EXPERIENCE OF USING MODERN TEACHING METHODS AT THE DEPARTMENT OF ORTHOPEDIC DENTISTRY
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15384Keywords:
student teaching methods; orthopedic dentistry; jaw models; preparation of teeth for orthopedic constructions; practical skills.Abstract
Abstract. The use of dental phantoms in orthopedic dentistry to simulate clinical situations contributes to the development of the skill of protecting the soft tissues of the oral cavity during tooth preparation; allows you to create many different clinical situations to implement the practice of clinical and laboratory stages of orthopedic treatment; the teacher has the opportunity to use an individualized approach to the higher education student to practice practical skills; creates the opportunity to practice the skill many times, which contributes to its effective mastery; finally, it provides objectification of the quality control of the implementation of practical skills and opens up the possibility for the teacher to creatively search for their own approaches to the practical training of second (master's) level higher education applicants. Clinical modeling in orthopedic dentistry is based on the use of diagnostic jaw models, which allow higher education students to conduct diagnostics and treatment planning. During the lesson, there may not always be a thematic orthopedic patient, but the presence of jaw models allows you to assess the condition of the teeth, occlusal contacts, bite features, shape and size of the dental arches, the degree of overlap of the front lower teeth with the upper ones, inclination or displacement of the teeth, the presence, length and topography of defects in the dentition, etc. Jaw models cast during and after treatment clearly demonstrate both the stages of treatment and its results. A promising direction for improving the development of practical skills will be the use of a 3D scanner and printer with the ability not only to produce the necessary material for developing and passing practical skills on a real scale, but also to use scaling to isolate small details.
References
Ніконов А.Ю., Перешивайлова І.О. Досвід фантомно-симуляційного навчання студентів- стоматологів з дисципліни «Ортопедична стоматологія». Симуляційне навчання в системі підготовки медичних кадрів : матеріали L навч.- метод. конф., присвяченої 212-й річниці від дня заснування ХНМУ (Харків, 30 лист. 2016 р.). Харків, 2016. С. 116–119.
Дюдіна І., Томілін В., Перешивайлова І., Погоріла А. Удосконалення сучасних методів викладання на кафедрі ортопедичної стоматології ХНМУ. Експериментальна та клінічна стоматологія. 2019. С. 38–42. https:// doi.org/10.35339/ecd.2019.1-2.38-42.
Залюбовська О.І., Литвиненко Г.Л., Литвиненко М.І. Застосування сучасних методів медичної симуляції на кафедрах клінічної лабораторної діагностики в Харківському національному медичному університеті та Національному фармацевтичному університеті. International scientific conference, Riga, the Republic of Latvia, November. 2022. № 3–4. С. 116–118. https://doi.org/10.30525/978-9934-26- 260-9-32.
Кошкін О.Є. Досвід організації симуляційного навчання майбутніх стоматологів в українських реаліях. Медична освіта. 2023. № 1. С. 54–58. https://doi.org/10.1160 3/m.2414-5998.2023.1.13538. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13538
Стандарт вищої освіти для другого (магістерського) рівня зі спеціальності «Стоматологія». https://mon.gov.ua/static-objects/ mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf.
Лугова Л.О., Перепелова Т.В., Лунькова Ю.С., Силенко Б.Ю. Сучасні тренди методики викладання ортопедичної стоматології під час практичних занять. Сучасні тренди розвитку медичної освіти: перспективи і здобутки : матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 24 березня 2022 р. Полтава, 2022. С. 179–180. https://repository. pdmu.edu.ua/handle/123456789/18586.
The current situation and future prospects of simulators in dental education / Y. Li et al. J Med Internet Res. 2021. № 23 (4). e23635. DOI: 10.2196/23635. 7. DOI: https://doi.org/10.2196/23635
Zitzmann N.U., Matthisson L., Ohla H. Joda, T. Digital Undergraduate Education in Dentistry: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. № 17 (9). Р. 3269. https://doi.org/10.3390/ ijerph17093269. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17093269
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.