ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.11005Ключові слова:
культура, професійна культура, формування професійної культури, студенти-медикиАнотація
У статті вказано на особливості формування професійної культури студентів-медиків, проаналізовано компоненти професійної культури та умови її формування. Узагальнено досвід використання віртуальної навчальної програми на заняттях з латинської мови у студентів-медиків. Зазначено, що розвиток професійної культури внутрішньо збагачує людину і сприяє її професійному становленню та особистісному самовдосконаленню. Найбільш яскраво людина виявляється у діяльності з іншими під час виконання професійних обов’язків. Від культури поведінки, говоріння, слухання та мови часто залежать результати професійної діяльності.
Підготовка майбутніх медиків є складовою професійної освіти і спрямована на забезпечення фахівців певним рівнем професійної майстерності, формування у них відповідних професійних якостей з одночасним розвитком загальної культури особистості. Завдання навчальних закладів медичного профілю полягає в тому, щоб майбутні медичні фахівці оволоділи конкретною сумою знань, необхідних для роботи за обраним фахом, та усвідомили шляхи подальшого розвитку своєї професійної діяльності, уміли активно й ефективно впливати на цей процес. Саме в цьому аспекті можна говорити про професійну культуру, тобто про відповідність поведінки, говоріння, слухання, мови у професійній діяльності загальноприйнятим нормам і принципам, насамперед, моральним, а також вимогам, що висуваються саме до цієї професії.
Професійна культура майбутнього лікаря – це не лише сума професійних знань, умінь та навичок, а й частина загальної духовної культури, яка проявляється у професійній компетентності, готовності до аналізу й оцінки професійно-етичних проблем, прийняття самостійних рішень, комунікативної майстерності, свідомої готовності до самоосвіти, саморозвитку, постійного професійного самовдосконалення. Формування професійної культури студента-медика – це процес нерозривного зв’язку педагога та студентів на основі гуманізму, творчості та пошуку нових цілей і завдань, вирішення яких підвищує мотивацію майбутніх спеціалістів до досягнення нових вершин у професійній діяльності.
Посилання
Baldinyuk, D.I. (1989). Sistemnoe issledovanie kultury obshcheniya pedagoga (teoreticheskiy aspekt) [Systematic study of the teacher’s communication culture (theoretical aspect)]. Candidate’s Extended abstract. Moscow [in Russian].
Batishchev, G.S. (1987). Osobennosti kultury glubinnogo obshcheniya [Specifics of the deep communication culture]. Dialektika obshcheniya. Gnoseologicheskie i mirovozrencheskie problemy – Dialectics of communication. Gnosiological and philosophical problems. Moscow: InFan [in Russian].
Isayev, I.F. (1993). Teoriya i praktika formirovaniya professionalno-pedagogicheskoy kultury prepodavatelya vysshey shkoly [Theory and practice of forming the university teacher’s professional and pedagogical culture]. Moscow; Belgorod [in Russian].
Kononenko, B.I. (2003). Bolshoy tolkovyy slovar po kulturologii [Great Explanatory Dictionary of Cultural Studies]. Moscow: Veche [in Russian].
Semychenko, V.A. (1997). Puti povysheniya izucheniya psihologii [Ways to enhance the study of psychology]. Kyiv: Magistr-S [in Russian].
Sytnyk, O. (1998). Profesiina kultura vchytelia: istorychni aspekty problemy [Teacher’s professional culture: historical aspects of the problem]. Shkola – School, 1 [in Ukrainian].
Chernova, Yu.K. (2000). Professionalnaya kultura i formirovaniye ee sostavlyayushchikh v protesse obucheniya [Professional culture and its components formation in the teaching process]. Moscow – Tolyatti: Izd-vo TolPi [in Russian].