THE IMPACT OF THE LATIN LANGUAGE ON THE DEVELOPMENT OF TERMINOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE PARAMEDICS
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15385Keywords:
competence; terminological competence; the Latin language; the English language; medical terminology; medical term; term formation; term elements; paramedic.Abstract
Abstract. The article highlights the importance of developing terminological competence in future paramedics during Latin language classes. The goals and objectives of the academic course “Latin Language and Medical Terminology” are discussed in the context of the professional training of paramedic students, enabling them to master medical terminology through studying the structure of terms. The article addresses the word-formation methods for creating anatomical and clinical terms, analyses the significance of word-formation elements of Greek and Latin origin in the professional vocabulary of Ukrainian, Latin, and English languages. It demonstrates how the morphological analysis of terminological units helps students better understand the meaning of terms and learn them faster. The study establishes that learning the academic course “Latin Language and Medical Terminology” is an integral part of forming the terminological competence of specialists with the qualification “Paramedic”.
References
Вікторова Л. Методологічні аспекти формування професійно-термінологічної компетентності студентів. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія «Педагогіка і психологія». Ялта : РВВ КГУ, 2007. Вип. 14. Ч. 2. С. 164–171.
Ворона І.І. Рoль лaтинcькoї мoви у фoрмувaннi термінологічної кoмпeтeнтнocтi мaйбутнiх медиків. Медична освіта. 2015. Вип. 4. С. 77–79. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i4.5355
Климoвa К.Я. Тeoрiя i прaктикa фoрмувaння мовно-кoмунiкaтивнoї прoфeciйнoї кoмпeтeнцiї cтудeнтiв нeфiлoлoгiчних cпeцiaльнocтeй пeдaгoгiчних унiвeрcитeтiв : монографія. Житoмир : ПП «Рутa», 2010. 560 c.
Лефтерова О.М. Роль латини у формуванні мовної компетенції при підготовці фахівців у галузі точних наук. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 41 (1). С. 58–62. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/innped_2021_41(1)__13.
Парамедик (бакалавр) : освітньо-професійна програма. 2024. URL: https://drive.google.com/ file/d/1uNz81momQXZEcW5XwUniuv-H6iwCviQ/ view.
Освітньо-професійна програма та технологія підготовки парамедиків у Тернопільському національному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського МОЗ України / М.М. Корда, А.А. Гудима, А.Г. Шульгай, С.Й. Запорожан. Медична освіта. 2019. № 3 (додаток). С. 6–14. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10113
Паласюк Г.Б., Паласюк Б.М. Формування термінологічної грамотності майбутніх медиків на основі етимологічної характеристики клінічних термінів з хімічним компонентом. Медична освіта. 2021. № 1. С. 117–121. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11980
Латинська мова та медична термінологія : робоча програма з дисципліни. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/ Латинська%20мова%20та%20медична%20 т е р м і н о л о г і я % 2 0 ( М е д с е с т р и н с т в о , % 2 0 Екстрена%20медицина,%20Парамедик,%201%20 курс,%20бакалаври)%20(2).pdf.
Снєжик О.П., Бондар Ю.О. Проблеми перекладу та упорядкування медичної термінології (на матеріалі французької та української мов). Illuminazioni. 2010. № 12. С. 171–186.
Українсько-латинсько-англійський медичний енциклопедичний словник : у 4 т. / уклад. Л.І. Петрух, І.М. Головко. Т. 1 : А-Д. Київ : Медицина, 2012. 704 с. ; Т. 2 : Е-Н. Київ : Медицина, 2013. 741 с. ; Т. 3 : О-С. Київ : Медицина, 2016. 744 с. ; Т. 4 : Т-Я. Київ : Медицина, 2016. 600 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.