СОЦІАЛЬНА ЗРІЛІСТЬ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Л. Й. Петришин Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4506-1523
  • О. В. Сорока Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1483-8974
  • А.-М. A. Шульгай Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7849-4560

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.2.14815

Ключові слова:

соціальна зрілість, здобувачі освіти, компоненти соціальної зрілості, професійне зростання

Анотація

У статті соціальну зрілість представлено як основоположний складник професійного становлення, який визначає інтегративні якості фахівця, наповненого соціальними знаннями, досвідом та культурою, характеризуючи його соціально відповідальним, мобільним, значущим, здатним приймати обґрунтовані фахові рішення у розв’язанні проблем професійного характеру, обумовлюючи здатність і готовність нести усвідомлену відповідальність за результати своїх професійних рішень. З’ясовано необхідність формування соціальної зрілості як чинника професійного зростання здобувачів освіти, що зумовлено кількома факторами: професійними вимогами, етичними стандартами, ефективністю здійснення професійної діяльності та самовдосконалення. Окреслено, соціальна зрілість здобувачів освіти складається з декількох ключових компонентів, які відіграють важливу роль у професійному розвитку та становленні професійно компетентного фахівця. Виділено основні компоненти соціальної зрілості як чинника професійного зростання особистості, такі як соціальні знання, соціальний досвід, соціальна культура, соціальна мобільність, соціальна відповідальність, емоційний інтелект. Доведено, що соціальна зрілість є вагомим складником професійності здобувачів освіти, адже вона відіграє важливу роль у формуванні професійної компетентності, яка проявляється в їх здатності: ефективно взаємодіяти з педагогами та одногрупниками; будувати міцні стосунки з роботодавцями та колегами; вирішувати конфлікти; адаптуватися до змін; відповідально ставитися до своїх професійних обов’язків.

Посилання

Kreidun, N.P., Polivanova, O.E., & Yavorovska, L.M. (2016). Zadovolenist navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi yak chynnyk profesiinoi samoefektyvnosti suchasnykh studentiv [Satisfaction with studying at a higher educational institution as a factor of professional self-efficacy of modern students]. Problemy suchasnoi osvity – Problems of modern education, 6, 37-41 [in Ukrainian].

Kryvtsova, N.V., & Biron, B.V. (2019). Rol vidchuttia koherentsii u zrostanni resursnosti osobystosti ta rivniv samo efektyvnosti [The role of the sense of coherence in the growth of individual resourcefulness and levels of self-efficacy]. Science and education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII(79) (197), 70-73 [in Ukrainian].

Kryukova, O. (2010). Sotsialna zrilist osobystosti u suchasnykh psykholohichnykh doslidzhenniakh [Social maturity of personality in modern psychological research]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology: A collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko, 10, 345-353 [in Ukrainian].

Mednikova, H. (2012). Sotsialna zrilist: sutnist i kryterii [Social maturity: essence and criteria]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia – Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Skovoroda. Psychology, 43, 179-186 [in Ukrainian].

Petryshyn, L.Y., & Kulchytskyi, T.R. (2023). Zasady sotsialnoi vidpovidalnosti yak skladnyk profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv sotsialnoi sfery [The principles of social responsibility as a component of the professional competence of specialists in the social sphere]. Vvichlyvist. Humanitas – Politeness. Humanitas, 1, 86-92 [in Ukrainian].

Polishchuk, V., Tsegelnyk, T., Patsula, I., & Shayniuk, A. (2023). Formuvannia sotsialnoi zrilosti u maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi osvity u protsesi poza navchalnoi diialnosti u ZVO [Formation of social maturity in future specialists of special education in the process of extracurricular activities in higher education institutions]. Acta Paedagogiсa Volynienses, 6, 61-67. DOI: 10.32782/apv/2023.6.9.

Radul, V. (2017). Sotsialna zrilist osobystosti [Social maturity of personality]. Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].

Tsakun, T.M. (n.d.). Profesiina samorealizatsiia osobystosti v suchasnykh umovakh [Professional self-realization of the individual in modern conditions]. Retrieved from: umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/stud_almanah/v_1/65.pdf.

Shkolna, M.S. (2017). Vyznachennia sutnosti fenomena «sotsialna zrilist» u filosofskykh doslidzhennia [Defining the essence of the phenomenon “social maturity” in philosophical research]. Liudyna, suspilstvo, derzhava u filosofskomu dyskursi: istoriya ta suchasnist – Man, society, the state in philosophical discourse: history and modernity (To the 60th anniversary of the Department of Philosophy of the National Academy of Sciences of Ukraine): Materials of the International science and practice conference. (pp. 152-153). Kyiv [in Ukrainian].

Erikson, Е. (1992). Cristopher Social Interest. Social Feeling and the Evolution of Consciousness. Individual Psychology, (48)3, 277-287.

Kiloeva, F.M. (2015). Moral orientation as a value orientation of a person. Innovative science, 12, 202-203.

Shkolna, M. (2017). Pedagogical conditions for upbringing social maturity of students’ agricultural colleges. Intellectual Archive, 6(5), 79-85.

Shkolna, M. (2017). Upbringing social maturity in students of agricultural colleges in after class activities as a pedagogical problem. Perspectives of research and development: Collection of scientific articles рр. (рр.182-185).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Як цитувати

Петришин, Л. Й., Сорока, О. В., & Шульгай А.-М. A. (2024). СОЦІАЛЬНА ЗРІЛІСТЬ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ. Медична освіта, (2), 71–76. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.2.14815

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ