ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ У ДНМУ: ВІДГУКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15605

Ключові слова:

виробнича практика, медична освіта, здобувачі освіти, дистанційні технології, клінічна підготов- ка, соціологічне опитування, якість освіти.

Анотація

Анотація. У статті розглянуто особливості організації виробничої практики здобувачів вищої медичної освіти в Донецькому національному медичному університеті (ДНМУ) в умовах змішаного формату навчання із застосуванням дистанційних технологій. Актуальність теми зумовлена модернізацією вищої медичної освіти України, необхідністю підвищення якості практичної підготовки майбутніх лікарів, а також викликами воєнного часу, що змушують заклади вищої освіти (ЗВО) оперативно адаптувати навчальний процес. Виробнича практика є ключовим етапом професійного становлення здобувачів освіти, оскільки забезпечує зв’язок між теоретичними знаннями та практичними навичками в реальних клінічних умовах. Дослідження базується на результатах соціологічного опитування, проведеного серед 110 студентів 4-го та 5-го курсів медичних факультетів № 1 та № 2 ДНМУ, які проходили практику у 2023/2024 навчальному році в очному форматі та із застосуванням дистанційних технологій. Анкетування дало змогу оцінити інформування студентів щодо організації практики, рівень забезпечення навчально-методичними матеріалами, якість клінічних баз, рівень комунікації з керівниками практики, доступ до обладнання, організацію дистанційної взаємодії, а також сформованість практичних навичок. Особливу увагу приділено аналізу зворотного зв’язку від студентів щодо якості підготовки, психологічного клімату під час практики, готовності до виконання професійних завдань. Визначено сильні сторони організації практики: високий рівень підтримки з боку керівників, достатня кількість навчальних матеріалів, позитивна атмосфера в медичних установах, зацікавленість студентів у реальній практичній роботі. Разом із тим виявлено низку проблемних аспектів, зокрема нерівномірний доступ до обладнання, потребу в поглибленні теоретичної підготовки для ефективного виконання практичних завдань, технічні обмеження дистанційного формату. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення програм виробничої практики, впровадження інноваційних освітніх підходів, посилення інтеграції клінічної підготовки з потребами охорони здоров’я. Дослідження підкреслює важливість соціологічного аналізу думки здобувачів освіти як інструменту підвищення якості медичної освіти й адаптації її до сучасних умов.

Посилання

Bazyliuk, V. & Mykhniuk, S. (2020). Dosvid provedennia vyrobnychoi praktyky na kafedri upravlinnia ta osvitnikh tekhnolohii. Retrieved from: https://nubip.edu.ua/node/82098.

Vysochyna, I.L., Avramenko, I.V., & Bashkirova, N.S. (2020). Dystantsiine navchannia na kafedri simeinoi medytsyny DZ “Dnipropetrovska medychna akademiia MOZ Ukrainy” ochyma studentiv- medykiv druhoho kursu (analiz rezultativ anonimnoho anketuvannia). Medychna osvita, (4), 5–9. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4. 11649. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4

Vysochyna, I.L., Bashkirova, N.S., Kramarchuk, V.V., & Yashkina T.O. (2018). Dynamika samootsinky rivnia ovolodinnia praktychnymy navychkamy likariv-interniv za fakhom “zahalna praktyka – simeina medytsyna” uprodovzh navchannia v internaturi. U A.H. Shulhai (Ed.), Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini (pp. 373–374). Ternop. derzh. med. un-t imeni I.Ya. Horbachevskoho. Retrieved from: https://repository. tdmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10941/ Bolonska_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Donetskyi natsionalnyi medychnyi universytet (2023). Polozhennia pro praktychnu pidhotovku zdobuvachiv vyshchoi osvity v Donetskomu natsionalnomu medychnomu universyteti. Retrieved from: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-praktychnupidgotovku- zdobuvachiv-vyshhoyi-osvity-u-doneczkomu- naczionalnomu-medychnomu-universyteti/.

Ukraino-shveitsarskyi proiekt “Rozvytok medychnoi osvity” (2019). Zvit na osnovi rezultativ doslidzhennia “Otsiniuvannia osvitnoho seredovyshcha likariv-interniv”. Retrieved from: https://mededu.org.ua/wp-content/themes/metheme/ assets/pdf/lib_en_1.pdf.

Kravtsiv, M.I., Dudchenko, M.O., Ivashchenko, D.M., Prykhodko, R.A., Shevchuk, M.P., Zaiets, S.M., &Ivanova, H.O. (2023). Dystantsiine navchannia studentiv-medykiv v umovakh voiennoho stanu. U V. Zhdan, V. Dvyornyk, D. Avetikhov, I. Starchenko, T. Leshchenko, O. Netudykhata, V. Levadna (Eds.), Medychna osvita za novymy standartamy (pp. 118–120). Retrieved from: https://repository. pdmu.edu.ua/handle/123456789/21655.

Morokhovets, H.Yu., Lysanets, Yu. V., Biliaieva, O.M., Stetsenko S.A., & Shlykova O.A. (2022). A study of the effectiveness of distance learning at a medical university in Ukraine. Problemy ekolohii ta medytsyny, 26 (3–4), 34–39. Retrieved from: https:// repository.pdmu.edu.ua/items/5a7ddd46-f3ba- 4562-909d-67fd12647482. DOI: https://doi.org/10.31718/mep.2022.26.3-4.05

Onishchenko, T.Ye., Riabokon, O.V., Furyk, O.O., & Bilokobyla, S.O. (2024). Dosvid vykorystannia informatsiino dystantsiinykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi v umovakh viiny. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru, 1 (92), 114–122. https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.10. DOI: https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.10

Pashkovskyi, V.M., Pashkovska, N.V., & Tsarik, I.O. (2023). War and higher medical education in Ukraine. Sworld Journal, 20 (2), 57–60. https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-20-02-017. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-20-02-017

Filenko, B.M., Roiko, N.V., Starchenko, I.I., Proskurnia, S.A., & Prylutskyi, O.K. (2020). Pereimalne otsiniuvannia uspishnosti studentiv pid chas dystantsiinoho i tradytsiinoho navchannia. Aktualni problemy suchasnoi medytsyny: Visnyk Ukrainskoi medychnoi stomatolohichnoi akademii, 20 (3), 245–249. Retrieved from: https://visnyk-umsa.com.ua/ index.php/journal/article/view/328/317. DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.20.3.245

Chorna, I.O., Yaroshenko, R.A., Zubakha, A.B., Shumeiko, I.A., & Drabovskyi, V.S. (2024). Aktualni metody vykladannia pry dystantsiinomu navchanni inozemnykh studentiv-medykiv. Aktualni problemy suchasnoi medytsyny: Visnyk Ukrainskoi medychnoi stomatolohichnoi akademii, 24 (1), 204–208. https://doi.org/10.31718/2077-1096. 24.1.204. DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.24.1.204

Hyde, S., Hannigan, A., Dornan, T., McGrath, D., & McKeown, K. (2018). Medical school clinical placements – the optimal method for assessing the clinical educational environment from a graduate entry perspective. BMC Medical Education, 18 (1), 2–8. https://doi.org/10.1186/s12909- 017-1113-y. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-017-1113-y

Kononowicz, A.A., Woodham, L.A., Edelbring, S., Stathakarou, N., Davies, D., Saxena, N., Tudor Car, L., Carlstedt-Duke, J., Car, J., & Zary, N. (2019). Virtual patient simulations in health professions education: Systematic review and meta-analysis by the Digital Health Education Collaboration. Journal of Medical Internet Research, 21 (7), e14676. https://doi.org/10.2196/14676. DOI: https://doi.org/10.2196/14676

Nyoni, C.N., Dyk, L.H.V., & Botma, Y. (2021). Clinical placement models for undergraduate health professions students: a scoping review. BMC Medical Education, 21, 598. https://doi.org/10.1186/ s12909-021-03023-w. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-021-03023-w

Padilha, J.M., Costa, P., Sousa, P., Oliveira, I., Cruz, S., Batista, P., & Henriques, F. M. (2024). Clinical virtual simulation: predictors of user acceptance in nursing education. BMC Medical Education, (24), 299. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05154-2. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05154-2

Plackett, R., Kassianos, A.P., Mylan, S., et al. (2022). The effectiveness of using virtual patient educational tools to improve medical students’ clinical reasoning skills: A systematic review. BMC Medical Education, 22, 365. https://doi.org/ 10.1186/s12909-022-03410-x. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03410-x

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Гусєв, В. М., Хапченкова, Д. С., & Дубина, С. О. (2025). ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ У ДНМУ: ВІДГУКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (3), 11–16. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15605

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ