ПІДРУЧНИКИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В КОНТЕКСТІ ВИМОГ ДЕРЖАВНИХ СТАНДАРТІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15387Ключові слова:
особистість; українська мова; творчість; розвиток; дидактика; підручник.Анотація
Анотація. Вивчення української мови привертає дедалі більшу увагу дослідників. Зауважимо важливість проблеми для загальноосвітніх шкіл. Саме тут виховуються засади мовленнєвої культури особистості. Не втрачає актуальності це питання й для закладів вищої освіти, зокрема медичного спрямування (достатньо згадати анамнез і ятрогенію). Вагоме значення має проблема стандартизації. Це забезпечує дотримання педагогічних засад і має визначальний вплив на мету, зміст, методи, філософію освіти. 30 вересня 2020 р. Кабінет Міністрів України затвердив Державний стандарт базової середньої освіти (Постанова № 898). Цей документ дає змогу визначити пріоритетні завдання для абітурієнтів, модель їхньої попередньої підготовки, окреслити перспективи подальшого навчання. Стандарт важливий і для закладів вищої освіти. Неврахування цього чинника демонструє зміст більшості тестових завдань, які, власне кажучи, повторюють те, що вивчалося в школі. Державний стандарт як головну мету базової середньої освіти встановлює «розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу». Закономірно, що під час оцінювання дев’яти аспектів компетентнісних завдань на перше місце автори поставили мовно-літературну галузь. Це відповідає програмі PISA, у якій на чільному місці з 2000 року – читання й розуміння прочитаного тексту. Серед одинадцяти ключових компетентностей принаймні 4 мають безпосередній стосунок до мови: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційна компетентність, культурна компетентність. Важливим чинником для реалізації пріоритетних завдань є перелік наскрізних завдань: читати з розумінням, висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, діяти творчо, виявляти ініціативність, здатність логічно обґрунтувати позицію, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми. Для реалізації завдань важливим чинником є зміст підручників і посібників. Перспективною є ідея щодо проведення Всеукраїнського конкурсу на найкращий посібник для школи. Ми не випадково звернули особливу увагу на книги для п’ятого класу, зміст яких на основі початкової школи сприяє розвиткові мовленнєвої культури, грамотності, розумінню «рідномовних обов’язків», замилуванню рідним словом.
Посилання
Авраменко О. Українська мов : підручник для 5 класу. Київ : Грамота, 2022. 208 с.
Вихрущ А.В. Велика гра Германа Гессе. Закарпатські філологічні студії. 2024. Випуск 35. Т.2. С. 316 – 322.
Вихрущ А.В. Викладання дисциплін гуманітарного циклу в сучасному університеті. Медична освіта. 2019. № 2. С. 61–66. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.2.10345
Вихрущ А.В. Українська мова в контексті викликів сьогодення. Медична освіта. 2024. № 4. С. 97–101. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15145
Вихрущ А., Христенко О., Данік Н. Знання в системі цінностей: минуле і майбутнє. Науково- педагогічні студії. 2023. Вип. 7. С. 26–39.
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_ osv/76886/#google_vignette.
Редько В.Г. Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2017. 628 с.
Українська мова : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / О.М. Семеног., Т.І. Дятленко, М.Д. Білясник, В.В. Волницька. Тернопіль : Астон, 2022. 336 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Медична освіта

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.