ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ФАРМАЦЕВТИЧНА БІОТЕХНОЛОГІЯ» НА ФАРМАЦЕВТИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15613Ключові слова:
біотехнологія, фармація, викладання, фармацевтичне виробництво, освіта.Анотація
Анотація. У статті висвітлено актуальні питання організації та вдосконалення процесу викладання нормативної дисципліни «Фармацевтична біотехнологія» для студентів спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація», які здобувають освіту на другому (магістерському) рівні за напрямом 22 «Охорона здоров’я». Основна мета курсу – формування у майбутніх фармацевтів професійних навичок, зокрема здатності забезпечувати якість виконання технологічних процесів, брати участь в організації та здійсненні виробництва лікарських засобів біотехнологічного походження відповідно до вимог належної виробничої практики (GMP), а також здійснювати обґрунтований вибір технологій і обладнання. Окрему увагу приділено актуальності цієї дисципліни, її впливу на формування професійної компетентності здобувачів освіти, їх критичного мислення і здатності до безперервного навчання, впровадженню практикоорієнтованих методів у підготовці майбутніх фахівців. Враховуючи стрімкий розвиток біотехнології як науки та зростаючу потребу фармацевтичної галузі у висококваліфікованих фахівцях, особливе значення надається вдосконаленню змісту навчальної програми, впровадженню інтерактивних методів викладання, цифрових технологій, міждисциплінарних зв’язків і практикоорієнтованого підходу. Акцентовано увагу на ролі цієї дисципліни у формуванні у студентів сучасного уявлення про біотехнологічні процеси, що використовуються у виробництві лікарських засобів біологічного походження. Підкреслюється важливість постійного оновлення навчального контенту відповідно до сучасних досягнень біотехнологічної науки та потреб фармацевтичної практики. Зроблено висновок, що ефективне викладання фармацевтичної біотехнології сприяє підготовці конкурентоспроможних фахівців, здатних працювати в умовах інноваційного розвитку фармації.
Посилання
Lysenko, N.V., Hnatenko, T.S. (2023). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid u vykladanni fakhovykh dystsyplin v systemi pidhotovky maibutnikh farmatsevtiv. [Interdisciplinary approach as a method of implementing a comprehensive task of increasing motivation and interest in learning]. № 2/210. P. 150–156 [in Ukrainian].
Lysenko, N.V., Hnatenko, T.S. (2024). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid u protsesi vykladannia tekhnolohii likiv promyslovoho vyrobnytstva. [Interdisciplinary approach in the process of teaching industrial drug technology]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series “Pedagogical Sciences”,4, 35–42 [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032]. Rozporiadzh. Kab. Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 № 286-r. [in Ukrainian].
Krasnopolskyi, Yu.M., Pylypenko, D.M. (2022). Farmatsevtychna biotekhnolohiia: sohodennia ta maibutnie: navchalnyi posibnyk dlia studentiv biotekhnolohichnykh spetsialnostei [Pharmaceutical biotechnology: Present and future: A textbook for students of biotechnological specialties]. Kharkiv : Vyd -vo TOV “Drukarnia Madryd”, 151 [in Ukrainian].
Materialy kursu “Farmatsevtychna biotekhnolohiia” [Course materials “Pharmaceutical Biotechnology”] (2025). Retrieved from: https://moodle. tdmu.edu.ua/course/view.php?id=3262 [in Ukrainian].
Korda, M.M., Chornomydz, A.V., Shulhai, A.H., & Mashtalir, A.I. (2020). Osoblyvosti funktsionuvannya syste my vnutrishnoho zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity v ternopilskomu natsionalnomu medychnomu universyteti imeni I. Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrayiny [Features of the functioning of the internal quality assurance system in higher education at I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 32–37 [in Ukrainian].
Pavliuk, B.V. (2022). Osoblyvosti vykladannia dystsypliny “Systemy yakosti u farmatsii” na farmatsevtychnomu fakulteti. [Peculiarities of teaching the discipline “Quality Systems in Pharmacy” at the Faculty of Pharmacy]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 42–46 [in Ukrainian].
Stechyshyn, I.P., & Denys, A.I. (2020). Rol interaktyvnykh metodiv v optymizatsiyi protsesu vykladannya dystsypliny “Etyka ta deontolohiya u farmatsiyi » [The role of interactive methods in optimizing the teaching process of the discipline “Ethics and Deontology in Pharmacy”]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 103–106 [in Ukrainian].
Dub, A.I, Pokotylo, O.O, & Budniak, L.I. (2025). Treninhovyi klas medychnykh vyrobiv yak osvitnie seredovyshche kompleksnoho rozvytku fakhivtsia okhorony zdorovia: teoretyko-metodolohichnyi analiz. [Training class of medical devices as an educational environment for the comprehensive development of a healthcare specialist: theoretical and methodological analysis]. Farmatsevtychnyi chasopys – Pharmaceutical review, 1,123-131106 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/2312-0967.2025.1.15160
MOZ Ukrainy (2013). Nastanova ST-N MOZU 42-8.1:2013 Likarski zasoby. Farmatsevtychna rozrobka biotekhnolohichnykh ta biolohichnykh produktiv [Guideline ST-N of the Ministry of Health of Ukraine 42-8.1:2013 “Medicinal Products. Pharmaceutical Development of Biotechnological and Biological Products”]. Кyiv. 20 p. [in Ukrainian].
MOZ Ukrainy (2013). Nastanova ST-N 42-8.0:2013 Likarski zasoby. Podibni biolohichni preparaty, shcho mistiat yak aktyvni rechovyny proteiny, otrymani biotekhnolohichnym shliakhom [Guideline ST-N of the Ministry of Health of Ukraine 42-8.0:2013 “Medicinal Products. Similar Biological Preparations Containing Proteins as Active Substances Obtained by Biotechnological Means”]. Кyiv. 27 p. [in Ukrainian].
Smoilovska, H.P. (2023). Farmatsevtychna tekhnolohiia: navchalnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty farmatsevtiv / provizoriv-interniv spetsialnosti “Farmatsiia” [Pharmaceutical Technology: A Textbook for Independent Work of Pharmacists / Intern Pharmacists in the Specialty “Pharmacy”]. Ch. 1. Zaporizhzhia: ZDMFU. 113 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.