ПСИХОЕМОЦІЙНЕ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТА-МЕДИКА НА ЕТАПІ ВИБОРУ МАЙБУТНЬОГО НАПРЯМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • М. Я. Кічула Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1781-2529
  • Л. В. Трущенкова Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • А. В. Вишньовський Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-9750-8921
  • Н. О. Федчишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-0909-4424

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.4.13632

Ключові слова:

психоемоційне здоровʼя, психічне здоровʼя, психологічне здоровʼя, студенти-медики, емоції, тривожність, вибір професії

Анотація

Анотація. Реалії сьогодення підкреслюють кризу адаптації ідивідуума, особливо молодого покоління студентства, котре гостро переживає інтенсивне почуття тривоги через постійно зростаючий вплив емоційних факторів, таких, як почуття страху за власну безпеку через сучасні воєнні реалії нашої країни. Це може спричиняти втрату власної особистості та відчуття психологічного благополуччя. У статті детально проаналізовані поняття «психічне здоров’я», «психологічне здоров’я», «психоемоційне здоров’я», виокремлено спільні та відмінні характеристики. Акцентовано увагу на психоемоційному здоров’ї студента  медичного закладу вищої освіти при виборі майбутньої професії в стресових умовах. Обумовлено ключові чинники, що впливають на психоемоційне здоров’я студента-медика. Встановлено, що емоції відіграють мотивуючо-смислову роль при виборі майбутньої професійної діяльності, адже саме вони генерують і мобілізовують сприйняття, мислення та дії студента-медика. Взявши до уваги ряд досліджень, констатовано, що психоемоційне здоровʼя є гарантом активної дії майбутнього фахівця медичного профілю, спрямованої на реалізацію потреби і можливості самореалізації. Окрім цього, обумовлено, що життєстійкість та стресостійкість набувають неабиякої ваги в контексті осмислення психологічного здоровʼя особистості на етапі її професійного становлення. Якщо узагальнено, то йдеться про захисно-компенсаторні параметри ресурсів особистості впродовж життя, котрі безпосередньо або опосередковано позначаються на складниках її психологічного здоровʼя. Зазначено, що кожний компонент психоемоційного здоровʼя в цьому складному структурному утворенні виконує відповідну функцію. Натомість недоречно розглядати незалежною і самостійною роль складових. Психоемоційне здоровʼя студента детермінує його спроможність до саморегуляції поведінки, активізації власних життєвих ресурсів, осмислення життєвої позиції, вибору майбутньої професії та самоствердження в суспільстві.

Біографії авторів

М. Я. Кічула, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-5170-2016

Н. О. Федчишин, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-5422-2016
Scopus Author ID 57202833382

Посилання

Bohucharova, O.I. (2012). Zdorovia osobystosti u psykho¬lohichnii perspektyvi [Personal health in psychological perspective]. Luhansk [in Ukrainian].

Boryshevskyi, M.Y. (2013). Kontseptualni zasady problemy samotvorennia osobystosti [Conceptual bases of the problem of personality self-creation]. Psykholohiia osobystosti – Psychology of Personality, 1, 39-47 [in Ukrainian].

Bulhakova, O.Yu. (2019). Psykholohichna hotovnist studentiv do sotsialnoi vzaiemodii [Psychological readiness of students for social interaction]. Doctor’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

Velytchenko, L.K. (2005). Pedahohichna vzaiemodiia: teoretychni osnovy psykholohichnoho analizu [Pedagogical interaction: theoretical foundations of psychological analysis]. Odesa [in Ukrainian].

Heiko, Ye.V. (2016). Psykholohiia tsilisnosti osobystosti [Psychology of personality integrity]. Kropyvnytskyi [in Ukrainian].

Honcharenko, N.V. (2012). Navchalne seredovyshche yak chynnyk zberezhennia psykhichnoho zdorovia studentskoi molodi [Learning environment as a factor in the preservation of mental health of students]. Aktualni problemy psykholohii – Actual problems of psychology: collection of sciences works of the G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the NAPS of Ukraine (Vols. 10(23), (pp. 99-108). Kyiv [in Ukrainian].

Hrynova, O.M. (2018). Psykholohiia proektuvannia zhyttievoho shliakhu osobystistiu yunatskoho viku [Psychology of designing a life path by a person of youthful age]. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Dubchak, H.M. (2017). Psykholohichni osnovy profesiinoi stresostiikosti maibutnikh fakhivtsiv [Psychological bases of professional stress resistance of future specialists]. Kyiv [in Ukrainian].

Yevdokymova, N.O. (2011). Psykholohichni zasady formuvannia subiekta pravnychoi diialnosti u vyshchomu navchalnomu zakladi [Psychological principles of subject’s formation of legal activity in a higher educational institution]. Mykolaiv [in Ukrainian].

Zarytska, V.V. (2012). Psykholohiia rozvytku emotsiinoho intelektu u systemi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv humanitarnoho profiliu [Psychology of emotional intelligence development in the system of professional training of humanitarian specialists]. Doctor’s thesis. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Kyrychenko, T.V. (2001). Psykholohichni mekha¬nizmy samorehuliatsii povedinky pidlitkiv [Psychological mechanisms of self-regulation of adolescent behavior]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kolotii, T.M. (2003). Psykholohichne zdorovia pidlitkiv ta yoho otsinka [Psychological health of adolescents and its assessment]. Candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Krymova, N.O. (2013). Psykholohichnyi zmist kompiuternoi diialnosti yak chynnyk emotsiinoi stabilnosti studenti [Psychological content of computer activity as a factor of emotional stability of students]. Odesa [in Ukrainian].

Kuznetsov, M.A., & Kozub, Ya.V. (2017). Emotsiine stavlennia studentiv do navchannia [Emotional attitude of students to learning]. Kharkiv [in Ukrainian].

Kuznetsov, M.A., & Zotova, L.N. (2017). Zhyznestoikost y obraz zdorovia u studentov [Resilience and health image in students]. Kharkiv [in Russian].

Poviakel, N.I. (2004). Samorehuliatsiia profesiinoho myslennia v systemi fakhovoi pidhotovky praktychnykh psykholohiv [Self-regulation of professional thinking in the system of professional training of practical psychologists]. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Radchuk, H.K. (2009). Aksipsykholohiia vyshchoi shkoly [Axipsychology of higher education]. Ternopil [in Ukrainian].

Savchyn, M. (2019). Zdorovia liudyny: dukhovnyi, osobystisnyi i tilesnyi vymiry [Human health: spiritual, personal and bodily dimensions]. Drohobych [in Ukrainian].

Furman, A.V. (2008). Ideia profesiinoho metodolohuvannia [The idea of professional methodology]. Yalta; Ternopil: Ekon. dumka [in Ukrainian].

Furman, A.V., & Humeniuk, O.E. (2006). Psykholohiia Ya-kontseptsii [Psychology of Ego-concept]. Lviv [in Ukrainian].

Erikson, E. (1996). Identichnost: yunost i krizis [Identity: Youth and Crisis]. Moscow [in Russian].

Yakymchuk, B.A. (2020). Dynamika rozvytku tvorchoho potentsialu suchasnykh studentiv [Dynamics of development of creative potential of modern students]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii – Theory and practice of modern psychology, 1, 195-199 [in Ukrainian].

Yamnytskyi, V.M. (2008). Rozvytok zhyttietvorchoi aktyvnosti osobystosti [Development of life-creative activity of personality]. Odesa [in Ukrainian].

Kichuk, A. (2019). The Health of the modern student: the Question of the mental and Psychological components. Georgian Medical News, 291, 85-89.

Maddi, S. (2004). Hardiness: an operationalization of Existential Courage. Journal of Humanistic Psychology, 44(3), 249-298.

Maddi, S. (2002). The Story Construct of Hardiness: 20 Years of Theorizing Research of Practice. Consulting Psychology Journal, 54, 172-185.

Pence, J. (2007). Yystemowe zarzadzanie opgezacja. Yzczytno: WSPol.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

Кічула, М. Я., Трущенкова, Л. В., Вишньовський, А. В., & Федчишин, Н. О. (2023). ПСИХОЕМОЦІЙНЕ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТА-МЕДИКА НА ЕТАПІ ВИБОРУ МАЙБУТНЬОГО НАПРЯМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Медична освіта, (4), 57–64. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.4.13632

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ