ФОРМУВАННЯ СИНДРОМУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ya. A. Kulbashna Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Київ
  • V. O. Malanchuk Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Київ
  • Ya. P. Nahіrnyі ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України”
  • N. M. Lytovchenko Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Київ

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10088

Ключові слова:

викладачі, вища медична освіта, медичні працівники, синдром професійного вигорання (PBS)

Анотація

Мета роботи – розкрити проблему формування синдрому професійного вигорання (PBS) у викладачів вітчизняних медичних закладів вищої освіти.

Основна частина. Проаналізовано результати дослідження фаз формування PBS за методикою В. В. Бойка з урахуванням виокремлених авторами соціально-демографічних чинників серед викладачів кафедр хірургічної стоматології та щелепно-­лицевої хірургії НМУ імені О. О. Богомольця, ТДМУ імені І. Я. Горбачевського (33 особи) та лікарів хірургічного профілю, які працюють на клінічних базах НМУ (22 особи). Встановлено, що на початкових стадіях формування PBS (фаза напруження) домінують такі симптоми: невдоволеність собою, тривога, депресія, переживання психотравмуючих обставин. У фазі резистенції значна частина респондентів – викладачів вказує на редукцію професійних обов’язків, а у термінальній фазі виснаження – на емоційну відстороненість. Найбільш несприятливими соціально-демографічними факторами, які впливають на формування PBS, виявилися: неповноцінне харчування, недостатнє матеріальне забезпечення, шлюб та ін.

Висновок. Викладачі медичних закладів вищої освіти, незалежно від регіону проживання, як і практикуючі лікарі, перебувають у групі ризику формування PBS, але його прояви більше виражені у педагогів, що вказує на необхідність максимального усунення несприятливих чинників і корекції психофізичного стану науково-педагогічних працівників.

Посилання

Pejušković, B., Lečić-Toševski, D., Priebe, S., & Tošković, O. (2011). Burnout syndrome among physicians – the role of personality dimensions and coping strategies. Psychiatria Danubina, 23, 4, 389-395.

Costa, E.S.M., Hyeda, A., & Maluf, E.M.C.P. (2016). Working environment and burnout syndrome. Med. Clin. Rev., 2, 4.

Kokonya, D.A., Mburu, J.M., Kathuku, D.M., Ndetei, D.M., … & Adam, H. (2014). Burnout syndrome among medical workers at Kenyatta National Hospital (KNH), Nairobi, Kenya. J Psychiatry, 17, 1000142. doi: 10.4172/Psychiatry.1000142.

Maslach, C., Schaufeli, W.B., Leiter, M.P. (2001). Job burnout. Annu Rev. Psychol., 52, 397-422.

Moraes, Poliana de Lourdes & Scatolin, Henrique Guilherme (2016). Burnout syndrome and worker mental health. Global Research Journal of Public Health and Epidemiology, 3 (2), 075-082.

Ptacek, R., Stefano, G.B., Kuzelova, H., Raboch, J., & Harsa, P. (2013). Kream Burnout syndrome in medical professionals: a manifestation of chronic stress with counterintuitive passive characteristics. Neuroendocrinol. Lett, 34 (4), 259-264.

Papovic, S. (2009). Professional burnout syndrome. Materia Socio Medica, 21, 4, 213-215.

Takemura, K., Hasegawa, M., Tamura, S., Takishita, Y., Matsuoka, T., Iwawaki, Y., & Yamanaka, R. (2015). The Asossiation between burnout syndrome and personality in Japanese nursing students. International Journal of Recent Scientific Research, 6, 7, 5545-5549.

Kulbashna, Ya.A., Tkachuk, E.H., & Zakharova, V.A. (2018). Novi zavdannia i funktsii suchasnoho vykladacha zakladu vyshchoi medychnoi osvity u pidhotovtsi kompetentnoho likaria. Osvitolohichnyi dyskurs [New tasks and functions of a modern teacher of a higher medical education institution in the preparation of a competent physician. Educational discourse]. Retrived from: http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/497 [in Ukrainian].

Kulbashna, Ya.A., & Malanchuk, V.O. (2016). Pidvyshchennia yakosti ukrainskoi vyshchoi medychnoi osvity: problemy, yaki potrebuyut nahalnoho vyrishennia [Improving the quality of Ukrainian higher medical education: problems that require urgent resolution]. Vyshcha osvita Ukrainy: teoret. ta nauk.-metod. chasop. – Higher Education of Ukraine: Theoret. and Sciencetific Method. Herald, 4 (dod. 2), 35-38 [in Ukrainian].

Boyko, V.V. (2008). Psikhoenergetika [Psychoenergy]. SPb.: Piter [in Russian].

Kulbashna, Ya.A., & Tkachuk, Ye.G. (2017). Formirovaniye zdorovyesberegayushchey kompetentnosti budushchikh vrachey v profilaktike sindroma professio­nalnogo vygoraniya [Formation of health-preserving competence of future doctors in the prevention of professional burnout syndrome]. Meditsinskoye obrazovaniye XXI veka: kompetentnostnyy podkhod i yego realizatsiya v sisteme nepreryvnogo meditsinskogo i farmatsevtichesko­go obrazovaniya: sbornik materialov Respublikanskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiyem – Medical Education of the XXI Century: Competence Approach and its Implementation in the System of Conti­nuous Medical and Pharmaceutical Education: a Collection of Materials of the Republican Scientific and Practical Conference with International Participation. Vitebsk: VGMU, 627-631 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-03

Як цитувати

Kulbashna, Y. A., Malanchuk, V. O., Nahіrnyі Y. P., & Lytovchenko, N. M. (2019). ФОРМУВАННЯ СИНДРОМУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (1), 82–87. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10088

Номер

Розділ

Досвід з організації навчальної роботи