ЕТИЧНІ ОРІЄНТИРИ ФАРМАЦІЇ: АНАЛІЗ ЧИННИКІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ВИБІР АПТЕЧНИХ ЗАКЛАДІВ СПОЖИВАЧАМИ

Автор(и)

  • М. Б. Демчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-9105-2302
  • І. П. Стечишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-5360-2780
  • В. В. Підгірний Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1255-3548
  • А. І. Дуб Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-6945-2422
  • О. Л. Кучеровська Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2312-0967.2025.2.15414

Ключові слова:

споживча поведінка, конкурентні переваги, фармацевтична етика, лояльність споживачів, якість обслуговування

Анотація

Мета роботи: визначення і дослідження факторів, які впливають на вибір аптеки споживачами.

Матеріали і методи. Дослідження виконане в межах науково-дослідної програми кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків ТНМУ ім. І. Я. Горбачевського. Опитування проведене шляхом онлайн-анкетування (Google Forms) з використанням закритих питань щодо 17 критеріїв вибору аптеки (Х1–Х17). Вибірка: споживачі аптек, кількість яких розрахована за методом А. Н. Колмогорова. Обробка даних здійснена методом апріорного ранжування у Microsoft Excel.

Результати й обговорення. Найбільш значущими факторами для споживачів виявилися професійна компетентність фармацевтів (Х7) та якість і швидкість обслуговування (Х8). середні рейтинги (9,8 б.). Доступність цін (Х9) оцінена в 9,6 б., зручність розташування (Х2) – 9,4 б., широкий асортимент (Х3) – 9,2 б. Значну роль відіграють електронні сервіси: онлайн-замовлення з доставкою (Х12) і пріоритетне обслуговування інтернет-замовлень (Х13). Системи знижок і лояльності (Х10, Х11) також належать до ключових конкурентних переваг. Більшість респондентів (72,8%) декларують лояльність до конкретних аптечних мереж. Молоді споживачі вищі бали віддають маркетинговим онлайн-інструментам, а старші – програмі «Доступні ліки» (Х4), що підкреслює етичний аспект доступності медикаментів.

Висновки. Ефективна діяльність аптек в умовах високої конкуренції базується на збалансованому поєднанні професійної етики, високої якості сервісу, конкурентних цін та грамотного застосування маркетингових заходів. Детальне розуміння споживчих преференцій дозволяє підвищити лояльність споживачів і зміцнити соціальну роль аптеки як відповідального суб’єкта в системі охорони здоров’я.

Біографії авторів

М. Б. Демчук, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

канд. фармац. наук, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків

І. П. Стечишин, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

канд. біолог. наук, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків

В. В. Підгірний, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

канд. фармац. наук, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри фармації факультету післядипломної освіти

А. І. Дуб, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

канд. фармац. наук, доцент закладу вищої освіти кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків

О. Л. Кучеровська, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

магістр фармації, фармацевт-інтерн

Посилання

Huettner F, Boyacı T, Akçay Y. Consumer choice under limited attention when alternatives have different information costs. Oper Res. 2019;67(3):671–99. DOI: 10.1287/opre.2018.1828 DOI: https://doi.org/10.1287/opre.2018.1828

Kirsanov D. [Infrastructure of pharmacy retail: trend towards restoration of extensive consolidation]. Aptieka online. Ukrainian. Available from: https://www.apteka.ua/article/622632

Poplavska VV. Theoretical fundamentals and models of branding: accounting aspects. J Zhytomyr State Technol Univ Ser Econ Manag Adm. 2019;1:101–8. DOI: 10.26642/jen-2019-1(87)-111-108 DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-111-108

Hladkova O, Bratishko Yu, Derenska Ya. [Competitive advantages of pharmacies and their management]. Ekonomika ta suspilstvo. 2022;(35). DOI: 10.32782/2524-0072/2022-35-22. Ukrainian. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-22

Holdford DA. Using service blueprints to visualize pharmacy innovations. Pharmacy (Basel). 2019;7(2):43. DOI: 10.3390/pharmacy7020043 DOI: https://doi.org/10.3390/pharmacy7020043

Horbunova K. [Pharmacy Summit–2017: pharmacies in the modern electronic world]. Apteka online. 2018;(1). Ukrainian. Available from: https://www.apteka.ua/article/440131

Posilkina O, Mala Zh, Bondarieva I. Development of methodical approaches to the assortment management of pharmacy networks by principles of category management. Sci J SciRise Pharm Sci. 2019;1(17):4–11. DOI: 10.15587/2519-4852.2019.157601 DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.157601

Podzihun SM, Harmatyuk OV. [Branding as a tool for enhancing the competitiveness of pharmaceutical enterprises]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia. 2021;31:33-7. Ukrainian. DOI: 10.36477/2522-1256-2021-31-05 DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-31-05

Popova IA, Demchenko N, Shved AB. Trends in the development of the pharmaceutical market of Ukraine in the conditions of martial law. Bus Inform. 2023;4(543):203–9. DOI: 10.32983/2222-4459-2023-4-203-209 DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-4-203-209

Dub A, et al. [Employee motivation during wartime as a component of professional pharmaceutical ethics: analysis and improvement paths]. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorovia. 2025;11(1):39–48. DOI: 10.24959/sphhcj.25.350 Ukrainian. DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.25.350

Sverdаn PL. Vyshcha matematуka. Analiz informatsii u farmatsii ta medytsyni [Higher mathematics. Information analysis in pharmacy and medicine]. Lviv: Svit; 1998. 332 p. Ukrainian.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Демчук, М. Б., Стечишин, І. П., Підгірний, В. В., Дуб, А. І., & Кучеровська, О. Л. (2025). ЕТИЧНІ ОРІЄНТИРИ ФАРМАЦІЇ: АНАЛІЗ ЧИННИКІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ВИБІР АПТЕЧНИХ ЗАКЛАДІВ СПОЖИВАЧАМИ. Фармацевтичний часопис, (2), 96–104. https://doi.org/10.11603/2312-0967.2025.2.15414

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ АПТЕЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ