МОДЕЛЮВАННЯ КЛІНІЧНИХ СИТУАЦІЙ – СТАНДАРТ ПРОГРАМИ СИМУЛЯЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ЛІКАРІВ НА КАФЕДРІ НЕОНАТОЛОГІІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7808Ключові слова:
програма реанімації новонароджених, передчасно народжені діти, дихальна підтримка, моделювання клінічних ситуацій, симуляційне навчання дорослих.Анотація
Мета роботи – підвищити ефективність навчання лікарів за програмою первинної реанімації новонароджених шляхом моделювання клінічних ситуацій при набутті компетентності спеціалістів закладу родопомочі працювати в командах, акцентувати увагу на важливості симуляційного навчання дорослих для оволодіння алгоритмами надання дихальної підтримки та реанімаційної допомоги новонародженим в пологовій залі.
Основна частина. У статті розглядаються сучасні принципи та методика симуляційного навчання лікарів шляхом моделювання клінічних ситуацій та відповідне матеріальне і методичне забезпечення виконання практичних навиків первинної реанімації новонароджених згідно з вимогами LICOR 2015 р.
Проведені анкетування та оцінка результатів пре-тесту 200 слухачів та аналіз літературних джерел і власного досвіду роботи за методикою симуляційного навчання з використанням контрольних листів виконання практичних навичок і відеоспостереження.
Методика симуляційного навчання значно розширила можливості навчального процесу та показала її ефективність у перинатальних центрах, але в пологових будинках регіону спеціалісти ще не охоплені необхідним рівнем навчання і показують гірші результати роботи по забезпеченню дихальної підтримки та реанімації новонароджених.
На кафедрі неонатології ХМАПО проведена оцінка причин недостатньої ефективності навчання та роботи спеціалістів закладів родопомочі та змінена методика навчання. Використано педагогічне проектування кожної теми з моделювання клінічних ситуацій при симуляційному навчанні та набутті лікарями компетентності надання дихальної підтримки та реанімаційної допомоги, особливо недоношеним дітям, за алгоритмами LICOR 2015 року.
Висновки. Досвід застосування моделювання клінічних ситуацій при симуляційному навчанні спеціалістів безпосередньо в закладах родопомочі дозволив підвищити ефективність навчального процесу і покращити показники роботи пологових будинків. Слухачі мають змогу отримати не лише теоретичну підготовку, а й в обов’язковому порядку оволодіти необхідними практичними навичками і вмінням роботи, що сприяє поліпшенню розуміння та засвоєння матеріалу, набуття професійної компетентності виконати вимоги LICOR 2015 року та протоколу МОЗ України Початкова, реанімаційна і післяреанімаційна допомога новонародженим в Україні 2014 року.
Посилання
Wyckoff, M.H., Aziz, K., Escobedo, M.B., Kapadia, V.S., Kattwinkel, J., Perlman, J.M., ... & Zaichkin, J.G. (2015). Part 13: neonatal resuscitation. Circulation, 132 (18 suppl 2), S543-S560.
Wyllie, J., Bruinenberg, J., Roehr, C.C., Rüdiger, M., Trevisanuto, D., & Urlesberger, B. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 7. Resuscitation and support of transition of babies at birth.
Perlman, J.M., Wyllie, J., K att winkel, J., Wyckoff, M.H., Aziz, K., Guinsburg, R., ... & Szyld, E. (2015). Part 7: Neonatal Resuscitation. Circulation, 132 (16 suppl 1), S204-S241. 4. Dempsey, E., Pammi, M., Ryan, A.C., & Barrington, K.J. (2015). Standardised formal resuscitation training programmes for reducing mortality and morbidity in newborn infants. The Cochrane Library
How does standardized formal neonatal resuscitation training compare with basic resuscitation training? (2016). Cochrane Clinical Answers.
Riznyk, V.V., & Riznyk, N.A. (2015). Metodyka profesiinoho navchannіa: dydaktychne proektuvannia, osnovni tehnolohii navchannia [Professional training methodology: didactic design, main learning technologies]. Retrieved from: http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/handle/8989898989/1263 [in Ukrainian].
Markina, N.A. (2012). Refleksivnyye mehanizmy kreativnosti lichnosti: avtoref. dis. na soiskanie uch. st. kand. psihologicheskih nauk [Re exive mechanisms of personal creativity: abstract of candidate’s thesis in psychological sciences]. Moscow [in Russian].
Proshin, A.T. (2011). Psiho ziologicheskiye mehanizmy adaptivnogo povedeniya v startl-situacii: avtoref. dis. Na soiskanie uch. st. kand. psihologicheskih nauk [Psychophysiological mechanisms of the adaptive behaviou in the startle situation: abstract of candidate’s thesis in psychological sciences]. Moscow [in Russian].
Novikov, A.M., & Novikova, T.V. (Ed.) (2008). Postindustrial’noye obrazovanie: publitsysticheskaya polemicheskaya monogra ya [Post-industrial education: publicistic and polemical monography].– Moscow: Egves – Jegves [in Russian].
Sozinov, A.A. (2008). Effekt interferentsyi I reorganizatsyya pamyati pri nauchenii: avtoref. dis. Na soiskanie uch. st. kand. psihologicheskih nauk [Interference effect and memory reorganizing in learning: abstract of candidate’s thesis in psychological sciences]. Moscow [in Russian].