PECULIARITIES OF HIGHER MEDICAL EDUCATION IN UKRAINE AND GERMANY: HISTORICAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15365

Keywords:

medical education; practical training; clinical disciplines; educational process; medical practice; professional training of a doctor.

Abstract

Abstract. The article concerns foundations of medical education in Ukraine and Germany in a historical context, which provides for the practical training of a doctor capable of independent responsible professional activity and continuous professional development, starting from medical schools, colleges, medical faculties of universities in Ukraine and to the reform of higher medical school in Germany. Attention is focused on the need for a practically oriented vector of professional training of a doctor with a special emphasis on the use of the latest technologies in the educational process, modern content of training and compliance of the teaching staff with modern world requirements for such training. A feature of the German system is a clearly expressed traditional heredity of treatment, a high level of training of medical workers and constant professional and scientific activity of a doctor.

References

Андрейчин С.М., Качор В.О. Медична освіта у Словацькій республіці. Тернопіль : ТДМУ «Укрмедкнига», 2006. 247 с.

Кучумова Н.В. Розвиток системи вищої медичної освіти у німецькомовних країнах (друга половина ХХ – початок XXI століття) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. Дрогобич, 2012. 20 с.

Кушик М.Л. Дидактичні основи фахової підготовки студентів у медичних навчальних закладах України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Черкаський національний ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси, 2009. 20 с.

Саварин Т.В. Організація медичної освіти на західноукраїнських землях у другій половині XVIII–XIX ст. Медична освіта. 2017. № 4. С. 119–126. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.4.8287. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.4.8287

Федчишин Н.О., Бичок А.В. Концепт забезпечення якості вищої медичної освіти: досвід України й традиції Німеччини. Якість вищої

медичної освіти (до 60-річчя ТДМУ) : монографія / А.В. Вихрущ, І.М. Кліщ, Н.О. Федчишин та ін. ; за ред. А.Г. Шульгая, Н.О. Федчишин. Тернопіль : ТДМУ, 2017. С. 158–177.

Aurich H. Stand und Probleme des Medizinstudiums in DDR. Medizinische Ausbildung. 1990. № 7 (2). S. 134–139.

Fedchyshyn N., Klishch H., Yelagina N. Quality improvement through quality audit in Austrian higher education. Медична освіта. 2017.

№ 2 (74). С. 153–157. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7921. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7921

Fedchyshyn N.O., Shulhai A.H., Shevchuk O.O., Ilkiv O.P., Shuminska O.B. Mentoring in Medical Science: the Experience of German-speaking Countries. Медична освіта. 2024. № 1 (103). С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14575. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14575

Gebert G. Die Reform der Ausbildung zum Arzt. Medizinische Ausbildung. 1994. № 11 (2). S. 138–148.

Gysin S., Neuner-Jehle S., Kuni H. Die Phasen der medizinischen Ausbildung. Zeitschrift für Pädagogik. Weinheim ; Berlin ; Basel : Beltz, 1971. № 10. S. 105–108.

Gysin S., Neuner-Jehle S. Überlegungen zur Zukunft der medizinischen Ausbildung. 2023. URL: https://econtent.hogrefe.com/doi/epdf/10.1024/1661-8157/a004024. DOI: https://doi.org/10.1024/1661-8157/a004024

Schäfer H. Studienreform in der deutschen Medizin 1953–1959. Medizinische Ausbildung. 1998. № 15. S. 47–50.

Schagen U. Reformen auf dem Papier – Studium der Humanmedizin in der Bundesrepublik Deutschland seit 1970. Jahrbuch für kritische Medizin. 2013. № 37. S. 7–23. URL: https://www.med.uni-magdeburg.de/jkmg/wp-content/uploads/2013/03/JKM_Band37_Kapitel03_

Schagen.pdf.

Seifert R. Die Entwicklung der MTA-Ausbildung unter besonderer Berücksichtigung von Jena. 2019. URL: https://dvta.de/historie-der-mta-ausbildung.

Downloads

Published

2025-06-19

How to Cite

Snitovska, O. Y., & Pysklyvets, T. I. (2025). PECULIARITIES OF HIGHER MEDICAL EDUCATION IN UKRAINE AND GERMANY: HISTORICAL CONTEXT. Medical Education, (1), 13–17. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15365

Issue

Section

QUALITY IMPROVEMENT IN HIGHER MEDICAL EDUCATION