РОЗВИТОК ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ ЗА КОРДОНОМ У ДОСЛІДЖЕННЯХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПАРАТИВІСТІВ

Автор(и)

  • О. Й. Снітовська Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького https://orcid.org/0000-0002-3086-9503

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14966

Ключові слова:

вища медична освіта, зарубіжні країни, українська педагогічна компаративістика, професійна підготовка майбутніх лікарів, історіографічний аналіз, порівняльний аналіз

Анотація

У статті здійснено синтезований історіографічний аналіз доробку української педагогічної компаративістики про розвиток вищої медичної освіти в зарубіжних країнах, визначено тенденції, здобутки, вузькі місця і перспективи вивчення цієї проблеми. Представлена вибірка дисертацій, монографій, навчальних посібників засвідчила їх вузький країнознавчий вектор та схожість формулювання предмета дослідження.

Історіографічний і порівняльний аналіз виявив схожі підходи вчених до визначення тенденцій розвитку та функціонування національних систем професійної підготовки лікарів. Вони стосуються збереження та розширення децентралізації управління вищою медичною освітою; посилення взаємодії її різних ланок; зміщення акцентів при визначенні передумов розвитку національних систем вищої медичної освіти з «традиційних» чинників (політичне, соціально-економічне, культурне становище країни та ін.) на з’ясування впливів міжнародних медичних організацій та документів у галузі охорони здоров’я, що обґрунтовують загальні стратегії підготовки лікарів у закладах вищої медичної освіти тощо.

Також науковці пропонують оригінальні підходи до вивчення функціонування національних систем вищої медичної освіти. Вони виявляються у розробці авторських періодизацій і класифікацій означеного процесу; ґрунтовних характеристиках університетських середовищ підготовки майбутніх лікарів різних країн; комплексному осмисленні детермінант їх становлення та розвитку, які, крім соціальних, економічних, культурних чинників розвитку країни, стосуються рівня освіченості населення, його полікультурності, специфіки освітніх систем тощо.

В означених ракурсах проаналізовані дослідження, що позначають два основні країнознавчі вектори дослідження вищої медичної освіти: «заокеанський» (США і Канада) та «європейський» (головно Велика Британія, Польща і німецькомовні країни).

Посилання

Klishch, H.I. (2013). Profesiina pidhotovka likariv v universytetakh Avstrii [Professional training of doctors in Austrian universities]. Candidateʼs thesis. Ternopil [in Ukrainian].

Kuchumova, N.V. (2012). Rozvytok systemy vyshchoi medychnoi osvity u nimetskomovnykh krainakh (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Development of the system of higher medical education in German-speaking countries (second half of the 20th – beginning of the 21st century)]. Candidateʼs thesis. Drohobych [in Ukrainian].

Lavrysh, Yu.E. (2009). Profesiina pidhotovka medychnykh sester v universytetakh Kanady [Professional training of nurses in Canadian universities]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Mahrlamova, K.H. (2018). Teoretychni i praktychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh Velykoi Brytanii [Theoretical and practical principles of professional training of future doctors in higher medical educational institutions of Great Britain]. Doctorʼs thesis. Uman [in Ukrainian].

Palamarenko, I.O. (2012). Profesiina pidhotovka simeinykh likariv u vyshchykh medychnykh shkolakh Velykoi Brytanii [Professional training of family doctors in higher medical schools of Great Britain]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Khvalyboha, T.I. (2020). Teoretyko-orhanizatsiini zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv v universytetakh SShA [Theoretical and organizational principles of professional training of future doctors in the universities of the USA]. Doctorʼs thesis. Drohobych [in Ukrainian].

Khomenko, K.V. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv v universytetakh Polshchi (1990–2015) [Formation of professional competence of future doctors in Polish universities (1990–2015)]. Candidateʼs thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Shumylo, M.Yu. (2023). Rozvytok vyshchoi medychnoi osvity u SShA (XX–XXI stolittia) [Development of higher medical education in the USA (XX–XXI centuries)]. Doctorʼs thesis. Lviv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-09

Як цитувати

Снітовська, О. Й. (2024). РОЗВИТОК ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ ЗА КОРДОНОМ У ДОСЛІДЖЕННЯХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПАРАТИВІСТІВ. Медична освіта, (3), 64–69. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14966

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ