EXPERIMENTAL STUDY OF COMPUTER ORIENTED METHODOLOGY OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN LATIN LANGUAGE OF FUTURE DOCTORS
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12128Keywords:
foreign languages, communicative competence, future doctor, computer oriented methodology, latin languageAbstract
Abstract. The paper studies a complex research of the problem of computer-oriented methodology for the development of foreign language communicative competence of future doctors. Electronic educational resources at Ukrainian medical universities, in particular I. Horbachevsky Ternopil National Medical University (TNMU), is described and analyzed: Moodle program, Teams, Skype programs, electronic correspondence, Google Apps, interactive whiteboard, Power Point for presentations, online resources such as Rosetta Stone, Oxford Latin Course, Internet Workbook for the Oxford Latin Course, author’s resource Anatom (anatom.ua), electronic dictionaries glosbe.com, ABBYY Lingvo 12. A computer-oriented methodology of conducting Latin language classes is described in detail and analyzed. Tools and resources are recommended to increase the level of foreign language competence development of future medical specialists. Criteria and levels of foreign language communicative competence’ evaluation of future medical professionals were found out.
Досліджено експериментальне дослідження ефективності цієї методології. Дослідження дає можливість зробити висновок, що запропонована методологія є ефективною та може бути рекомендована для впровадження у систему вищої медичної освіти. Новизною дослідження є надання рекомендацій щодо вдосконалення навчальних програм, розроблення нових комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання для підвищення рівня розвитку МКК студентів вищих медичних закладів України. Надано практичні вказівки щодо вивчення термінології медичної латиниці та медичної латинської мови за допомогою ІКТ, а також онлайн -ресурсів. Окреслено подальші дослідницькі перспективи розвитку іншомовної комунікативної компетентності майбутніх медичних працівників за допомогою інформаційно -комунікаційних технологій.
References
Areshonkov, V.Yu. (2020). Cyfrovizaciia vyshchoi osvity: vyklyky ta vidpovidi [Digitalization of higher education: challenges and answers]. Visnyk NAPN Ukrainy – Announcer of NAPS of Ukraine, 2(2), 1-6 [in Ukrainian].
Kotsyuba, R.B. (2015). Nabuttia navychok audiiuvannia za dopomogoiu veb-orientovanoi metodyky vyvchennia inozemnyh mov [Listening skills acquisition by using veb-based methodology for foreign languages learning]. Informaciini technologii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, 50(6), 120–127 [in Ukrainian].
Kotsyuba, R.B. (2020). Rozvytok inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentosti maibutnich specialistiv likuvalnoi spravy iz vykorystanniam IKT: metodychni rekomendacii [Foreign languages communicative competence development of future medical professionals with IKT usage: methodical instructions]. Ternopil: TNMU [in Ukrainian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Medical Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.