ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ ПЕДІАТРИЧНИХ ДИСЦИПЛІН: ВИКЛИКИ ЧАСУ

Автор(и)

  • O. M. Platonova Одеський національний медичний університет, Одеса
  • T. V. Stoeva Одеський національний медичний університет, Одеса https://orcid.org/0000-0003-2816-5686
  • O. V. Titkova Одеський національний медичний університет, Одеса https://orcid.org/0000-0002-8697-0950

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4.11660

Ключові слова:

медична освіта, дистанційне навчання, педіатричні дисципліни

Анотація

Актуальність обраного напрямку обумовлена зростанням ролі технологій дистанційного навчання у викладанні медичних дисциплін.

Метою роботи є оцінка перспектив застосування технологій дистанційного навчання при викладанні педіатричних дисциплін, у тому числі в умовах карантинних обмежень.

Дослідження проведене шляхом бібліометричного та контент-аналізу інформаційних джерел, одержаних з електронних баз даних OVID, PubMed, Embase, а також офіційних джерел національних міністерств освіти розвинутих країн світу та країн СНД. Глибина пошуку – 3 роки. Одержані дані упорядковані та проаналізовані із виділенням основних тенденцій у застосуванні та розвитку дистанційного навчання при викладанні педіатричних дисциплін. Додатково проведено анкетування 50 студентів Одеського національного медичного університету та 20 викладачів з кафедр, які викладають педіатричні дисципліни. Статистична обробка проведена методом дисперсійного аналізу з використанням програмного забезпечення MS Excel (Microsoft Inc., США).

Відповідно до наказу МОН України від 16.03.2020 р. № 406, у медичних ВНЗ країни студенти перейшли на дистанційну форму навчання. Для багатьох викладачів та студентів така форма навчання виявилася складною. Поряд із суто технічними проблемами (нестійкість інтернет-з’єднання, невідповідність обладнання вимогам до програмного забезпечення, низький рівень комп’ютерної грамотності літніх викладачів) респонденти зазначали незручність інтерфейсу, складнощі підтримання належного рівня уваги при роботі он-лайн, недостатність набутття практичних навичок. Серед основних проблем викладачі називали складності ідентифікації користувачів, що беруть участь у конференції.

В умовах карантинних обмежень застосування дистанційних технологій дозволяє проводити освітній процес на достатньо високому рівні. Найбільш придатними для потреб дистанційного навчання є платформи Zoom та Microsoft Teams. Лише половина респондентів була задоволена якістю дистанційного навчання під час карантинних обмежень. Це свідчить про недостатню підготовленість як викладачів, так і студентів до такого формату освітнього процесу.

Посилання

Zakharova, G.M., & Soldatenko, I.S. (2010). Otkrytyy dostup v deystvii: repozitoriy vuza [Open access in action: University repository]. Nauchnyye i tekhni¬cheskiye biblioteki – Scientific and Technical Libraries, 5, 50-59 [in Russian].

Platonova, O.M. (2014). Perspektyvy zastosuvannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia pry vykladanni pediatrychnykh dystsyplin [Perspectives of using distant learning technologies for teaching pediatric subjects]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 104-106 [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16 bereznia 2020 r. № 406 «Pro orhanizatsiini zakhody dlia zapobihannia poshyrenniu koronavirusu COVID-19» [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of March 16, 2020 No. 406 «On organizational measures to prevent the spread of coronavirus COVID-19»]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19.

Ryan, A., Judd, T., Swanson, D., Larsen, D.P., Elliott, S., Tzanetos, K., & Kulasegaram, K. (2020). Beyond right or wrong: More effective feedback for formative multiple-choice tests. Perspect. Med. Educ. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s40037-020-00606-z.

Davies, S., Lorello, G.R., Downey, K., & Friedman, Z. (2017). Effective learning environments - the process of creating and maintaining an online continuing education tool. Adv. Med. Educ. Pract., 8, 447-452. DOI:10.2147/AMEP.S136348.

Ferrel, M.N., & Ryan, J.J. (2020). The impact of COVID-19 on medical education. Cureus, 12 (3), e7492. DOI:10.7759/cureus.7492.

Lynn, L.A. (2019). Artificial intelligence systems for complex decision-making in acute care medicine: a review. Patient Saf. Surg., 13, 6. DOI:10.1186/s13037-019-0188-2.

Mausz, J., & Tavares, W. (2017). Learning in professio¬nally distant contexts: opportunities and challenges. Adv. Health. Sci. Educ. Theory. Pract., 22 (3), 581-600. DOI:10.1007/s10459-016-9693-6.

Han, E.R., Yeo, S., Kim, M.J., Lee, Y.H., Park, K.H., & Roh, H. (2019). Medical education trends for future physicians in the era of advanced technology and artificial intelligence: an integrative review. BMC Med. Educ., 19 (1), 460. DOI:10.1186/s12909-019-1891-5.

Theoret, C., & Ming, X. (2020). Our education, our concerns: The impact on medical student education of COVID-19. Med. Educ., 54 (7), 591-592. DOI:10.1111/medu.14181.

What’s the real cost of medical school? Retrieved from: https://www.kaptest.com/study/mcat/whats-the-real-cost-of-medical-school.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-06

Як цитувати

Platonova, O. M., Stoeva, T. V., & Titkova, O. V. (2021). ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ ПЕДІАТРИЧНИХ ДИСЦИПЛІН: ВИКЛИКИ ЧАСУ. Медична освіта, (4), 52–56. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4.11660

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ