education, 22(1), 432. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03500-w
Mazur, I., Hasiuk, N., Suprunovych, I., Radchuk, V., & Mazur, P. (2022). Issues of self-education in the continuous professional development of dentists of Ukraine in the conditions of the COVID-19 pandemic. Acta Stomatologica Naissi, 38(85), 2370-2380. DOI: https://doi.org/10.5937/asn2285370M
Kitto, S. (2021). The Importance of Proactive and Strategic Technology-Enhanced Continuing Professional Development. The Journal of continuing education in the health professions, 41(1), 3-4. DOI: https://doi.org/10.1097/CEH.0000000000000343
Kitto, S. (2022). The Technological Society and the Social Organization of Continuing Professional Development Interventions. The Journal of continuing education in the health professions, 42(4), 225-226. DOI: https://doi.org/10.1097/CEH.0000000000000480
Lee, G.B., & Chiu, A.M. (2022). Assessment and feedback methods in competency-based medical education. Annals of allergy, asthma & immunology: official publication of the American College of Allergy, Asthma, & Immunology, 128(3), 256-262. DOI: https://doi.org/10.1016/j.anai.2021.12.010
Owen, J.A., Skelton, J.B., & Maine, L.L. (2020). Advancing the Adoption of Continuing Professional Development (CPD) in the United States. Pharmacy (Basel, Switzerland), 8(3), 157. DOI 10.3390/pharmacy8030157. DOI: https://doi.org/10.3390/pharmacy8030157
Shrestha, B., & Dunn, L. (2020). The Declaration of Helsinki on Medical Research involving Human Subjects: A Review of Seventh Revision. Journal of Nepal Health Research Council, 17(4), 548-552. DOI: https://doi.org/10.33314/jnhrc.v17i4.1042
Sladek, R.M., McAllister, S., & Walsh, K.M. (2019). Translating health professional education research evidence into effective continuous professional development. The Medical journal of Australia, 210(3), 113-114. DOI 10.5694/mja2.12111. DOI: https://doi.org/10.5694/mja2.12111
Undilashvili, A., Ebralidze, K., & Beriashvili, R. (2019). Continuous professional development of healthcare workers – analysis of the current state. Georgian Med. News, 297, 158-163.
Winkelbauer, S. (2020). An Authentic, Practice-Based Assessment as a Catalyst for Continuous Professional Development. Pharmacy (Basel, Switzerland), 8(1), 15. DOI 10.3390/pharmacy8010015. DOI: https://doi.org/10.3390/pharmacy8010015
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.