INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN EDUCATION: DIGITAL TOOLS FOR ACTIVE LEARNING OF UNIVERSITY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15376Keywords:
mentimeter; interactive technologies; learning platforms; communicative educational environment.Abstract
Abstract. In modern medical education, interactive technologies play an important role in increasing the effectiveness of learning. The transition of educational activities to an online format has posed a number of important tasks for participants in the educational process, the main of which was ensuring effective communication between the teacher and the student. The purpose of our study was to highlight and analyze the results of the work of the Department of Internal Medicine 1 of the DSMU on involving the didactic capabilities of the Mentimeter platform in the formation of a communicative educational environment in the process of conducting a department circle and the possible involvement of other platforms for learning in the future. Due to the positive experience of using this platform in the work of the student circle of 4th year students, we decided to continue using interactive technologies. 150 medical students participated in our study, who were divided into two equal groups: using Mentimeter and other platforms. Mentimeter contributed to better memorization of complex information through the use of visual elements, word clouds, and interactive questions. According to the results of the study, we obtained the following conclusions: Mentimeter improves the quality of learning by increasing the level of student engagement, the interactive format helps to better remember the material and promotes the development of clinical thinking, the platform creates a comfortable environment for communication, reducing the stress of answering in front of the audience, each of the above-described platforms has its own characteristics and can be useful in different learning situations. Mentimeter is suitable for interactive lectures and seminars, Kahoot for gamified learning, Quizizz for individual testing, and Socrative for quick knowledge testing. The optimal combination of these tools allows you to make the education of medical students more effective, interactive and exciting.
References
Башкір О.І. Онлайнові застосунки організації активного та інтерактивного навчання. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 1 (19). С. 33–44. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1(19)-33-44
Бенюк О., Кириленко К., Стратюк В., Бойко Л., Кундеревич О. Залучення інформаційної платформи Mentimeter до формування комунікативного освітнього середовища. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. Вип. 4. С. 143–154. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/znpumdpu_2021_4_20.
Горбань Ю., Скаченко О. Досвід використання цифрового інструменту навчання Kahoot! у діяльності бібліотеки університету. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2020. № 5. С. 66–79. DOI: 10. 31866/2616-7654.5.2020.205730.
Кузнецова М., Бібіченко В., Кузнєцова І. Використання інтерактивних технологій навчання в медичній освіті. Сучасна освіта України: проблеми, досвід, перспективи : монографія / за заг. ред. В.В. Іванишин. Рига : Baltija Publishing, 2024. С. 123–130.
Пометун О.І. Інтерактивні методи навчання. Енциклопедія освіти. 2021. С. 417–418.
Ростока М.Л. та ін. SOIS, 2024: Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя : збірник матеріалів (наукових праць, тез доповідей) 6 Міжнародного науково-практичного WEB-форуму. Київ, 2024.
Скляр О.Г., Скляр Р.В. Інтерактивні методи навчання у закладі вищої освіти. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти : збірник науково-методичних праць ТДАТУ. 2022. Вип. 25. С. 56–63.
Собченко Т.М. Використання цифрових інструментів у післядипломній педагогічній освіті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота» : збірник наукових праць / гол. ред. І. Кузьма. Ужгород : Говерла, 2021. Вип. 1 (48). С. 384–386.
Хоружа Л.Л., Прошкін В.В., Глушак О.М. Компетентнісний розвиток викладачів вищої школи засобами цифрових технологій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 78. № 4. С. 298–314. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v78i4.3042
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.