ГІМНАЗІЇ: МИНУЛЕ ДЛЯ МАЙБУТНЬОГО

(МЕТОДИ НАВЧАННЯ)

Автор(и)

  • А. В. Вихрущ Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-4177-4614
  • Н. А. Данік Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка https://orcid.org/0009-0003-7440-7567
  • Я. Ю. Кіцила Дрогобицький державний педагогічний університет імені І. Я. Франка https://orcid.org/0009-0007-0364-445X
  • О. В. Коваль Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка https://orcid.org/0009-0007-3198-1437

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.2.14808

Ключові слова:

гімназія, освіта, творчість, методи навчання

Анотація

У статті пропонується авторська періодизація розвитку гімназій у системі освіти від часу їх виникнення до сьогодення. Доводиться, що проблема організації навчального процесу в гімназіях не втрачає актуальності. Закономірно, що розвиток гімназійної освіти викликає поглиблений інтерес дослідників. Їх праці можна поділити на шість основних груп. По-перше, це дослідження методологічного рівня. Історики педагогіки також осмислюють цю проблему на теоретико-методологічному рівні. По-друге, це автори, які вивчали регіональні особливості розвитку освіти і в працях яких гімназіям присвячені окремі параграфи. По-третє, праці, в яких розглядається лише гімназійна освіта. По-четверте, дослідження, присвячені вивченню окремих аспектів організації навчально-виховного процесу в гімназіях минулого. По-п’яте, історичний опис окремих гімназій. По-шосте, спогади учнів, які навчалися в гімназіях. Аналізуються також п’ять етапів розвитку гімназій. Звертається увага на оригінальні методи навчання, розвиток творчості учнів, підготовку до ефективної діяльності. Доводиться помилковість рішення щодо зменшення значимості гімназій у сучасних системах освіти.

Посилання

Vykhrushch, A.V., & Danik, N.A. (2023). Metody navchannia v systemi dydaktychnoi kultury Halychyny pochatku XX stolittia [Methods of Teaching in the Didactic Culture System of Galicia in the Early 20th Century]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 132-139 [in Ukrainian].

Vykhrushch, A.V. (2023). Periodyzatsiia rozvytku dydaktychnykh system [Periodization of the Development of Didactic Systems]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 11-17 [in Ukrainian].

(1991). Himnazii i litsei: mynule, suchasnist, maibutnie [Gymnasiums and Lyceums: Past, Present, Future]: Theses of the scientific and practical conference. Ternopil: Ternopilskyi derzhavnyi pedahohichnyi instytut [in Ukrainian].

Hupan, N.M. (2016). Problemy khronolohii v suchasnykh istoryko-pedahohichnykh doslidzhenniakh [Problems of Chronology in Contemporary Historical-Pedagogical Research]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 116-121 [in Ukrainian].

Hupan, N.M. (2002). Ukrainska istoriohrafiia istorii pedahohiky [Ukrainian Historiography of the History of Pedagogy]. Kyiv : A.P.N [in Ukrainian].

Zavhorodnia, T.K. (1998). Dydaktychna dumka v Ha­lychyni (1919–1939 roky) [Didactic Thought in Galicia (1919–1939)]. Ivano-Frankivsk: Plai [in Ukrainian].

Stuparyk, B., Berehovskyi, Z., Hrytsyshyn, M., Deichakivskyi, I., Zavhorodnia, T., Markiv, H., … Savchuk, B. (2000). Ivano-Frankivska (Stanyslavivska) ukrainska derzhavna himnaziia [Ivano-Frankivsk (Stanyslaviv) Ukrainian State Gymnasium]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Kotsiumbas, O. (2021). Derzhavna himnaziia z ukrainskoiu movoiu navchannia u Lvovi (1920–1930-ti roky) [State Gymnasium with Ukrainian Language Instruction in Lviv (1920s–1930s)]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University, Special issue, 436-446 [in Ukrainian].

Kurliak, I.Ye. (1997). Ukrainska himnaziina osvita u Halychyni (1864–1918 rr.) [Ukrainian Gymnasium Education in Galicia (1864–1918)]. Lviv [in Ukrainian].

Lepkyi, B.S. (1991). Tvory [Writings]. (Vol. 2). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Makarushka, O. (1926). Z suchasnoi halytskoi shkoly. Anketa z dilianky asotsiatsii zobrazhen [From the Modern Galician School. Questionnaire on the Field of Image Association]. Retrieved from: https://shron1.chtyvo.org.ua/ Makarushka_Ostap/Z_suchasnoi_halytskoi_shkoly_Anketa_z_dilianky_asotsiiaatsii_zobrazhen.pdf [in Ukrainian].

(1996). Narysy istorii ukrainskoho shkilnytstva. 1905–1933 [Essays on the History of Ukrainian Schooling. 1905–1933]. Kyiv: Zapovit [in Ukrainian].

Vykhrushch, A.V., & Stefanyshyn, K.L. (Ed.). (2022). Profesiina linhvodydaktyka v konteksti osobystisnoi paradyhmy [Professional Linguodidactics in the Context of the Personal Paradigm]. Ternopil: TNMU [in Ukrainian].

(1990). Rozvytok pedahohichnoi osvity i nauky v zakhid­nykh oblastiakh Ukrainy [Development of Pedagogical Education and Science in the Western Regions of Ukraine]: Abstracts of reports of the scientific and practical conference. (Part 1). Ternopil: Ternopilskyi derzhavnyi pedahohichnyi instytut [in Ukrainian].

Rozman, I.I. (2020). Ukrainska pedahohichna bio­hrafistyka (druha polovyna XIX – pochatok XX stolittia) [Ukrainian Pedagogical Biographistics (Second Half of the 20th – Early 21st Century)]. Uzhhorod: RIK-U [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. (2003). Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [Historical-Pedagogical Process: New Approaches to General Problems]. Kyiv: A.P.N [in Ukrainian].

Zavhorodnia, T.K., Nahachevska, Z.I., Salyha, N.M., et al. (2009). Ukrainska pedahohichna dumka v imenakh (Skhidna Halychyna – ukrainske zarubizhzhia XX st.) [Ukrainian Pedagogical Thought in Names (Eastern Galicia – Ukrainian Diaspora of the 20th Century)]. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka [in Ukrainian].

Shakh, S. (1956). Lviv – misto moiei molodosty [Lviv – The City of My Youth]. (Part III). Miunkhen: Khrystyianskyi holos [in Ukrainian].

Shchekatunova, H.D.(2008). Himnaziia [Gymnasium]. Entsyklopediia osvity – Encyclopedia of education. V.H. Kremen (Ed.). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Yarema, S. (Ed.). (1998). Yuvileina knyha Ukrainskoi himnazii v Ternopoli. Do storichchia zasnuvannia, 1898–1998 [Jubilee Book of the Ukrainian Gymnasium in Ternopil. To the centenary of the foundation, 1898–1998]. Ternopil; Lviv: Naukove tovarystvo im. Shevchenka; Lvivske kraiove tovarystvo «Ridna Shkola» [in Ukrainian].

Ochenduszko, T. (2022). Gimnazjum w Brzeżanach w latach 1806–1918. Zarys dziejów [Gymnasium in Berezhany in the Years 1806–1918. Outline of history]. Prace Historyczno-Archiwalne – Historical and Archival Works. (Vol. XXXIV). (pp. 7-34). Rzeszów.

Półturzycki, J. (2003). Gimnazjum [Gymnasium]. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – Pedagogical encyclopedia of the XXI century. T. Pilch (Ed.). Warszawa: Żak.

(1910). Sprawozdanie dyrekcyi c. k. Lwowskiego gimnazyum im. Franciszka Józefa za rok szkolny 1910 [Report of the Directorate of the Imperial-Royal Lviv Gymnasium named after Francis Joseph for the School Year 1910]. Retrieved from: http://pbc.up.krakow.pl/Content/5798/PDF/SprGimnFJoze

faweLwowie1910_S.133.pdf.

(1875). Sprawozdanie dyrektora c. k. Wyższego Gimnazyum w Brzeżanach za rok szkolny 1875 [Report of the Director of the Imperial-Royal Higher Gymnasium in Brzeżany for the School Year 1875]. Retrieved from: http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/doccontent?id=5394.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Як цитувати

Вихрущ, А. В., Данік, Н. А., Кіцила, Я. Ю., & Коваль, О. В. (2024). ГІМНАЗІЇ: МИНУЛЕ ДЛЯ МАЙБУТНЬОГО: (МЕТОДИ НАВЧАННЯ). Медична освіта, (2), 16–27. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.2.14808

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ