FEATURES OF TEACHING THE ELECTIVE DISCIPLINE «AMBULATORY SURGERY» TO THE STUDENTS OF THE 6TH YEAR
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15130Keywords:
ambulatory surgery, elective discipline, practically oriented approach.Abstract
Abstract. The development of education in the medical field has certain features and sets appropriate priorities for students. The need to meet modern world standards of educational programs and at the same time include a practical component is the main task of medical education in Ukraine. In order to form the professional competencies of future doctors for sixth-year students of the Faculty of Medicine and the Faculty of Foreign Students of the I. Horbachevsky Ternopil National Medical University, an elective discipline «Ambulatory surgery» has been developed. The article reflects the teaching of this discipline, the purpose of which is high-quality training of students and their preparation for real challenges that arise in the modern medical field, highlights the purpose of teaching this academic discipline, the peculiarities of the methodology for organizing practical classes, the system for assessing the level of students' knowledge. The criteria that make this course important in the professional development of future doctors and their professional competencies are also formulated. The article highlights the key elements of successful teaching, in particular, involving students in practical work in relevant clinical situations on the basis of the surgical department, practicing and consolidating the acquired knowledge in the center of simulation training, conducting discussions and analysis of relevant clinical cases, actively involving students in innovative methods of diagnostics and training, in particular telemedicine. Emphasis is placed on a practically oriented approach in the professional training of students. The knowledge and skills obtained by students during the study of the elective discipline outpatient surgery contribute to the formation of basic professional competencies, involve students in a balanced choice of medical specialty, develop clinical thinking and open horizons for scientific research in this field of medicine.
References
Баранник С.I., Єхалов В.В., Романюта I.A., Лященко П.В. Інтеграція «Клінічного мислення» в сучасну вищу медичну освіту. Південноукраїнський медичний науковий журнал. 2018. № 18. С. 1–12.
Березка С.В. Педагогічна фасилітація у ЗВО: теоретичні аспекти підготовки особистості викладача. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 4. Т. 2. С. 5–9.
Біденко Н.В. Вибіркові дисципліни – важлива складова у формуванні фахових компетентностей майбутніх лікарів – дитячих стоматологів. ScienceRise: Pedagogical Education. 2023. №. 3(54). С. 9–13.
Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок / М.Л. Аряєв та ін. Одеський медичний журнал. 2023. № 1(182). С. 82–88.
Голубєва І.М., Васюкова М.М. Міждисциплінарна інтеграція – важливий напрям у створенні навчальних програм дисциплін за вибором. Медична освіта. 2023. № 3. С. 40–45. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14104
Дубковецька І. Розвиток професійної компетентності майбутніх медичних працівників в умовах євроінтегрування. Освітні обрії. 2020. № 1(50). С. 154–159. DOI: https://doi.org/10.15330/obrii.50.1.154-159
Артьоменко В.В., Новіков Д.А., Єгоренко О.С., Семенченко С.С. Ефективність симуляційних методів навчання. Управління закладом охорони здоров’я. 2015. № 6. С. 70–76.
Загородня Л.І., Ямілова Т.М. Значення вибіркової дисципліни для здобувачів вищої медичної освіти. Ricerche scientifiche e metodi dellaloro realizzazione: esperienza mondiale e realta domestiche : III International Scientific and Practical Conference, March 3, Bologna, Italy. 2023. P. 88–89. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-03.03.2023.25
Левандовська Х.В. Удосконалення викладання вибіркової дисципліни «Актуальні питання кардіології» на шостому курсі медичного факультету Івано-Франківського національного медичного університету. Art of Medicine. 2022. № 4(24). С. 159–163.
Остафійчук Д.І., Бірюкова Т.В. Особливості організації самостійої роботи студентів медичних ВНЗ. Розвиток природничих наук як основа новітніх досягнень у медицині : матеріали наук.-практ. Інтернет-конференції, м. Чернівці, 27 листопада 2019 р. Чернівці : БДМУ, 2019. С. 310–315.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.