РОЛЬ ПЕДАГОГІКИ В КЛІНІЧНІЙ ПРАКТИЦІ ЛІКАРЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12058Ключові слова:
педагогічна компетентність, лікар, міжособистісні взаємодії, виховання, модель SPIKESАнотація
Наголошено актуальність використання педагогічних компетентностей у клінічній практиці лікаря. Перелічено нормативні документи, що регулюють використання засобів педагогіки в практиці лікаря, та наведено погляди таких науковців, як Л. Столяренко, І. Зязюн, К. Левітан, А. Маркова й С. І. Куликов, на сутність поняття «педагогічна та медична компетентність».
Сказано, що сутність педагогічної компетентності медичних працівників продиктована особливостями їхньої професійної діяльності, які полягають у тому, що лікувально-профілактична діяльність передбачає лікарську рефлексію, тобто обов᾽язкове усвідомлення її сенсу, змісту, засобів і способів виконання, а також спирається на систему цінностей особистості; педагогічна діяльність медичного працівника спрямовується на проектування освітнього процесу і передбачає педагогічну рефлексію, тобто обов᾽язкове усвідомлення всіх параметрів і чинників успішності виконання цієї діяльності. Процес виховання за допомогою педагогічних прийомів у клінічній практиці лікаря ведеться з урахуванням соціальних умов, що надають можливості реалізації певних соціальних та індивідуальних цінностей пацієнта. Зокрема, необхідно усунути конкуренцію між професійною діяльністю, іншими соціальними сферами життєдіяльності та самозбереженням і здоров’ям лікаря.
Зроблено висновок, що основними видами і напрямками педагогічної діяльності лікаря може бути методична діяльність з ознайомлення пацієнтів різного віку, національної приналежності, соціального або економічного статусу з принципами і правилами організації здорового способу життя; практична діяльність з виховання та навчання пацієнтів поведінки, що запобігає рецидивам захворювання; науково-педагогічна дослідницька діяльність; а також методична діяльність з навчання середнього та молодшого медичного персоналу. Загальну спрямованість педагогічної діяльності лікаря можна охарактеризувати як формування та розвиток у пацієнтів індивідуальної основи для відновлення і збереження здоров’я.
Посилання
Vasylyeva, Ye.Yu., & Tagayeva, T.V. (2015). Model pedagogicheskoy kompetentnosti vracha [Model of pedagogical competence of a doctor]. Sbornik nauchnykh trudov SWorld – Coll. of Scientific Works SWorld, 9, 1 (38), 61-67 [in Russian].
Vasilyeva, Ye.Yu., Gaykina, M.Yu., & Tagayeva, T.V. (2017). Pedagogika v klinicheskoy praktike vracha. Uchebnoye posobiye [Pedagogy in the clinical practice of a doctor. Study guide]. Arkhangelsk: Izd-vo Severnogo gosudarstvennogo meditsinskogo universiteta [in Russian].
Vasylyeva, Ye.Yu., & Tagayeva, T.V. (2016). Podgotovka studentov-medikov k rabote s patsiyentom: psikhologo-pedagogicheskiy aspekt [Preparation of medical students to work with the patient: psychological and pedagogical aspect]. LAP LAMBERT Academic Publishing [in Russian].
Dryzhak, V.I., Galaychuk, I.Y., Zhulkevych, I.V., & Uhliar, Yu.V. (2008). Zdobutky kafedry onkolohii, promenevoi diahnostyky i terapii ta radiatsiinoi medytsyny za 25 rokiv yii diialnosti [Achievements of the Department of Oncology, Radiation Diagnostics and Therapy and Radiation Medicine for 25 years of its activity]. Visnyk naukovykh doslidzhen – Bulletin of Scientific Research, 2, 56-57 [in Ukrainian].
Kamilova, M.Sh. (2014). O roli pedagogicheskikh distsiplin v podgotovke spetsialista «medik-pedagog» [On the role of pedagogical disciplines in the training of a specialist “medical teacher”]. Sovremennaya pedagogika – Modern Pedagogy, 4. Retrieved from: http://pedagogika.snauka.ru/2014/04/2247 [in Russian].
Dyachenko, Ye.V., Noskova, M.V., Shikhova, Ye.P., Kropaneva, Ye.M., Kazayeva, A.V., & Andrega, D.S. (2015). Kommunikativnyye kompetentsii vracha: aktualnost problemy, printsipy formirovaniya v meditsinskom vuze, metodika otsenki [Communicative competencies of a doctor: relevance of the problem, principles of formation in a medical university, assessment methodology]. Vestnik Uralskogo gosudarstvennogo meditsinskogo universiteta – Bulletin of the Ural State Medical University, 1 (85), 28-30 [in Russian].
Lobach, N.V. (2016). Formuvannia informatsiino-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh likariv v osvitniomu seredovyshhi vyshhoho medychnoho navchalnoho zakladu [Formation of information-analytical competence of future doctors in the educational environment of a higher medical educational institution]. Candidate᾽s thesis. Poltava [in Ukrainian].
Morokhovets, G.Yu. (2017). Formuvannia informacijno-komunikatsiinykh kompetentsii u maibutnikh likariv [Formation of information and communication competencies in future doctors]. Candidate᾽s thesis. Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Amirov, A.F., Kudashkina, O.V., & Lipatova, Ye.Ye. (Comp.). (2017). Pedagogicheskiye sostavlyayushchiye deyatelnosti vracha. Uchebnoye posobiye [Pedagogical components of a doctors activity. Textbook]. Ufa: BGMU Minzdrava Rossii [in Russian].
Dryzhak, V.I., Galaychuk, I.Y., Zhulkevych, I.V., Dombrovych, M.I., Uhliar, Yu.V., Shkrobot, L.V., ... Leskiv, I.M. (2009). Pershyi dosvid zastosuvannia kredytno-modulnoi systemy u pidhotovtsi studentiv za prohramoiu «Onkolohiia» [The first experience of application of credit-modular system in preparation of students for the program “Oncology”]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 83-85 [in Ukrainian].
Telniuk, I.V. (2013). Rol pedahohiky v pidvyshchenni kvalifikatsii likariv na etapi pisliadyplomnoho navchannia [The role of pedagogy in improving the skills of doctors at the stage of postgraduate study]. Liudyna i osvita – Human and Education, 4, 63-65 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.