MOTIVATION AS A FUNDAMENTAL CONDITION FOR SUCCESSFUL DOCTOR TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15372Keywords:
motivation; medical intern; education; motivational environment.Abstract
Abstract. Motivation is one of the important, fundamental principles of successful professional activity. Educational motivation in adults is not stable or definitively formed. To a significant extent, it depends on the motivational environment, which can either foster development or regression. High positive motivation is the driving force of any progress and development, both personal and social. To determine the level and structure of motivation among second-year internal medicine interns, a survey of 57 individuals was conducted. The average age was (24.6 ± 0.8) years. The majority of respondents were female (80.0%). According to the survey results, 75.0% of interns showed motivation to achieve success (15.9±1.4) points, which indicates hope for realization and the need to achieve success, and therefore involves actions to achieve constructive, significant results. However, in 9 individuals (15.8%), the motivational pole was not pronounced. Among them, one intern was closer to fear of failure (9 points). Questionnaire results using K. Zamir's methodology, modified by A. Rean, revealed a fairly high level of inducement to action through appeals to feelings in 46.4% of respondents, and inducement to action through appeals to reason in 42.8%. At the same time, the level of internal motivation slightly outweighed the external positive one – 50.0% and 42.8%, respectively. Therefore, 75.0% of future therapists are prepared to set goals for themselves in order to achieve success. A high level of external positive motivation indicates the importance of achieving social and financial status in the psychological structure of training motivation. In situations with undetermined motivational status and a prevalence of avoidance syndrome in the structure of psychological motivation, we believe that a more detailed study of possible causes should be conducted, and the results should be considered when choosing a workplace.
References
Куций О.О. Мотиваційне середовище організації: аналіз публікацій та перспективи дослідження. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Серія «Психологія». 2022. Вип. 1 (54). С. 41–46. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych. 2022.1.6. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.6
Лавринюк О.П., Кириченко В.В. Мотивація до навчальної діяльності: аналіз сучасних теорій. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 1. С. 34–39. DOI: https://doi.org/10.32782/ psy-2023-1-6.
Лук’янова Л.Б. Законодавче урегулювання освіти дорослих в Україні: прийняти закон чи можемо ще почекати… Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. Вип. 1 (21). С. 9–17. DOI: https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.9-17. DOI: https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.9-17
Навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: теорія і практика : монографія / М.П. Вовк, Л.Ю. Султанова, Н.О. Філіпчук, С.О. Соломаха, Ю.В. Грищенко. Київ, 2019. 498 с.
Про освіту дорослих : Проєкт Закону України від 10.02.2022 № 7039. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Tex.
Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / Н.В. Пророк, Л.О. Кондратенко, Л.М. Манилова та ін. ; за ред. Н.В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286. URL: https://zakon.rada.gov. ua/go/286-2022-%D1%80.
Ryan R.M., Deci E.L. Self-Determination Theory. Basic Psyhological Needs in Motivation, Development, and Wellness. NY : The Guilford Press, 2017. 769 p. DOI: https://doi.org/10.1521/978.14625/ 28806. DOI: https://doi.org/10.1521/978.14625/28806
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.