ЕТИЧНІ ОРІЄНТИРИ ФАРМАЦІЇ: АНАЛІЗ ЧИННИКІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ВИБІР АПТЕЧНИХ ЗАКЛАДІВ СПОЖИВАЧАМИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2312-0967.2025.2.15414Ключові слова:
споживча поведінка, конкурентні переваги, фармацевтична етика, лояльність споживачів, якість обслуговуванняАнотація
Мета роботи: визначення і дослідження факторів, які впливають на вибір аптеки споживачами.
Матеріали і методи. Дослідження виконане в межах науково-дослідної програми кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків ТНМУ ім. І. Я. Горбачевського. Опитування проведене шляхом онлайн-анкетування (Google Forms) з використанням закритих питань щодо 17 критеріїв вибору аптеки (Х1–Х17). Вибірка: споживачі аптек, кількість яких розрахована за методом А. Н. Колмогорова. Обробка даних здійснена методом апріорного ранжування у Microsoft Excel.
Результати й обговорення. Найбільш значущими факторами для споживачів виявилися професійна компетентність фармацевтів (Х7) та якість і швидкість обслуговування (Х8). середні рейтинги (9,8 б.). Доступність цін (Х9) оцінена в 9,6 б., зручність розташування (Х2) – 9,4 б., широкий асортимент (Х3) – 9,2 б. Значну роль відіграють електронні сервіси: онлайн-замовлення з доставкою (Х12) і пріоритетне обслуговування інтернет-замовлень (Х13). Системи знижок і лояльності (Х10, Х11) також належать до ключових конкурентних переваг. Більшість респондентів (72,8%) декларують лояльність до конкретних аптечних мереж. Молоді споживачі вищі бали віддають маркетинговим онлайн-інструментам, а старші – програмі «Доступні ліки» (Х4), що підкреслює етичний аспект доступності медикаментів.
Висновки. Ефективна діяльність аптек в умовах високої конкуренції базується на збалансованому поєднанні професійної етики, високої якості сервісу, конкурентних цін та грамотного застосування маркетингових заходів. Детальне розуміння споживчих преференцій дозволяє підвищити лояльність споживачів і зміцнити соціальну роль аптеки як відповідального суб’єкта в системі охорони здоров’я.
Посилання
Huettner F, Boyacı T, Akçay Y. Consumer choice under limited attention when alternatives have different information costs. Oper Res. 2019;67(3):671–99. DOI: 10.1287/opre.2018.1828 DOI: https://doi.org/10.1287/opre.2018.1828
Kirsanov D. [Infrastructure of pharmacy retail: trend towards restoration of extensive consolidation]. Aptieka online. Ukrainian. Available from: https://www.apteka.ua/article/622632
Poplavska VV. Theoretical fundamentals and models of branding: accounting aspects. J Zhytomyr State Technol Univ Ser Econ Manag Adm. 2019;1:101–8. DOI: 10.26642/jen-2019-1(87)-111-108 DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-111-108
Hladkova O, Bratishko Yu, Derenska Ya. [Competitive advantages of pharmacies and their management]. Ekonomika ta suspilstvo. 2022;(35). DOI: 10.32782/2524-0072/2022-35-22. Ukrainian. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-22
Holdford DA. Using service blueprints to visualize pharmacy innovations. Pharmacy (Basel). 2019;7(2):43. DOI: 10.3390/pharmacy7020043 DOI: https://doi.org/10.3390/pharmacy7020043
Horbunova K. [Pharmacy Summit–2017: pharmacies in the modern electronic world]. Apteka online. 2018;(1). Ukrainian. Available from: https://www.apteka.ua/article/440131
Posilkina O, Mala Zh, Bondarieva I. Development of methodical approaches to the assortment management of pharmacy networks by principles of category management. Sci J SciRise Pharm Sci. 2019;1(17):4–11. DOI: 10.15587/2519-4852.2019.157601 DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.157601
Podzihun SM, Harmatyuk OV. [Branding as a tool for enhancing the competitiveness of pharmaceutical enterprises]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia. 2021;31:33-7. Ukrainian. DOI: 10.36477/2522-1256-2021-31-05 DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-31-05
Popova IA, Demchenko N, Shved AB. Trends in the development of the pharmaceutical market of Ukraine in the conditions of martial law. Bus Inform. 2023;4(543):203–9. DOI: 10.32983/2222-4459-2023-4-203-209 DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-4-203-209
Dub A, et al. [Employee motivation during wartime as a component of professional pharmaceutical ethics: analysis and improvement paths]. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorovia. 2025;11(1):39–48. DOI: 10.24959/sphhcj.25.350 Ukrainian. DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.25.350
Sverdаn PL. Vyshcha matematуka. Analiz informatsii u farmatsii ta medytsyni [Higher mathematics. Information analysis in pharmacy and medicine]. Lviv: Svit; 1998. 332 p. Ukrainian.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Фармацевтичний часопис

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі
. - Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).