НАБУТТЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МЕДИЧНИМИ СЕСТРАМИ ПРИ ВИВЧЕННІ ПАЛІАТИВНОЇ МЕДИЦИНИ

Автор(и)

  • Ю. Я. Коцаба Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-3313-4008
  • І. В. Яворська Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-3328-8704
  • Р. К. Волков Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-8341-2195

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.2.14823

Ключові слова:

медична сестра, паліативна допомога, фахові компетентності, якість життя

Анотація

Глобальна потреба в якісній паліативній допомозі постійно зростає внаслідок постійного збільшення тривалості життя населення та прогресування у них хронічних захворювань.

Якісний підхід до вивчення паліативної медицини медичними сестрами допомагає сформувати компетентного фахівця в майбутньому і своєю чергою покращує якість життя пацієнтів та їхніх сімей, які стикаються з проблемами, пов’язаними з серйозними та потенційно смертельними захворюваннями, шляхом запобігання і полегшення страждань, раннього виявлення, точної оцінки та лікування болю і фізичних, психосоціальних або духовних проблем.

У догляді за паліативними хворими важливим компонентом є робота в мультидисциплінарній команді, з акцентом на роботі медсестри, оскільки саме вона найбільш тісно контактує з паліативним хворим та його родичами.

Професійний розвиток медичних сестер у галузі паліативної медицини є важливим, оскільки паліативна допомога, окрім наукових і технічних знань, потребує бази гуманітарних знань, які приводять до формування якісних фахових компетентностей, а також до задоволення потреб зростаючої кількості людей із потенційно смертельними тяжкими захворюваннями та їхніх сімей.

Посилання

Tarasiuk, V.S., & Kuchanska, H.B. (2021). Paliatyvno-khospіsna dopomoha [Palliative and hospice care]. (2 ed.). Kyiv: VSV «Medytsyna» [in Ukrainian].

Bilavych, H.V., Bahrii, M.A., Hrechanyk, N.Yu., & Hnatyshyn, S.I. (2022). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity [Formation of communicative competence of students of higher education]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 77-81 [in Ukrainian].

Teo, K.J.H., Teo, M.Y.K., Pisupati, A., Ong, R.S.R., Goh, C.K., Seah, C.H.X., … Krishna, L.K.R. (2022). Assessing professional identity formation (PIF) amongst medical students in Oncology and Palliative Medicine postings: a SEBA guided scoping review. BMC Palliat. Care, 21, 200. DOI https://doi.org/10.1186/s12904-022-01090-4.

Luna-Meza, A., Godoy-Casasbuenas, N., Calvache, J.A., Díaz-Amado, E., Gempeler Rueda, F.E., Morales, O., … de Vries, E. (2021). Decision making in the end-of-life care of patients who are terminally ill with cancer – a qualitative descriptive study with a phenomenological approach from the experience of healthcare workers. BMC Palliat. Care, 20, 76. DOI https://doi.org/10.1186/s12904-021-00768-5.

Joyner, N. (2024). The Four Cs of Palliative Care: Comfort, Communication, Choices & Control: Basics for Providers & Healthcare Professionals/Clinicians. Paperback.

Marrelli, T.M. (2023). Hospice & Palliative Care Handbook, Fourth Edition: Quality, Compliance, and Reimbursement. Sigma Theta Tau International. (4th ed.).

Moran, S., Bailey, M., & Doody, O. (2021). An integrative review to identify how nurses practicing in inpatient specialist palliative care units uphold the values of nursing. BMC Palliat. Care, 20, 111. DOI https://doi.org/10.1186/s12904-021-00810-6.

Svendsen, S.J., Grov, E.K., & Staats, K. (2024). Patients’ experiences with shared decision-making in home-based palliative care – navigation through major life decisions. BMC Palliat. Care, 23, 101. DOI https://doi.org/10.1186/s12904-024-01434-2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Як цитувати

Коцаба, Ю. Я., Яворська, І. В., & Волков, Р. К. (2024). НАБУТТЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МЕДИЧНИМИ СЕСТРАМИ ПРИ ВИВЧЕННІ ПАЛІАТИВНОЇ МЕДИЦИНИ. Медична освіта, (2), 109–114. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.2.14823

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ