САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТА ЯК ОСНОВА ВИХОВАННЯ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ-СТОМАТОЛОГА
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12693Ключові слова:
самостійна робота студента, кейс-метод, ситуаційні завдання, клінічне мислення, навчальний процес, мотивація, медична освітаАнотація
В умовах зростаючої конкуренції на ринку освітніх послуг провідним фактором, який впливає на розвиток вищої медичної освіти в Україні, є вдосконалення якості підготовки лікарів. Основним його завданням є підготовка фахівців, спроможних успішно конкурувати на вітчизняному та європейському ринку послуг. Інтеграція до європейського науково-освітнього простору спонукає до впровадження новітніх норм і стандартів в освітній процес України та орієнтує заклади вищої освіти на високо мотивовану особу, що прагне саморозвитку, здатну самостійно поповнювати й оновлювати знання, вести самостійний пошук додаткового матеріалу, творчо ставитися до виконання навчальних завдань.
Збільшення частки самостійної роботи студентів стало основним елементом розвитку та вдосконалення якості сучасної вищої медичної освіти і свідчить про відхід від пасивної ідеології навчання («нехай мене навчать»). Для реалізації більш досконалих стандартів освітньої діяльності саме така реорганізація дозволяє підготувати майбутнього лікаря, який здатний до професійного зростання, має відчуття соціальної та корпоративної відповідальності, вміє приймати рішення у складних життєвих та виробничих випадках і є конкурентоспроможним на вітчизняному та європейському ринку послуг.
Для забезпечення якісного виконання студентами поставлених завдань: позааудиторної, аудиторної, творчої самостійної роботи та максимального покращення їх вмотивованості на кафедрі дитячої стоматології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України було імплементовано й активно практикується один з інтерактивних методів навчання – кейс-метод. Даний метод аналізу реального клінічного випадку розкриває та формує у майбутнього лікаря аналітичні здібності, накопичення практичного досвіду, самостійність у прийнятті рішення, комунікативність, навички роботи з достатньо великим об’ємом інформації. Формування клінічного мислення у студентів-стоматологів проходить у процесі безпосередньої самостійної спроби розв’язування конкретної клінічної ситуації. Таким чином, розгляд й обговорення ситуаційних задач стимулює індивідуальну активність студентів, формує розвиток працьовитості та креативності, готовність взяти на себе відповідальність за результати власного навчання, дає можливість студентам скооперувати теоретичну підготовку та трансформувати її у практичні вміння, необхідні для майбутньої професійної діяльності.
Посилання
Chechotina, S.Yu., Lutsenko, R.V., Devyatkina, T.O., Kolot, E.H., & Sydorenko, A.H. (2019). Aktualnist orhanizatsiyi efektyvnoyi samostiynoyi roboty studentiv pry vyvchenni farmakolohiyi [The relevance of effective students’ individual work during practical training of pharmacology]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 56-61 [in Ukrainian].
Yehudina, Ye.D. (2019). Implementatsiya keys-metodu u formuvanni klinichnoho myslennya studentiv-medykiv [Implementation of case-method in the formation of clinical thinking of medical students]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 79-85 [in Ukrainian].
Mingairova, A.G., Pavlinova, E.B., Vlasenko, N.Yu., Polyanskaya, N.A., Savchenko, O.A., Kirshina, I.A., & Demchenko, V.I. (2017). Klinicheskoye myshlenie: problemy formirovaniya i vozmozhnosti razvitiya [Clinical thinking: the problems of formation and the possibility of development]. Meditsinskiy almanakh – Medical Almanac, 2 (47), 27-30 [in Russian].
Komnatskyy, B.Yu. (2017). Optymizatsiya ta rol samostiynoyi roboty studentiv stomatolohichnoho fakultetu yak shlyakh do pidvyshchennya yakosti osvity [Optimization and role of individual students’ work of dentistry faculty as a way to education quality improvement]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 24-27 [in Ukrainian].
Meretskiy, V.M. (2015). Rol samostiynoyi roboty studentiv v orhanizatsiyi navchalnoho protsesu [The role of independent work of students in the organization of the educational process]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 113-115 [in Ukrainian].
Hreben, N.K., Ostapyuk, L.I., Mruha, M.R., & Stechenko, O.V. (2015). Modernizatsiya orhanizatsiyi navchalʹnoho protsesu v universyteti: suchasni pryntsypy vykladannya na yevropeyskykh zasadakh [Modernization of the organization of the educational process at the university: modern principles of teaching on a European basis]. Realizatsiya Zakonu Ukrayiny «Pro vyshchu osvitu» u vyshchiy medychniy ta farmatsevtychniy osviti Ukrayiny: tezy dop. Vseukr. navch.-nauk. konf. – Implementation of the Law of Ukraine “On Higher Education” in Higher Medical and Pharmaceutical Education of Ukraine: thesis. All-Ukrainian scientific-scientific conf. (pp. 87-88). Ternopil: TDMU [in Ukrainian].
Amosova, K.M., Stechenko, O.V., Vasylyeva, I.V., Kovalishyn, K.S., & Zakharchenko, M.V. (2016). Naukovo-metodychne spryamuvannya orhanizatsiyi ta kontrolyu samostiynoyi roboty studentiv u NMU imeni O. O. Bohomoltsya [Cientific and methodological guidance of organization and control over students’ self learning in Bohomolets national medical university]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 60-63 [in Ukrainian].
Stechenko O.V. (2015). Yevrointehratsiyni zminy u vyshchiy medychniy ta farmatsevtychniy osviti: nayblyzhchi perspektyvy [European integration changes in higher medical and pharmaceutical education: short-term prospects]. Lyudynoznavchi studiyi. Seriya «Pedahohika» – Anthropological studies. “Pedagogy” series, 1 (33), 202-211 [in Ukrainian].
Buryak, O.H., Pavlyukovych, N.D., Pavlyukovych, O.V., & Chympoy, K.A. (2019). Formuvannya klinichnoho myslennya studentiv za dopomohoyu vykorystannya sytuatsiynykh zavdan [The formation of students’ clinical thinking by means of situational tasks usage]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 10-12 [in Ukrainian].
Lopina, N., & Zhuravlyova, L. (2018). Practically-oriented case-teaching methods in continuing medical education based on information web technologies. Continuing Professional Education: Theory and Practice (series: pedagogical sciences), 3-4, 67-73 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.