RESULTS OF EXTERNAL AND INTERNAL MONITORING IN THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION AT HSEEU “UKRAINIAN MEDICAL STOMATOLOGICAL ACADEMY” IN 2015 CALENDAR YEAR

Authors

  • V. M. Zhdan
  • V. M. Bobyriov
  • S. M. Bilash
  • O. M. Bieliaieva

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.v0i2.6224

Abstract

The article is devoted to the issue of higher education monitoring which is quite relevant nowadays. The results of external and internal monitoring in the quality of higher education at HSEEU “Ukrainian Medical Stomatological Academy” in 2015 calendar year have been analyzed. It has been demonstrated that internal monitoring in the form of self-analysis and self-evaluation is the demand of time and objective requirement of innovation development. It has been concluded that internal monitoring enables to track the dynamics of processual and resultative aspects of education quality, promotes the enhancement of management quality, increases the responsibility of all subjects (students, academic staff, administrative authorities, assisting personnel), preconditions the introduction of necessary corrections into the learning and teaching processes, and serves as a strong impulse for the development of culture of university autonomy.

References

Біла книга національної освіти України / [Т. Ф. Алексєнко, В. М. Аніщенко, Г. О. Балл та ін.] ; за заг. ред. В. Г. Кре¬меня. – К. : ТОВ “Інформаційні системи”, 2010. – 342 с.

Болонський процес 2020 ‒ Європейський простір вищої освіти у новому десятиріччі : Комюніке конференції європейських міністрів, відповідальних за вищу освіту, Льовен і Лувен-ла-Ньов, 28–29 квітня 2009 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/education/higher/bolpr/ komunike_2009_ukr.doc.

Галузевий моніторинг діяльності вищих навчальних закладів, закладів післядипломної освіти МОЗ України за показниками діяльності у 2015 календарному році : статистичний довідник / [уклад. : О. Павленко, С. Григоровська, Ю. П’ятницький та ін.]. – К. : ДО “Центр тестування”, 2016. – 21 с.

Закон України “Про вищу освіту” від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Набув чинності з 06.09.2014 р. [Електрон¬ний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу : посібник / О. І. Ляшенко, Т. О. Лукіна, І. Є. Булах, М. Р. Мруга. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 160 с.

Моніторинг як важлива складова покращення якості освіти / М. С. Осійчук, О. П. Волосовець, Ю. С. П’ят¬ниць¬кий [та ін.] // Медична освіта. – 2014. – № 2 (62). – С. 19–24.

Рейтинг ВНЗ “Топ-200 Україна” ‒ 2015 [Електрон¬ний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/vnz/rating/47847/.

Управління якістю освіти у вищих навчальних закладах : навч. посіб. : у 2 ч. Ч. 1. Теоретичні засади формування систем управління якістю надання освітніх послуг / за заг. ред. чл.-кор. НАН України В. С. Загорського. – Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2011. – 136 с.

Le code de bonnes pratiques de l’UNESCO / Conseil de L’Europe pour la prestation d’un enseignement transnational [Ressource йlectronique]. – Mode d’accиs : http://www.coe.int/T/DG4/HigherEducation/Recognition/Code.

Lignes directrices pour des prestations de qualitй dans l’enseignement supйrieur transfrontalier. – Paris, 2006. – 24 p. [Ressource йlectronique]. – Mode d’accиs : http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001433/143349f.pdf.

Published

2016-05-05

How to Cite

Zhdan, V. M., Bobyriov, V. M., Bilash, S. M., & Bieliaieva, O. M. (2016). RESULTS OF EXTERNAL AND INTERNAL MONITORING IN THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION AT HSEEU “UKRAINIAN MEDICAL STOMATOLOGICAL ACADEMY” IN 2015 CALENDAR YEAR. Medical Education, (2). https://doi.org/10.11603/me.v0i2.6224

Issue

Section

Materials of the conference