САМОДІАГНОСТИКА Й РЕФЛЕКСІЯ ЩОДО РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15386

Ключові слова:

самодіагностика; рефлексія; професійна компетентність; майбутні лікарі; цифрові технології; віртуальна реальність; інтерактивні інструменти; формувальне оцінювання; освітній процес; вища медична освіта.

Анотація

Анотація. У сучасній медичній освіті значна увага приділяється формуванню високого рівня професійної компетентності майбутніх лікарів. Одним із ключових підходів до її розвитку є застосування методів самодіагностики та рефлексії, що дають студентам змогу аналізувати власні досягнення, виявляти прогалини і знаннях і вдосконалювати професійні навички. У статті досліджуються процеси самодіагностики й рефлексії студентів медичних факультетів щодо рівня сформованості професійної компетентності в умовах вищої освіти. Окрема увага приділяється використанню таких інструментів для самодіагностики та формувального оцінювання кар’єрного портфоліо, що дають студентам змогу систематизувати результати навчальної діяльності й слугують засобом відстеження їхнього професійного зростання. Включення до портфоліо інформації про навчальні курси, наукові досягнення, сертифікати, участь у конференціях та есе рефлексивного характеру сприяє усвідомленню власного розвитку. Розкривається роль інформаційних технологій у підвищенні професійної компетентності студентів-медиків. Використання цифрових сервісів дає змогу інтегрувати методи формувального оцінювання, здійснювати самооцінку та взаємооцінювання, що підвищує рівень інформаційної компетентності. Особливу увагу приділено використанню технологій віртуальної реальності, медичних фантомів і роботизованих муляжів, що дають змогу студентам багаторазово відпрацьовувати навички, аналізувати їх вплив на стан пацієнта й отримувати об’єктивний зворотний зв’язок. Також висвітлюється значення об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ), залучення стандартизованих пацієнтів і незалежних екзаменаторів для об’єктивного оцінювання сформованості професійних навичок. Розглядається методика PDCA (цикл Демінга) як один із ефективних підходів до розвитку професійної компетентності майбутніх лікарів. Ця модель сприяє систематичному аналізу власного розвитку через визначення цілей, реалізацію навчальних заходів, оцінку результатів і коригування стратегії самовдосконалення. Представлено статистичні дані, що підтверджують ефективність використання зазначених методів самодіагностики й рефлексії. Доведено, що студенти, які активно застосовують самодіагностичні інструменти, демонструють вищий рівень професійної компетентності, упевненості у своїх знаннях, здатності до прийняття рішень у складних клінічних ситуаціях. Таким чином, самодіагностика й рефлексія є невід’ємними складниками освітнього процесу в закладах вищої медичної освіти. Вони сприяють не лише підвищенню рівня фахової підготовки, а й формуванню навичок безперервного професійного розвитку, що є ключовим фактором успішної медичної практики.

Посилання

Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Педагогіка і психологія. 2017. № 2. С. 12–18.

Гончаренко С.У. Професійна компетентність майбутніх лікарів: проблеми формування. Медична освіта. 2019. № 3. С. 45–51.

Дубовицька Т. Діагностика спрямованості навчальної мотивації. Психологія і педагогіка. 2018. № 2 (45). С. 112–120.

Кабардова Л. Самооцінка індивідуальних особливостей (СІО). Психолого-педагогічні дослідження. 2017. № 3 (21). С. 56–63.

Карпов О. Визначення рівня рефлексивності. Журнал сучасної психології. 2020. № 1 (14). С. 45–52.

Колесникова О.В., Мартиненко Л.П. Використання цифрових технологій у підготовці медичних кадрів. Інформаційні технології в освіті. 2020. № 44. С. 78–85.

Петрова І.В., Гречко Н.О. Професійно важливі якості студентів-медиків із різною самооцінкою. Педагогіка здоров’я. 2019. Т. 4. С. 45–55. URL: repository.pdmu.edu.ua.

Пономаренко О.М., Кравченко В.І. Віртуальна реальність та симуляційні методи навчання у вищій медичній освіті. Український медичний часопис. 2021. Т. 28. № 1. С. 32–39.

Семененко Н.В., Литвиненко О.П. Оцінка та самооцінка рівня медіаграмотності здобувачів вищої освіти з медичною спеціальністю. Вісник педагогічних і медичних інновацій в освіті та медицині. 2020. Т. 8. № 2. С. 125–132. URL: vpbim.com.ua.

Ткаченко В.В. Формувальне оцінювання в освітньому процесі медичних ВНЗ. Освітній простір ХХІ століття. 2022. № 1. С. 90–97.

Черненко О.І. Сучасна медична освіта: методологія, теорія, практика : монографія. Дніпропетровськ : Дніпропетровський медичний університет, 2020. 256 с. URL: repository.pdmu. edu.ua.

Atkins S., Murphy K. Reflection: A review of the literature. Journal of Advanced Nursing. 1993. № 18 (8). Р. 1183–1190. https://doi. org/10.1111/j.1365-2648.1993.tb01340.x. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1993.18081188.x

Boud D., Keogh R., Walker D. Reflection: Turning experience into learning. London : Kogan Page. 1985.

Dornan T., Singh R. Reflective practice and medical education: An overview. Medical Teacher. 2007. № 29 (7). Р. 654–660. https://doi. org/10.1080/01421590701653965.

Gibbs G. Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. London : Further Education Unit, Oxford Polytechnic, 1988.

Kember D., et al. Development of a questionnaire to assess the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2008. № 33 (4). Р. 367–379. https://doi.org/10.1080/0260293070 1773003.

Mann K., Gordon J., MacLeod A. Reflection and reflective practice in health professions education: A systematic review. Advances in Health Sciences Education. 2009. № 14 (4). Р. 595–621. https:// doi.org/10.1007/s10459-007-9090-2. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-007-9090-2

Schön D.A. The reflective practitioner: How professionals think in action. New York : Basic Books, 1983.

Taylor B. Reflective practice in nursing. Oxford : Blackwell Publishing, 2006.

White M.L., McNulty T. Reflection in medical education: A review of the literature. Medical Education. 2014. № 48 (2). Р. 1–13. https://doi. org/10.1111/medu.12281.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Як цитувати

Давидова, Ж. В. (2025). САМОДІАГНОСТИКА Й РЕФЛЕКСІЯ ЩОДО РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (1), 126–130. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15386

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ