CONTEMPORARY CHALLENGES AND PROBLEMS OF THE EDUCATIONAL PROCESS DURING RUSSIAN MILITARY AGGRESSION CONSIDERING FACTORS OF NERVOUS-EMOTIONAL TENSION IN HIGHER EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15369Keywords:
psychological stress; psychosomatics; nervous-emotional tension; psychosomatic disorder; bruxism.Abstract
Abstract. In training doctors of the new generation today, the main emphasis is placed both on students' acquisition of knowledge, skills, and professional competence, as well as on forming harmonious, comprehensively developed individuals who maintain positive, comfortable relationships with society. The widespread use of technical means in the modern educational process and the intensification of learning associated with Russian military aggression naturally lead to an increase in neuropsychological stress. Its prolonged impact negatively affects not only physical but also psychological functioning. It has been proven that psycho-emotional instability is a leading factor in the development of bruxism. The aim of the study is to assess the nervous-emotional tension of higher education students under martial law conditions and to identify deviations in the functions of the dentomaxillary system related to psycho-emotional state. We used psychological diagnostic methods to determine anxiety levels and self-assessment according to the Spielberger scale (State-Trait Anxiety Inventory, STAI) in 163 higher education students. A clinical dental examination was conducted using standard methodologies at the Department of Pediatric Dentistry of I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine to diagnose the presence of bruxism. Descriptive statistics were used to analyze and interpret the research results. As our research results showed, every third respondent demonstrated an elevated anxiety level, although the dominant level of both reactive and personal anxiety was medium (53.37±3.84% and 49.69±3.80%, respectively). Our results indicate that students respond to stressful situations with concern and certain tension. Of those examined, 41.72% (68 individuals) reported having bruxism, which was confirmed by additional research methods. Excessive strain on compensatory-adaptive mechanisms, increased neuropsychological load on students, and stressful situations during Russian military aggression are among the factors causing bruxism, which requires correction of stress resistance considering psycho-emotional characteristics.
References
Грицюк І.М., Хлівна О.М. Психологічні особливості впливу стресу на виникнення психосоматичних розладів у дітей старшого
шкільного віку. Психологічні перспективи. 2021. № 37. С. 55–67. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-55-67. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-55-67
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Іщенко А., Карпенко М. Українська система вищої освіти в умовах воєнної агресії РФ: проблеми й перспективи розвитку. Національний інститут стратегічних досліджень. 2022. URL: https://niss.gov.ua/news/statti/ukrayinska-systemavyshchoyi-
osvity-v-umovakh-voyennoyi-ahresiyi-rfproblemy-y.
Козляковський П.А. Загальна психологія : навчальний посібник. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2004. 240 с.
Кононова О.В. Взаємозв’язок між рівнем психологічного стресу та ураженням тканин пародонту. Сучасна стоматологія. 2018. № 5.
С. 37–39.
Крамаренко І., Корнішева Т., Сілютіна І. Адаптація дистанційного навчання у вищій школі до умов воєнного стану. Перспективи та
інновації науки». Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». 2022. № 4 (9). С. 192–205.
Латик Н., Саковець Н., Санайко А. Вища освіта України в умовах війни. Human Studies Series of Pedagogy. 2024. № 51.
С. 51–57. DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.6. DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.6
Організація освіти в умовах війни: рекомендації міжнародних організацій / О. Локшина й інші. Український педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 5–18. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-5-18. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-5-18
Лопушинський І.П., Дурман О.Л., Чушак А.В. Особливості функціонування системи вищої освіти України в умовах воєнного стану.
Вісник Херсонського національного технічного університету. 2022. № 3 (82). С. 145–152. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.3.20. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.3.20
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні / МОН України. 2022.
Москалюк М., Москалюк Н. Підвищення мотивації студентів в умовах дистанційного навчання під час військових дій. Науковий
вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2022. № 60. С. 118–127. DOI: https://doi.org/10.31909/26168812.2022-(60)-14. DOI: https://doi.org/10.31909/26168812.2022-(60)-14
Наугольник Л.Б. Психологія стресу : підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
Станкевич Т.В., Гозак С.В., Єлізарова О.Т., Парац А.М., Рудницька О.П. Здоров’я та життєдіяльність дітей в умовах сучасних
викликів: актуалізація досліджень. Екологічні та гігієнічні проблеми сфери життєдіяльності людини : мат. Наук.-практ. конф. з міжнар. участю 15 березня 2023 р. / за заг. редакцією член-кор. НАМН України, професора С.Т. Омельчука. Київ, 2023. С. 188–189.
Ставицька С.О., Улько Н.М. Психотерапевтична допомога особистості у кризово-травматичних життєвих ситуаціях. Особистість
у кризових умовах та критичних ситуаціях життя : мат. ІV Міжнар. наук.-практ. конф. Суми, 2018. С. 297–300.
Ураженість карієсом зубів у дітей 6–9 років з різним психоемоційнім станом / Н.І. Смоляр та інші. Вісник проблем біології и медицини. 2014. № 4 (116). С. 361–363.
Шакун Н., Щербина Н. Виклики та перспективи трансформації вищої освіти України в контексті європейської освітньої стратегії. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка». Серія «Педагогічні науки». 2025. № 28 (184). С. 93–97. DOІ: https://doi.org/10.58407/visnik.242814. DOI: https://doi.org/10.58407/visnik.242814
Шиканова А. Стрес під час війни переживає кожен мешканець України: як допомогти собі «зібратися». 2022. URL: https://www.rbc.ua/ukr/styler/stress-vremya-voyny-perezhivaet-kazhdyy-zhitel-1648924649.html.
Cano A.F., Cervantes-Duarte L. Impact of Armed Conflicts on Education and Educational Agents: A Multivocal Review. Revista Electrónica
Educare. 2016. № 20 (3). P. 1–24. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.12. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-2.6
Costa F.D.S., Fernandez M.D.S., Silva-Junior I.F.D., Karam S.A., Chisini L.A., Goettems M.L. Association Involving Possible Sleep Bruxism,
Stress, and Depressive Symptoms in Brazilian University Students: A Cross-sectional Study. Sleep Sci. 2023. № 16 (3). e317–e322. DOI: 10.1055/s-0043-1772808. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0043-1772808
A case study investigating mental wellbeing of university academics during the COVID-19 pandemic / L.M. Dinu et al. Education Sciences. 2021. № 11. P. 702. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110702. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110702
Gradus Research. (2022, April 26–27). How the war changed the lives of Ukrainian children – survey. URL: https://gradus.app/uk/open-reports/.
Guppy N., Verpoorten D., Boud D., Lin L., Tai J., Bartolic S. The post-COVID-19 future of digital learning in higher education: Views from educators, students, and other professionals in six countries. British Journal of Educational Technology. 2022. № 53 (6). P. 1750–1765. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13212. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13212
Kokobobo A. War Is the Enemy of Education. The Chronicle of Higher Education. 2022. URL: https://rgalsup.com/war-is-the-enemy-of-education/.
LiH., Zhang Y. Factors predicting rural Chinese adolescents’ anxieties, fears and depression. School Psychology International. 2008. № 29. P. 376–384. DOI: https://doi.org/10.1177/0143034308093676. DOI: https://doi.org/10.1177/0143034308093676
Lu S., Wei F., Li G. The evolution of the concept of stress and the framework of the stress system. Cell Stress. 2021. № 5 (6). P. 76–85. DOI: https://doi.org/10.15698/cst2021.06.250. DOI: https://doi.org/10.15698/cst2021.06.250
Machado N.A.G., Costa Y.M., Quevedo H.M., Stuginski-Barbosa J., Valle C.M., Bonjardim L.R., Garib D.G., Conti P.C.R. The association of
self-reported awake bruxism with anxiety, depression, pain threshold at pressure, pain vigilance, and quality of life in patients undergoing orthodontic treatment. Journal of Applied Oral Science. 2020. № 28. e20190407. DOI: 10.1590/1678-2019-0407. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-2019-0407
Osses-Anguita Á.E., Sánchez-Sánchez T., Soto-Goñi X.A., García-González M., Alén Fariñas F., Cid-Verdejo R., Sánchez Romero E. A., Jiménez-Ortega L. Awake and Sleep Bruxism Prevalence and Their Associated Psychological Factors in First-Year University Students: A Pre-Mid-Post COVID-19 Pandemic Comparison. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2023. № 20 (3). P. 2452. DOI: 10.3390/ijerph20032452. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph20032452
Over 8.5 million Ukrainians are at risk of mental disorders due to the war – WHO. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3567887-ponad-85-miljona-ukrain.
Réus J. C., Polmann H., Mendes Souza B. D., Flores-Mir C., Trevisol Bittencourt P. C., Winocur E., Okeson J., De Luca Canto G. Association Between Primary Headache and Bruxism: An Updated Systematic Review. Journal of Oral & Facial Pain and Headache. 2021. № 35 (2). P. 129–138. DOI: http://dx.doi.org/10.11607/ofph.2745. DOI: https://doi.org/10.11607/ofph.2745
Shevchenko V.V. The reform of the higher education of Ukraine in the conditions of the military political crisis. International Journal of Educational Development. 2019. № 65 (1). P. 237–253. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.009
Skulmowski A., Rey G.D. COVID-19 as an accelerator for digitalization at a German university: Establishing hybrid campuses in times of crisis. Human Behavior and Emerging Technologies. 2020. № 2. P. 212–216. DOI: https://doi.org/10.1002/hbe2.201. DOI: https://doi.org/10.1002/hbe2.201
Soria K.M., Horgos B., Luu K. Undergraduates’ Mental Health During the Pandemic: New Insights into Links with Financial Hardships, Academic Obstacles, and Support. Retrieved from the University Digital Conservancy. 2020. URL: https://hdl.handle.net/11299/218338.
Tang N.Y.Y., Westwood P. Worry, general self-efficacy and school achievement: An exploratory study with Chinese adolescents. Australian Journal of Guidance and Counselling. 2007. № 17. P. 68–80. DOI: https://doi.org/10.1375/ajgc.17.1.68. DOI: https://doi.org/10.1375/ajgc.17.1.68
Reddy S.V., Kumar M.P., Sravanthi D., Mohsin A.H., Anuhya V. Bruxism: A Literature Review. Journal of International Oral Health. 2014. № 6 (6). Р. 105–109.
Yıldırım B., Kırarslan Karagoz O., Tekeli Simsek A., Koca C., Cicek M.F. Associations between self-reported bruxism, sleep quality, and psychological status among dental students in Turkey. Cranio. 2024. № 42 (1). P. 63–68. DOI: 10.1080/08869634.2021.1909458. DOI: https://doi.org/10.1080/08869634.2021.1909458
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.