GROWING UP A FUTURE DOCTOR AND PHARMACIST IN UKRAINE DURING THE WAR VIA TEACHING PHARMACOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15141

Keywords:

social and educational work, pharmacology, war in Ukraine, medical education.

Abstract

Abstract. The full-scale war in Ukraine presents new challenges for the medical education system regarding the training of future doctors and pharmacists. In this context, an important role in the education of higher education seekers is played not only by the acquisition of professional skills but also by the development of moral, psychological, and creative qualities. Social and educational activities at the Department of Pharmacology with Clinical Pharmacology at I. Ya. Horbachevsky Ternopil National Medical University are aimed at stress resistance development, patriotism, social responsibility, and innovative thinking skills. Special attention is given to adapting students to crisis situations, providing emotional support, and fostering a collaborative atmosphere through volunteer work and interaction with teachers. Interactive teaching methods, such as role-playing, discussions, and simulating complex clinical situations, contribute to the development of critical thinking, teamwork, and practical skills. During these challenging times, the department team applies innovative approaches to teaching and student development, forming not only professionals but also responsible citizens capable of acting in the face of modern challenges. Through the implementation of comprehensive educational and developmental activities, the department contributes to the preparation of highly qualified specialists who are able to provide quality medical care in emergency situations and create the necessary conditions for the development of harmonious, morally resilient, and creative healthcare professionals in Ukraine.

References

Асламова М. Аксіологічні основи виховання морально-етичних якостей майбутнього лікаря. Витоки педагогічної майстерності, 2014, (13), 38–42.

Кічула М.Я., Заворотна В.М., Трущенкова Л.В., Вишньовський А.В. Психічне здоров’я студентів в умовах воєнного стану як соціальна парадигма. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, 2024, (4), 23–28. https:// doi.org/10.11603/1681-2786.2023.4.14422.

Лазоришинець В.В., Банчук М.В., Волосовець О.П. та ін. Вища медична освіта України на сучасному етапі. Проблеми сучасної медичної науки та освіти, 2008, (2), 5–10.

Лещенко Т.О., Юфименко В.Г. «Холодний Яр» Юрія Горліса-Горського і формування національно-патріотичних світоглядних позицій майбутнього українського лікаря. Національна пам’ять (на вшанування жертв тоталітаризму): міжуніверситетський зб. наук. праць. Львів: Друкарня ЛНМУ імені Данила Галицького, 2018, 77–82.

Лимар Л.В. Аналіз дослідження сформованості готовності до безконфліктної взаємодії з пацієнтами студентів-медиків. Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Серія «Психологічні науки», 2010, (82), т. 1, 366–371.

Пресслужба. Фармацевтична галузь під час війни: онлайн-зустріч українських HR. Щотижневик АПТЕКА, 2022, (10/11). URL: https:// www.apteka.ua/article/635345 (дата звернення: 25.05.2022).

Скрипник І.М., Приходько Н.П. Використання дистанційних методів навчання в медичній освіті. Проблеми безперервної медичної освіти та науки, 2020, (3), 29–32. DOI: 10.31071/promedosvity2020.03.029. DOI: https://doi.org/10.31071/promedosvity2020.03.029

Скрипник І.М., Приходько Н.П., Шапошник О.А. Медична освіта в умовах війни: досвід Полтавського державного медичного університету. Медична освіта, 2022, (3), 60–64. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.3.13191. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.3.13191

Тарасенко К.В., Могильник А.І., Сонник Є.Г. Особливості навчання студентів медичних університетів під час війни в Україні. Науково- методичні аспекти підвищення якості підготовки фахівців у медичних закладах вищої освіти: матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 28 березня 2024 р. Полтава, 2024, 239–240.

Юфименко В.Г. Виховання особистості майбутнього лікаря як педагогічна проблема. Основні напрямки удосконалення підготовки медичних кадрів у сучасних умовах: матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю. Полтава, 2015, 278–280.

OSCE Project Co-ordinator in Ukraine. Забезпечення якості вищої освіти в умовах війни: Онлайн-форум. 2022 URL: https:// www.youtube.com/watch?v=9WZyu7QFu0s.

Published

2025-02-28

How to Cite

Mocherniuk, K. I., Oleshchuk, O. M., & Shevchuk, O. O. (2025). GROWING UP A FUTURE DOCTOR AND PHARMACIST IN UKRAINE DURING THE WAR VIA TEACHING PHARMACOLOGY. Medical Education, (4), 77–81. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15141

Issue

Section

QUALITY IMPROVEMENT IN HIGHER MEDICAL EDUCATION