ПЕРСПЕКТИВИ ТА ДОСВІД ІНТЕГРАЦІЇ СИМУЛЯЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ОСВІТНЮ ПРОГРАМУ «ПРОТЕЗУВАННЯ-ОРТЕЗУВАННЯ»

Автор(и)

  • Т. Г. Бакалюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7619-0264
  • Н. Р. Макарчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5196-1619
  • Г. О. Стельмах Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-2992-3274

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15479

Ключові слова:

симуляційне навчання; протезування; ортезування; освітня програма; симуляційна лабораторія; клінічні навички; симуляційні сценарії.

Анотація

Анотація. У статті проаналізовано поточний стан упровадження симуляційного навчання в освітню програму для майбутніх протезистів-ортезистів Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського. Метою дослідження є виявлення переваг та наявних викликів інтеграції симуляційних технологій, а також окреслення можливих напрямів та перспектив подальшого розвитку для підвищення якості підготовки фахівців. Симуляційне навчання розглядається як активний процес, що ґрунтується на принципах навчання, орієнтованого на досвід, де студенти пов’язують нову інформацію з попередніми знаннями. В основі навчального процесу для протезистів-ортезистів у Тернопільському національному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського лежить використання клінічних сценаріїв, ретельно розроблених для максимальної відповідності майбутній професійній діяльності, що забезпечує глибоке занурення студентів у практичний досвід. Наголошено на можливостях лабораторії симуляційного навчання для безпечного відпрацювання клінічних процедур та виправлення помилок під наглядом викладачів. У статті розглянуто чотириетапний підхід Пейтона як ефективний метод навчання практичних навичок, що містить демонстрацію, деконструкцію, розуміння та виконання навички. Підкреслено переваги цього підходу у формуванні професіоналізму та комунікації з пацієнтами. Незважаючи на виклики, як-от вартість обладнання та підготовка інструкторів, стаття підкреслює очевидні переваги симуляційного навчання, включно з підвищенням упевненості студентів та зменшенням їхньої тривожності. Зроблено висновок про перспективність подальшої інтеграції симуляційного навчання в освітню програму «Протезування-ортезування», що потребує системного підходу. Перспективи подальших досліджень убачаємо в розробці об’єктивних та надійних методів оцінки практичних навичок, клінічного мислення та комунікативних компетенцій, які можна застосовувати в симуляційному середовищі.

Посилання

Astbury, J., Ferguson, J., Silverthorne, J., Willis, S., & Schafheutle, E. (2021). High-fidelity simulation- based education in pre-registration healthcare programmes: a systematic review of reviews to inform collaborative and interprofessional best practice. Journal of interprofessional care, 35(4), 622–632. DOI: https://doi.org/10.1080/13561820. 2020.1762551

Bala, M. M., Poklepović Peričić, T., Zajac, J., Rohwer, A., Klugarova, J., Välimäki, M., Lantta, T., Pingani, L., Klugar, M., Clarke, M., & Young, T. (2021). What are the effects of teaching Evidence- Based Health Care (EBHC) at different levels of health professions education? An updated overview of systematic reviews. PloS one, 16(7), e0254191 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0254191 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0254191

Burgess, A., van Diggele, C., Roberts, C., & Mellis, C. (2020). Tips for teaching procedural skills. BMC medical education, 20(Suppl 2), 458. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02284-1 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02284-1

K aneko, R. M. U., Monteiro, I., & Lopes, M. H. B. M. (2022). Form for planning and elaborating high fidelity simulation scenarios: A validation study. PloS one, 17(9), e0274239. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274239 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274239

K rautter, M., Dittrich, R., Safi, A., Krautter, J., Maatouk, I., Moeltner, A., Herzog, W., & Nikendei, C. (2015). Peyton’s four-step approach: differential effects of single instructional steps on procedural and memory performance – a clarification study. Advances in medical education and practice, 6, 399–406. DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S81923 DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S81923

K rautter, M., Weyrich, P., Schultz, J. H., Buss, S. J., Maatouk, I., Jünger, J., & Nikendei, C. (2011). Effects of Peyton’s four-step approach on objective performance measures in technical skills training: a controlled trial. Teaching and learning in medicine, 23(3), 244–250. DOI: https://doi.org/ 10.1080/10401334.2011.586917 DOI: https://doi.org/10.1080/10401334.2011.586917

Lehmann, R., Bosse, H. M., & Huwendiek, S. (2010). Blended learning using virtual patients and skills laboratory training. Medical education, 44(5), 521–522. DOI: https://doi.org/10.1111/ j.1365-2923.2010.03653.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2010.03653.x

Mulli, J., Nowell, L., & Lind, C. (2021). Reflection- in-action during high-fidelity simulation: A concept analysis. Nurse education today, 97, 104709. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104709 DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104709

Oh, Y. J., Kang, H. Y., Song, Y., & Lindquist, R. (2021). Effects of a transformative learning theory based debriefing in simulation: A randomized trial. Nurse education in practice, 50, 102962. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102962 DOI: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102962

Putz, F., Kattan, E., & Maestre, J. M. (2021). Use of clinical simulation to train healthcare teams in conflict management: a scoping review. Uso de la simulación clínica para entrenar equipos en el manejo de conflictos durante los cuidados en salud: una revisión sistemática exploratoria. Enfermeria clinica (English Edition), S1130-8621(20)30533-7. Advance online publication. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.enfcli.2020.10.032

Rajaguru, V., & Park, J. (2021). Contemporary Integrative Review in Simulation-Based Learning in Nursing. International journal of environmental research and public health, 18(2), 726. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18020726 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18020726

Sauro, K. M., Machan, M., Whalen-Browne, L., Owen, V., Wu, G., & Stelfox, H. T. (2021). Evolving Factors in Hospital Safety: A Systematic Review and Meta-Analysis of Hospital Adverse Events. Journal of patient safety, 17(8), e1285–e1295. DOI: https://doi.org/10.1097/PTS.0000000000000889 DOI: https://doi.org/10.1097/PTS.0000000000000889

Serou, N., Sahota, L. M., Husband, A. K., Forrest, S. P., Slight, R. D., & Slight, S. P. (2021). Learning from safety incidents in high-reliability organizations: a systematic review of learning tools that could be adapted and used in healthcare. International journal for quality in health care : journal of the International Society for Quality in Health Care, 33(1), mzab046. DOI: https://doi.org/10.1093/ intqhc/mzab046 DOI: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzab046

Uygur, J., Stuart, E., De Paor, M., Wallace, E., Duffy, S., O’Shea, M., Smith, S., & Pawlikowska, T. (2019). A Best Evidence in Medical Education systematic review to determine the most effective teaching methods that develop reflection in medical students: BEME Guide No. 51. Medical teacher, 41(1), 3–16. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1505037 DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1505037

World Health Organization. 10 facts on patient safety. [Internet]. Geneva: WHO; 2019 [cited 2019 Aug 26]. Retrieved from: https://www.who.int/ news-room/photo-story/photo-story-detail/10-factson- patient-safety

Weller, J. M., Nestel, D., Marshall, S. D., Brooks, P. M., & Conn, J. J. (2012). Simulation in clinical teaching and learning. The Medical journal of Australia, 196(9), 594. DOI: https://doi.org/ 10.5694/mja10.11474 DOI: https://doi.org/10.5694/mja10.11474

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-20

Як цитувати

Бакалюк, Т. Г., Макарчук, Н. Р., & Стельмах, Г. О. (2025). ПЕРСПЕКТИВИ ТА ДОСВІД ІНТЕГРАЦІЇ СИМУЛЯЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ОСВІТНЮ ПРОГРАМУ «ПРОТЕЗУВАННЯ-ОРТЕЗУВАННЯ». Медична освіта, (2), 6–10. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15479

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ