EMOTIONAL BURNOUT SYNDROME IN MEDICAL STUDENTS: CHALLENGES AMIDST THE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15142

Keywords:

emotional burnout syndrome, medical students, personal, role-related and organizational burnout factors, psycho-emotional state.

Abstract

Abstract. The article analyzes the results of a survey conducted among medical students regarding emotional burnout syndrome as a body reaction to prolonged stress. Attention is focused on the students’ reports of a gradual loss of emotional, cognitive, and physical energy, mental exhaustion, physical fatigue, personal detachment, and decreased satisfaction with the learning process. The study examines the state of physical, emotional, and cognitive exhaustion caused by prolonged exposure to emotionally overwhelming situations. Exhaustion is highlighted as a critical factor contributing to dissonance in experiences, behaviors, and well-being, manifesting as complaints about personal health, physical discomfort, nervous tension, emotional depletion, indifference, and emotional saturation. The article emphasizes the risks of emotional burnout – physical exhaustion, emotional and motivational depletion – which pose significant threats to the young generation of medical professionals.

References

Виявлення ознак емоційного вигорання під час медичних симуляційних тренінгів / В.В. Артьоменко та ін. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2016. № 1. Ч. 1 (т. 20). С. 125–127.

Береза Л. Психологічні особливості емоційного вигорання лікарів. Психологічні перспективи. 2020. Вип. 36. С. 37–48. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-37-48

Вашека Т.В., Тукаєв С.В. Детермінанти емоційного вигорання студентів психологів в процесі навчання. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2011. Т. ХІІІ. Ч. 6. С. 47–55.

Гулинська С. Синдром емоційного вигорання. URL: https://psychology.lviv.ua/syndromemotsiinoho- vyhoriannia/

Золотарьова Ж.М. Обґунтування заходів профілактики синдрому емоційного вигорання серед студентів-медиків. Медична освіта. 2018. № 3. С. 95–98. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.8989

Кaрaмyшкa Л.М., Зaйчиковa Т.В. Проблeмa синдромy «профeсійного вигорaння» в пeдaгогічній діяльності в зaрyбіжній тa вітчизняній психології. Aктyaльні проблeми психології. 2006. Т. 1. С. 210–217.

Кернас А.В., Бондаревич С.М., Котляр Л.І., Малиш В.Є. Теоретико-методологічні основи дослідження психологічних особливостей феномена «професійного емоційного вигорання» у студентів. Ментальне здоров’я. 2024. № 1. С. 20–28. DOI: https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-1-4

Лаврова М.Г. Теоретичний аналіз сучасних поглядів на поняття «емоційне вигорання». Вісник Одеського національного університету. Серія «Психологія». 2014. Т. 19. Вип. 2. С. 194–202.

Павлюк М.М. Психологічні чинники емоційного вигорання у професійній діяльності. Актуальні проблеми психології. 2018. Т. ХІ. Вип. 18. С. 226–244.

Підлипняк І.Ю., Дука Т.М. Професійне вигорання педагогів: профілактика та подолання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 11. С. 175–178.

Пахомов І.В. Профілактика професійного та емоційного вигорання педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти : навчальний посібник. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 114 с.

Сергеєнкова О.П. Криза фахового навчання як підґрунтя емоційного вигорання студентів. Збірник наукових праць. 2017. № 27. С. 77–81.

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Fedchyshyn, N. O., Shulhai, A. H., Klishch, H. I., & Sas, L. M. (2025). EMOTIONAL BURNOUT SYNDROME IN MEDICAL STUDENTS: CHALLENGES AMIDST THE WAR. Medical Education, (4), 82–87. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15142

Issue

Section

QUALITY IMPROVEMENT IN HIGHER MEDICAL EDUCATION