METHODOLOGY OF TEACHING INTERNSHIP DOCTORS ON THE SUBJECT “HIV INFECTION” BASED ON INTERACTIVE TEACHING METHODS

Authors

  • L. R. Shostakovych-Koretskaya ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • K. Y. Lytvyn ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • O. V. Sheveleva ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • M. S. Suremenko ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • O. O. Volikova ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • V. P. Dyadik ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • Z. O. Chykarenko ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро
  • A. V. Cherhinets ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7830

Keywords:

interactive teaching methods, internship doctors, methodology, stages of the classes, HIV.

Abstract

The aim of the study teaching theme “HIV infection” on the basis of interactive teaching methods for positive inuence on practical material adoption, interest, satisfaction with education and quality of internship doctors’ training model development.

The main body. The proposed model of interactive learning is developed in accordance with a typical training program for internship doctors in infectious diseases and includes the methodology of such interactive methods of learning, as the work in small groups; discussion; interviews; training with the usage of business and role-playing; self-creation of students’ questionnaire; tour and work in the laboratory; case-studies.

The model is composed of an example of internship doctors studying of topics section of typical training programs related to HIV, which is one of the most urgent problems of modern infectology. The methodology includes lectures, workshops, seminars and independent training of intern. The number of hours in a model is designed for the specialty “Infectious diseases”. There are two stages of internship doctors’ training provided: introduction and main part, implementation of inter-professional project. The introduction part of implementation of inter-professional project includes lectures, workshops with different types of participation of internship doctors (work in small groups, discussion group, training using role-playing and business games, preparation by the interns of questions (questionnaire prepared by the group) and conducting interviews with patients at the Center of AIDS management and prevention, analysis of the received responses, and the role and business game “doctor-patient”, tour to the lab, working in small groups, “case studies”), independent work on regulation documentations about organizing and conducting of voluntary counseling and testing.

The main part of tasks performance of inter-professional project involves the following specialists such as social medicine specialists, AIDS center specialists, medical psychologist, TB specialist, neurologist, oncologist, dermatologist and a representative of the public foundation “Way of Life” – one of the patients of AIDS Center. Internship doctors are the active participants of the project and part of the team. At this stage, a number of problems is solved, the main among which is a collaborative work of specialists team in providing skilled care to patients with HIV.

Conclusion.The interactive method of learning is most relevant in the present conditions of teaching, providing highly trained specialists able to integrate theoretical knowledge and practical skills in the whole system, have new technologies skills.

Author Biographies

L. R. Shostakovych-Koretskaya, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

K. Y. Lytvyn, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

кандидат медичних наук, доцент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

O. V. Sheveleva, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

асистент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

M. S. Suremenko, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

кандидат медичних наук, доцент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

O. O. Volikova, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

асистент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

V. P. Dyadik, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

кандидат медичних наук, доцент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

Z. O. Chykarenko, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

кандидат медичних наук, доцент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

A. V. Cherhinets, ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”, м. Дніпро

кандидат медичних наук, доцент кафедри інфекційних хвороб ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», м. Дніпро.

References

Snell, Y. S. L. S. (1999). Interactive lecturing: strategies for increasing participation in large group presentations. Medical Teacher, 21(1), 37-42.

Pradhan, A., Sparano, D., & Ananth, C. V. (2005). The influence of an audience response system on knowledge retention: An application to resident education. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 193(5), 1827-1830.

Sander, P., Stevenson, K., King, M., & Coates, D. (2000). University students' expectations of teaching. Studies in Higher education, 25(3), 309-323.

Prince, M. J., & Felder, R. M. (2006). Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of engineering education, 95(2), 123-138.

Madan, A. K., Caruso, B. A., Lopes, J. E., & Gracely, E. J. (1998). Comparison of simulated patient and didactic methods of teaching HIV risk assessment to medical residents. American journal of preventive medicine, 15(2), 114-119.

Hall, P., & Weaver, L. (2001). Interdisciplinary education and teamwork: a long and winding road. Medical education, 35(9), 867-875.

Sehgal, N. L., Fox, M., Vidyarthi, A. R., Sharpe, B. A., Gearhart, S., Bookwalter, T., & Triad for Optimal Patient Safety (TOPS) Project. (2008). A multidisciplinary teamwork training program: the Triad for Optimal Patient Safety (TOPS) experience. Journal of general internal medicine, 23(12), 2053-2057.

Choi, B. C., & Pak, A. W. (2007). Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 2. Promotors, barriers, and strategies of enhancement. Clinical & Investigative Medicine, 30(6), 224-232.

Published

2017-10-24

How to Cite

Shostakovych-Koretskaya, L. R., Lytvyn, K. Y., Sheveleva, O. V., Suremenko, M. S., Volikova, O. O., Dyadik, V. P., … Cherhinets, A. V. (2017). METHODOLOGY OF TEACHING INTERNSHIP DOCTORS ON THE SUBJECT “HIV INFECTION” BASED ON INTERACTIVE TEACHING METHODS. Medical Education, (2). https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7830

Issue

Section

Вдосконалення вищої медичної освіти