LATIN LANGUAGE IN MODERN MEDICAL EDUCATION: CHALLENGES AND PROSPECTS
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15367Keywords:
Latin language; medical education; student motivation; interactive methods; Team-based learning; Casebased learning; interdisciplinary integration.Abstract
Abstract. The article examines the challenges and prospects of teaching Latin language in medical institutions of higher education in Ukraine under martial law. The emphasis is on the decrease in students’ motivation to study, as well as the importance of Latin as a fundamental component of the professional training of doctors. The main factors affecting students’ motivation are analyzed, in particular the lack of prior training, the growing role of English language in the medical field, as well as the limited number of hours allocated to studying Latin in higher education. In addition, attention is paid to the psychological aspects of learning, in particular the impact of stress and overload on students’ ability to learn the material. Particular attention is paid to active and interactive learning methods that contribute to increasing the interest of higher education applicants in the discipline. The use of modern textbooks, digital technologies, multimedia tools, as well as the introduction of Problem-based learning, Teambased learning, Case-based learning methods to increase teaching efficiency are proposed. The need of increasing the hours for practical mastery of Latin medical terminology and the introduction of basic Latin language study in specialized educational institutions is substantiated. The creation of open online Latin courses that can be accessible to a wide range of students regardless of their place of study is proposed, as well as the development of interactive mobile applications for independent study of medical terminology. Prospects for further research include the development of adapted Latin teaching programs for medical specialties, the expansion of the integration of interdisciplinary connections, and the assessment of the effectiveness of the proposed methods in the educational process. A particularly important direction is the introduction of combined forms of learning that combine traditional methods with the latest technologies, as well as the development of cooperation between higher education institutions and medical institutions to create a practice-oriented approach to studying Latin.
References
Апоненко І.М. Реалізація компетентнісного підходу при викладанні латинської фармацевтичної термінології іноземним студентам. Social and Economic Aspects of Education in Modern Society. Vol. 3. Warsaw : R.S. Global Sp. z O.O. P. 22‒26.
Бондар Н.В. Методи інтерактивного навчання латинської мови у медичних ВНЗ. Молодий вчений . 2016. № 12 (39). С 400–403.
Ворона І.І. Використання інтернет-ресурсів для вивчення латинської мови в медичних університетах. Information Technologies and Learning Tools. 2019. Т. 74. № 6. С. 138.
Ворона І.І., Саварин Т.В., Паласюк Г.Б. Теоретичні аспекти формування іншомовної лексичної компетенції студентів-медиків засобами інтерактивного навчання. 2016. С. 89. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_cit
ation&hl=uk&user=kNEjDfwAAAAJ&sortby=pubdate&citation_for_view=kNEjDfwAAAAJ:hMod-77fHWUC (дата звернення: 22.04.2025).
Гурай Л.П. Роль мотивації при навчанні латинської мови. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web
&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiRg43Q9dKLAxXyEBAIHZCoMbYQFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Frepository.pdmu.edu.ua%2Fbitstreams%2Fbf822f1f-c256-4c51-80d7-7f6bcb3b3301%2Fdownload&usg=AOvVaw3lv5nyvOxVKFS_addOd1R0&opi=89978449 (дата звернення:
02.2025).
Дерев’янченко Н. Шляхи формування позитивної мотивації вивчення латинської мови у майбутніх лікарів. URL: https://www.
google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiRg43Q9dKLAxXyEBAIHZCoMbYQFnoECD
oQAQ&url=https%3A%2F%2Frepo.knmu.edu.ua%2Fitems%2F7b345294-5b82-4776-a8d9-91a4ca591d40&usg=AOvVaw3ObPGlEWMBNPmA1u93x8KM&opi=89978449 (дата звернення: 18.02.2025).
Дьома Н.С. Формування позитивної мотивації студентів-юристів до вивчення латинської мови. Інноваційна педагогіка. 2018.
Вип. 3. С. 116‒118.
Ключник Р.М., Ратомська Л.В. Особливості викладання латинської мови майбутнім філологам. Вісник університету імені Альфреда
Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія. Педагогічні науки». 2022. № 1 (23). С. 158‒164. DOI: 10.32342/2522-4115-2022-1-23-19. DOI: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2022-1-23-19
Кузнецова І.В. Мотивація щодо вивчення іноземної мови як чинник успішної соціальної адаптації першокурсників у медичному ВНЗ. Поєднання інноваційних і традиційних технологій навчання української та іноземних мов як чинник забезпечення дієвості знань : матеріали наук.-метод. семінару, м. Харків, 26 жовтня 2012 р. Харків : РВВ ХТЕІ КНТЕУ, 2012. С. 64–68.
Павлишин Г.А., Бігуняк Т.В., Саварин Т.В. Кейс-метод навчання у медичній освіті. Медична освіта. 2015. № 3. С. 67–69. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i3.4975
Світлична Є.І. Дисципліна «латинська мова» – основа формування професійної термінологічної грамотності студентів фармацевтичного профілю. URL: https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/8604/1/Світлична%20доповідь_ок.%20варіант.pdf (дата звернення: 31.01.2024).
Скуратова Т.Ф., Нетребчук Л.М. Формування мотивації до вивчення латинської мови у медичному закладі вищої освіти. Наука
в південному регіоні України: здобутки та перспективи розвитку : матеріали Міжнар. наук.- практ. конф., м. Одеса, 16 квітня 2021 р. Одеса, 2021. С. 42‒44.
Aponenko I.M., Loshchynova I.S. Introduction of competency-based approach and active teaching methods in teaching the Latin language and medical terminology. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 74. Т. 1. С. 302‒306. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-43
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.