КРИТЕРІЇ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • І. І. Ворона Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-9118-9456
  • О. Д. Колодницька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7102-3870

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12701

Ключові слова:

професійно-комунікативна культура, сформованість професійно-комунікативної культури; критерії, показники, рівні сформованості, майбутні медики

Анотація

Статтю присвячено проблемі діагностики рівня сформованості професійно-комунікативної культури майбутніх медиків. На основі інтеграції досліджень з педагогіки, психології та лінгвістики подано опис визначених у ході дослідження критеріїв, показників та рівнів сформованості професійно-комунікативної культури майбутніх медиків. Подано стисле обґрунтування й характеристику визначених критеріїв (мотиваційного, когнітивного, особистісно-ціннісного та практично-діяльнісного) та їх показників. Виокремлено рівні сформованості професійно-комунікативної культури майбутніх працівників медичної сфери: високий, середній, низький.

Сформованість мотиваційного критерію є відправною точкою існування професійно-комунікативної культури майбутнього фахівця, оскільки цей феномен не може виникнути поза мотиваційною сферою студентів. Мотивація в обранні фаху зумовлює вибір професійних ідеалів, формування професійних планів, самоаналіз, самооцінку й вимогливість особистості до себе, виступає провідним мотивом освіти, який стимулює пізнавальну діяльність студентів.

Когнітивний критерій відображає рівень засвоєння знань, необхідних для успішної професійної комунікації, котрі формують теоретичну основу комунікації, служать підґрунтям для розвитку практичних комунікативних умінь.

Особистісно-ціннісний критерій визначено на основі сформованості ціннісних орієнтирів, які визначають ціннісне відношення особистості до обраної професії, наявність загальнолюдських цінностей і цінностей професійної самореалізації, свідчать про розуміння готовності до виявлення особистої ініціативи й подальшого професійного зростання.

Практично-діяльнісний критерій визначає комунікативну культуру майбутнього фахівця. Рівень професійних умінь є не тільки практичним втіленням теоретичних загальнокультурних та професійних знань, але й продуктивним їх застосуванням у пізнавальній діяльності та здійсненні міжособистісної та професійної взаємодії на високому рівні професійної культури.

Біографії авторів

І. І. Ворона, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-4691-2016

О. Д. Колодницька, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-5936-2016

Посилання

Butenko, N.Yu. (2005). Komunikatyvna maisternist vykladacha [Teacher’s communicative skills]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Busel, V.T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Іrpin: Perun [in Ukrainian].

Gerasimenko, S.L. (2007). Formirovaniye kommunikativnoy kultury budushchego meditsinskogo rabotnika v protsesse izucheniya inostrannogo yazyka [Formation of a communicative culture of a future medical worker while learning a foreign language]. (Candidate’s thesis). Кursk [in Russian].

Zagvyazinskiy, V.I., & Atakhanov, R. (2005). Metodologiya i metody psikhologo-pedagogicheskogo issledovaniya [Methodology and methods of psychological and pedagogical research]. Мoscow [in Russian].

Izmaylova, M.A. (2009). Delovoye obshcheniye [Business communication]. Мoscow: Dashkov i K [in Russian].

Kodzhaspirova, G.M., & Kodzhaspirov, A.Yu. (2005). Pedagogicheskiy slovar [Pedagogical Dictionary]. Мoscow: Mart; Rostov-on-Don [in Russian].

Kononenko, B.I. (2003). Bolshoy tolkovyy slovar po kulturologii [The Large Explanatory Dictionary of Cultural Studies]. Moscow: Veche [in Russian].

Kruchek, V.A., & Vasiuk, O.V. (2011). Kryterii ta pokaznyky sformovanosti kultury pedahohichnoi vzaiemodii [Criteria and indicators of the formation of the culture of pedagogical interaction]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Pedahohichni nauky» – Bulletin of Cherkasy University. Series “Pedagogical Sciences”, 203(1), 99-104 [in Ukrainian].

Kuznetsova, V.H. (2001). Problemy formuvannia humanitarnoho svitohliadu studentskoi molodi [Problems of forming the humanitarian worldview of student youth]. Visnyk Luhanskoho derzhavnoho peduniversytetu imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk State Pedagogical University, 1, 96-101 [in Ukrainian].

Kurenkova, K.M. (2008). Pro tsinnisnyi zmist profesiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv [About the value content of the professional culture of future specialists]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky: zbirnyk naukovykh prats – Scientific notes of the Department of Pedagogy: a collection of scientific works. Kharkiv [in Ukrainian].

Miasoid, H.I. (2005). Pedahohichni umovy rozvytku komunikatyvnoi kultury sotsialnykh inspektoriv u protsesi pidvyshchennia kvalifikatsii [Pedagogical conditions of development of communicative culture of social inspectors in skill improvement process]. (Candidate’s Extended abstract). Ternopil [in Ukrainian].

Ostraus, Yu.M. (2016). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesiino komunikatyvnoi kultury maibutnikh simeinykh likariv [Criteria, indicators and levels of formation of professional communication culture of future family doctors]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia «Pedahohika i psykholohiia» – Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University. Seria “Pedagogy and Psychology”, 47, 96-102 [in Ukrainian].

Petruk, H.M. (2008). Kryterii sformovanosti komunikatyvnoi kultury maibutnikh inzheneriv zviazku [Criteria of the formation of the communicative culture of future communications engineers]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti: zbirnyk naukovykh prats. Seriia «Pedahohichni nauky» – The origins of teaching skills: a collection of scientific papers. Series “Pedagogical Sciences”. Poltava [in Ukrainian].

Vorona, І.І., & Prokop, I. A. (2020). Professional culture in the context of future doctor training. Medychna osvita – Medical Education, 1, 117-121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-02

Як цитувати

Ворона, І. І., & Колодницька, О. Д. (2022). КРИТЕРІЇ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ . Медична освіта, (4), 128–135. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12701

Номер

Розділ

РОЗВИТОК АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ