ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПЕРШОГО (БАКАЛАВРСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЧОТИРИКРОКОВОЇ МОДЕЛІ НАДАННЯ ДОПОМІЖНИХ ЗАСОБІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14692Ключові слова:
фізична терапія, реабілітація, допоміжні засоби, біомеханіка, клінічний менеджмент, опорно-руховий апаратАнотація
Повномасштабне військове вторгнення та регулярні масовані обстріли російською федерацією цивільної інфраструктури України стали значним викликом сьогодення. Кількість людей, які після стабілізації стану та лікування потребують подальшої комплексної реабілітації, збільшується в геометричній прогресії, тож повернення постраждалих до повноцінного, активного життя є актуальною проблемою сьогодення. Враховуючи виклики сьогодення, більшість осіб потребуватиме допоміжних засобів протягом життя.
Мета дослідження – аналіз робочих програм та навчальних матеріалів щодо особливостей підготовки здобувачів вищої освіти за чотирикроковою моделлю надання допоміжних засобів.
Застосовано бібліосистематичний та аналітичний методи в електронних базах даних Science Direct, PubMed, Scopus і Google Scholar, Physiopedia, Momentum Wheels for Humanity, Rehabprime та TAP. Виконаний аналіз робочих програм та навчальних матеріалів щодо особливостей підготовки здобувачів вищої освіти за чотирикроковою моделлю надання допоміжних засобів на кафедрі фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України.
Кожна людина, якій потрібні допоміжні засоби, має унікальні потреби. Всесвітня організація охорони здоров’я детально описала чотири ключові кроки надання допоміжних засобів. Виконання цих кроків допоможе забезпечити безпеку користувача та отримати максимальну користь від свого пристрою. Аналіз робочих програм та навчальних матеріалів щодо особливостей чотирикрокової моделі надання допоміжних засобів при вивченні дисциплін на кафедрі фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України вказав, що здобувачі вищої освіти третього року навчання в університеті мають можливість вивчати дану модель надання допоміжних засобів при вивченні тем навчальних дисциплін «Біомеханіка та клінічна кінезіологія» і «Клінічний реабілітаційний менеджмент при порушеннях діяльності опорно-рухового апарату». В результаті вивчення навчальних дисциплін «Біомеханіка та клінічна кінезіологія» теми «Навчання безпечному та ефективному забезпеченню допоміжних засобів відповідно до програми ТАР» і «Клінічний реабілітаційний менеджмент при порушеннях діяльності опорно-рухового апарату» розділу 2 «Організація реабілітаційних етапів при переломах різної локалізації» здобувачі вищої освіти повинні навчитися безпечно й ефективно використовувати обладнання для проведення реабілітаційних заходів, контролю основних життєвих показників пацієнта, допоміжні технічні засоби реабілітації для пересування та самообслуговування, і проводити інструктаж та навчання пацієнтів/клієнтів, членів їх родин, колег і невеликих груп. При вивченні вищевказаних тем професорсько-викладацький склад кафедри навчає майбутніх асистентів фізичних терапевтів, що вони повинні діяти згідно з нормативно-правовими вимогами та нормами професійної етики, повинні обирати оптимальні форми, методи і прийоми, які б забезпечили шанобливе ставлення до пацієнта/клієнта, його безпеку/захист, комфорт та приватність. У результаті вивчення навчальних дисциплін на практичних заняттях використовуються різноманітні платформи, які базуються на доказовості: Physiopedia; Momentum Wheels for Humanity; Rehabprime; та інформація про допоміжні засоби реабілітації на сайті МОЗ України. За даними літературних джерел, які базуються на доказовості, на інтернет-платформах Physiopedia, Gate-tap, Momentum Wheels for Humanity, Rehabprime описані чотири кроки, які є необхідними для надання допоміжних засобів. На практичних заняттях при вивченні тем із вищевказаних дисциплін здобувачі вищої освіти мають можливість вивчати кожен крок надання допоміжних засобів: вибір, налаштування, навчання та подальший супровід. У процесі підготовки спеціалістів з фізичної терапії кожен здобувач вищої освіти, навчаючись в університеті, повинен пройти теоретичну та практичну підготовку. Дві складові підготовки необхідні, щоб засвоїти обсяг теоретичних знань та оволодіти практичними навичками. Вивчення на практичних заняттях чотирикрокової моделі надання допоміжних засобів є необхідним для практичної діяльності майбутніх асистентів фізичних терапевтів.
За результатами роботи встановлено, що у навчальному процесі здобувачів вищої освіти на кафедрі фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання детально вивчається чотирикрокова модель надання допоміжних засобів. Здобувачі вищої освіти, які навчаються за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія», вивчають та практично відпрацьовують один на одному кожен крок надання допоміжних засобів: вибір, налаштування, навчання та подальший супровід.
Посилання
Alians Yevropeiskykh orhaniv fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny (2018). Bila knyha z fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny (FRM) v Yevropi [White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe]. Ukrayinskyy zhurnal fizychnoyi ta reabilitatsiynoyi medytsyny – Ukrainian Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 2(2), 6-206 [in Ukrainian].
Vovkanych, A.S. (2013). Vstup do fizychnoi reabilitatsii [Introduction to physical rehabilitation]. Lviv: LDUFK [in Ukrainian].
Popovych, D.V., Bondarchuk, V.I., Myndziv, K.V., & Gevko, U.P. (2023). Osoblyvosti zastosuvannia tekhnichnykh zasobiv reabilitatsii u navchalnomu protsesi zdobuvachiv vyshchoi osvity spetsialnosti 227 «Fizychna terapiia, erhoterapiia» [Peculiarities of the use of technical means of rehabilitation in the educational process of students of higher education specialty 227 “Physical therapy, occupational therapy”]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 57-62 [in Ukrainian].
Ternopilskyy natsionalnyy medychnyy universytet imeni I.Ya. Horbachevskoho. Navchalnyy viddil [I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. Academic department]. Retrieved from: https://education.tdmu.edu.ua/about/roboci-navcalni-plani [in Ukrainian].
de Witte, L., Steel, E., Gupta, S., Ramos, V.D., & Roentgen, U. (2018). Assistive technology provision: towards an international framework for assuring availability and accessibility of affordable high-quality assistive technology. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 13(5), 467-472.
Oldfrey, B., Barbareschi, G., Morjaria, P., Giltsoff, T., Massie, J., Miodownik, M., & Holloway, C. (2021). Could Assistive Technology Provision Models Help Pave the Way for More Environmentally Sustainable Models of Product Design, Manufacture and Service in a Post-COVID World? Sustainability, 13, 10867.
MacLachlan, M., & Scherer, M.J. (2018). Systems thinking for assistive technology: a commentary on the GREAT summit. Disabil. Rehabil. Assist. Technol., 13(5), 492-496.
World Health Organization. (2020). Training in Assistive Products Module. Retrieved from: https://www.gate-tap.org/all-modules/.
(2019). WCPT – Published on World Confederation for Physical Therapy Congress. Geneva. Retrieved from: https://www.wcpt.org/wcpt2019.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.