МОДЕЛЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОННОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ НА БАЗІ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11439Ключові слова:
медична освіта, дистанційне навчання, онлайн-курси, освітнє середовище ЗВО, хмарні сервіси, Office 365, MS TeamsАнотація
У роботі запропоновано модель педагогічної системи електронного дистанційного навчання на базі хмарних сервісів. Зазначено, що на момент впровадження карантину COVID-19 невирішеним залишилося питання організації повного циклу дистанційного навчання в університеті, враховуючи специфіку навчання майбутніх лікарів. Автори проаналізували модель педагогічної системи й запропонували перехід від двовимірної до тривимірної моделі педагогічної системи та формування на її основі багатовимірного навчального середовища дистанційного навчання. У роботі використано метод системного аналізу – стратифікацію для візуалізації ієрархії складових педагогічної системи, що дозволило виділити рівні та встановити пріоритетність зв’язків між компонентами системи. Автори використали поняття «навчальна одиниця» та «організаційна одиниця» для аналізу педагогічної системи в динаміці і ввели поняття «просторово-часова площина» по відношенню до навчального середовища. Зазначено, що використання методу ієрархічної декомпозиції до організаційної одиниці надає можливість проектування навчального плану з предмета, модуля, теми, форми організації навчання, етапу, педагогічної дії або події. Розглянуто компонентну, функціональну, динамічну моделі педагогічної системи електронного дистанційного навчання. Автори наводять етапи реалізації розробленої моделі на прикладі Запорізького державного медичного університету, такі, як: структурування єдиного освітнього простору університету; реалізація комунікаційної компоненти засобами хмарних сервісів Skype for Business, відеозв’язку, цифрової телефонії або чату в команді Teams, MS Yammer; реструктуризація змісту навчання; підготовка студентів та викладачів. Особливу увагу в роботі приділено реалізації компонентів моделі, а саме: засобів навчання, цілей та змісту навчання, технологічній та методичній складовій. Розроблена модель може бути запропонована для використання закладами вищої освіти.
Посилання
Bykov, V.Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity: monohrafiia [Models of organization systems of open education: monograph]. Kyiv: Attica [in Ukrainian].
Bykov, V.Yu. (2004). Navchalne seredovyshche suchasnykh pedahohichnykh system [Learning environment of modern pedagogical systems]. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia – Vocation education: Pedagogy and psychology, 59-80. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/510/ [in Ukrainian].
Bykov, V.Yu. (2011). Tekhnolohii khmarnykh obchyslen, IKT-autsorsinh ta novi funktsii IKT-pidrozdiliv navchalnykh zakladiv i naukovykh ustanov [Cloud computing technologies, ICT outsourcing and new functions of ICT departments of educational institutions and research institutions]. Informatsiini tekhnolohii v osviti – Information Technology in Education, 10, 8-23 [in Ukrainian].
Vakaliuk, T.A. (2017). Strukturno-funktsionalna model khmarooriientovanoho navchalnoho seredovyshcha dlia pidhotovky bakalavriv informatyky [Structural and functional model of cloud-based learning environment for the preparation of bachelors of computer science]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Teaching Aids, 59 (3), 51-61 [in Ukrainian].
Kolesnyk, Yu.M., Avramenko, M.O., Morhuntsova, S.A., & Ryzhov, O.A. (2018). Dosvid vprovadzhennia onlain-tekhnolohii u systemu pidhotovky fakhivtsiv haluzi znan 22 “Okhorona zdorovia” [Experience of implemen¬ting online technologies in the system of training specialists in the field of knowledge 22 “Health”]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 69-73 [in Ukrainian].
Ivankova, N.A., & Ryzhov, O.A. (2019). Intehratsiia osvitnikh tsyfrovykh servisiv u MS TEAMS dlia orhanizatsii personalnoho osvitnoho prostoru studentam medychnoho universytetu [Integration of educational digital services in MS TEAMS for the organization of the personal educational space of a medical university student]. Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit: zb. tezmizhn. nauk.-prakt. konf. “Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit” – Best educational practices: Ukraine, Europe, World. Kyiv: Pedahohichna dumla [in Ukrainian].
Kolesnyk, Yu.M., & Ryzhov, O.A. (2014). Nova paradyhma dystantsiinoi osvity: vid yedynoho osvitnoho prostoru do virtualnoho personalnoho kabinetu studenta [A new paradigm of distance education: from a single education space to virtual personal office of a student]. Aktualni pytannia dystantsiinoi osvity ta telemedytsyny 2014: Materialy Vseukrainskoi naukovo-metodychnoi videokonferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu – Current Issues of Distance Education and Telemedicine 2014. Zaporizhzhia: ZSMU Publishing House [in Ukrainian].
Kolesnyk, Yu.M., Morhuntsova, S.V., Ryzhov, O.A. (2019). Rezultaty realizatsii kontseptsii didzhytalizatsii systemy medychnoi osvity u zaporizkomu derzhavnomu medychnomu universyteti [The results of the implementation of the concept of digitalization of the medical education systems in Zaporizhzhia State Medical University]. Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit: zb. Tezmizhn. Naukovo-praktychnoi konferentsii “Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit” – Best Educational Practices: Ukraine, Europe, World. Kyiv: Pedahohichna dumka. Kyiv [in Ukrainian].
Morze, N.V., & Spivak, S.M. (2017). Formuvannia suchasnoho khmarooriientovanoho personalizovanoho osvitnoho seredovyshcha vrakhovuiuchy ikt-kompetentnist uchasnykiv navchalnoho protsesu [Formation of a modern cloud-oriented personalized educational environment taking into account the ICT competence of the participants of the educational process]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu – Open Educational E-environment of a Modern University, 3, 274-282 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.27482
Ryzhov, O.A., Ivankova, N.A., Burlaka, B.S., & Androsov, O.I. (2015). Organizatsiya e-biblioteky ePBL-proekta na baze oblachnykh tekhnologiy v srede MS SharePoint 2013 [Organization of e-library of ePBL-project based on cloud technologies in MS SharePoint 2013 environment]. Meditsina i ekologiya: spets. vypusk – Medicine and Ecology: Special Issue, 2, 307-314 [in Russian].
Kolesnyk, Yu.M., Avramenko, M.O., Morhuntsova, S.A., & Ryzhov, O.A. (2017). Stratehiia vprovadzhennia kursiv za vyborom na bazi tekhnolohii onlain kursiv na platformi edX [Elective courses implementation strategy based on online course technology on the edX platform]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 75-79 [in Ukrainian].
Ryzhov, O.A., Ivankova, N.A., Burlaka, B.S., & Androsov, O.I. (2020). Tekhnolohichnyi bazys informatsiino-osvitnoho kompleksu medychnoho universytetu [Technological basis of the information and education complex of the medical university]. Zbirnyk materialiv Zvitnoi naukovoi konferentsii Instytutu informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy – Proceedings of the Reporting Scientific Conference of the Institute of Information Technologies and Teaching Aids of the National Academy of Pedagogical Science. Kyiv [in Ukrainian].
Hlazunova, O.H., Kuzminska, O.H., Voloshyna, T.V., Saiapina, T.P., & Korolchuk, V.I. (2017). Khmarni servisy MICROSOFT ta GOOGLE: orhanizatsiia hrupovoi proektnoi roboty studentiv VNZ [MICROSOFT and GOOGLE cloud services organization of group project work of university students]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu – Open Education E-environment of a Modern University, 3, 199-211 [in Ukrainian].
Glazunova, O.G., Kuzminska, O.G., Voloshyna, T.V., Sayapina, T.P., & Korolchuk, V.I. Е-environment based on Microsoft Share Point for the organization of group project work of students at higher education institutions. Information Technologies and Teaching Aids, 62, 6, 98-113. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v62i6.1837
Bykov, V., Mikulowski, D., Moravcik, O., Svetsky, S., & Shyshkina, M. (2020). The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams. Information Technologies and Learning Tools, 76, 304-320. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.3706