ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8618Ключові слова:
емоційна сфера, настрій, співпереживання, медична освіта.Анотація
Мета роботи. Стаття присвячена вивченню особливостей емоційної сфери медичних працівників. Зміни в емоційній сфері медиків пов’язані з емоційними та етичними перевантаженнями в професійній діяльності. У медичній освіті необхідно акцентувати увагу на тренінгу адаптаційних можливостей емоційної сфери.
Основна частина. У статті окреслена проблематика пов’язана з факторами ризику, сильною емоційною напругою, відсутністю достатніх умов для відновлення сил, недостатністю психологічного супроводу у практиці системи охорони здоров’я, що несприятливо впливають на медичних працівників. Однією з найважливіших якостей медичного працівника є емоційна стійкість. Ключовим виявом емоційного стану особистості є настрій. Емоційне відчуття або настрій – це своєрідний акумулятор всієї інформації, яка сприймається і переробляється індивідом за відповідний час. Внаслідок цього настрій стає тривалим емоційним станом, що створюється зовнішніми впливами на особистість залежно від її індивідуальних особливостей і темпераменту. Нестабільність настрою медичного працівника, як правило, пов’язана не лише безпосередньо з тією або іншою конкретною медичною ситуацією, а й з комплексом найрізноманітніших вражень від зовнішніх чинників, роздумів і переживань. На настрій будь-якої особистості впливають ті чи інші життєві турботи, занепокоєння, викликані певними надзвичайними обставинами, ображене самолюбство, докори сумління. Будь-яка з цих емоцій або їхнє поєднання можуть бути помітні пацієнтам і заважати нормальній діяльності фахівця. І якщо медичний працівник не в змозі подолати такий настрій, то це може спричинити прийняття неправильного рішення, здійснення хибних медичних дій, створення напружених відносин iз пацієнтами.
Висновки. Виникла необхідність сформувати у майбутніх медичних працівників готовність до емоційного співпереживання і співчуття стосовно проблем у сфері здоров’я пацієнтів. Розглянуто основні характеристики і встановлено чинники, які зумовлюють порушення емоційної сфери у медичних працівників. Вивчення емоційної сфери – важливе теоретичне і практичне завдання, що вимагає поглибленого дослідження, зорієнтованого на практику, що потребує подальшої розробки.
Посилання
Andriichuk, O. Ya. (2003). Vykhovannia humannosti u studentiv medychnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky Humanity formation among college students in the process of professional training. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Lazurenko, O. O. (2016). Treninh formuvannia emotsiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria Training for the formation of emotional competence of the future doctor. Fundamental and Applied Researches In Practice of Leading Scientific Schools, 2(14), 44–54 [in Ukrainian].
Maklakova, N. V. (2015). Emotsional’nyy intellekt kak integrativnyy po- kazatel’ tselostnogo razvitiya lichnosti Emotional intelligence as an integrative indicator of holistic personality development. Ezhegodnyy Vestnik KGU – Annual Bulletin of the KSU, 2015, 112-115 [in Russian].
Hresa, N. V. (2011). Osoblyvosti emotsiinoi sfery pratsivnykiv stantsii shvydkoi dopomohy Features of emotional sphere of ambulance workers. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Kharkiv National University, 937, 48-51 [in Ukrainian].
Bober, Ye. A. (2013). Spetsifika professional’nykh lichnostnykh osobennostey studentov meditsinskogo kolledzha kak faktor kachestva podgotovki spetsialista Specificity of professional personal characteristics of medical college students as a factor in the quality of specialist training. Molodoy uchënyy – The Young Scientist, 3(50), 460-463 [in Russian].
Lazurenko, O. O. (2016). Analiz psykholohichnykh osoblyvostei skladovykh emotsiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria Analysis of psychological peculiarities of the emotional competence of the future doctor. Psykholohichnyi chasopys – Psychological Journal, 2(4), 96-111 [in Ukrainian].
Polyantseva, O. I. (2008). Psikhologiya dlya srednikh meditsinskikh uchrezhdeniy Psychology for secondary medical institutions. M.: Feniks [in Russian].