ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ОСОБИСТОСТІ: МЕДИКО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • М. О. Левків Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7327-051X
  • О. Я. Жизномірська Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-0453-2800

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.11993

Ключові слова:

медична освіта, медична психологія, особистість медика, емоційний інтелект, емоційна культура, позитивно-емоційне середовище, самосвідомість

Анотація

Сучасна медицина переходить на новий рівень надання медичної допомоги, трансформуючись у пацієнт-орієнтовану модель. Така ситуація на ринку медичних послуг приводить до зміни підходів у взаємодії лікар і пацієнт, лікар і родичі пацієнта, лікар і суспільство. Важливу роль у такій взаємодії відіграє емоційний інтелект (EQ від англ. Emotion Quotient) – що є розумінням своїх і чужих емоцій, вміння конструктивно їх висловлювати, розуміти почуття і переживання оточуючих. Сьогодення ставить перед лікарем певні завдання, такі, як: вміння налагоджувати контакт, чітко і зрозуміло доносити інформацію до пацієнта, ураховуючи індивідуальність пацієнта й обставини, за яких виникло захворювання, уміння переконувати і ставати партнерами у лікуванні, створювати довірливі відносини.

У статті розглянуто особливості емоційного інтелекту особистості; проаналізовано різні наукові підходи (вітчизняні, закордонні) до дефініції «емоційний інтелект»; розкрито зв’язки емоційної складової медичного працівника із психологічним виміром; ґрунтовно окреслено модель емоційного інтелекту особистості, що корелюється із професійним зростанням фахівця медичної установи.

Формування емоційного інтелекту майбутніх лікарів, що здатні співпереживати, надавати якісні медичні послуги й забезпечувати задоволення пацієнтів від лікування, є складовою частиною системи охорони здоров’я.

Біографія автора

М. О. Левків, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID AAL-3039-2021
Scopus Author ID 57195404131

Посилання

Vadzyuk, S., & Tabas, P. (2018). Emotsiynyy intelekt i profesiyna pidhotovka studentiv–medykiv [Emotional intelligence and professional training of medical students]. Medychna akademiya – Medical Academy. Retrieved from: https://medychna-akademia.tdmu.edu.ua/ [in Ukrainian].

Kaloshyn, V.F., & Trakalyuk, O.L. (2007). Emotsiynyy intelekt: sutnist, neobkhidnist, pidkhid do vyznachennya [Emotional intelligence: essence, necessity, approach to definition]. Upravlinnya shkoloyu – School Management, 33, 2-17 [in Ukrainian].

Koval, K.O. (2015). Rozvytok «Soft Skills» u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannya [The development of “Soft Skills” for students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Politecnic Institute, 2, 162-167 [in Ukrainian].

Kolenko, Yu.H., Linovytska, O.V., & Malunova, H.D. (2019). Komunikatyvna kompetentnist maybutnikh likariv–stomatolohiv yak neobkhidna skladova optymizatsiyi systemy nadannya stomatolohichnykh posluh [Communicative competence of future dentists as a necessary component of optimizing the system of dental services]. Suchasna stomatolohiya – Modern Dentistry, 5, 110-112 [in Ukrainian].

Rakityanska, L. (2018). Sutnistʹ ta zmist ponyattya emotsiynyy intelekt [The essence and meaning of the concept of emotional intelligence]. Pedahohichnyy protses: teoriya i praktyka – Pedagogical Process: Theory and Practice, 4, 35-42 [in Ukrainian].

Sele, H. (2016). Stress bez dystressa [Stress without distress]. Zhurnal nevrolohiyi im. B.M. Mankovskoho – B.M. Mankowski Journal of Neurology, 1, 78-89 [in Russian].

Strelnikov, V.Yu. (2010). Rol emotsiynoho intelektu u zabezpechenni zdorovya lyudyny [The role of emotional intelligence in human health]. Postmetodyka – Postmethodo¬logy, 6, 15-21 [in Ukrainian].

Shpak, M. (2011). Emotsiynyy intelekt v konteksti suchasnykh psykholohichnykh doslidzhen [Emotional intelli-gence in the context of modern psychological research]. Psykholohiya osobystosti – Psychology of Personality, 1, 282-288 [in Ukrainian].

Yavorska, T.P. (2018). Emotsiynyy intelekt likariv, yaki nadayut dopomohu patsiyentam iz tserebrovaskulyarnymy zakhvoryuvannyamy [Emotional intelligence of doctors who help patients with cerebrovascular diseases]. Medychna psykholohiya – Medical Psychology, 13(3), 15-19 [in Ukrainian].

Bar-On, Reuven, & Parker, James D.A. (2000). The handbook of emotional intelligence: theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. Jossey-Bass.

Ravichandra, K.S., Ravi, G.R., Kandregula, C.R., Vundavalli, S., Srikanth, K., & Lakhotia, D. (2015). Emotional intelligence among dental undergraduate students: an indispensable and ignored aspect in dentistry. Journal of International Oral Health: JIOH, 7(4), 69.

Arora, S., Ashrafian, H., Davis, R., Athanasiou, T., Darzi, A., & Sevdalis, N. (2010). Emotional intelligence in medicine: a systematic review through the context of the ACGME competencies. Medical Education, 44(8), 749-764.

Azimi, S., AsgharNejad Farid, A.A., Kharazi Fard, M.J., & Khoei, N. (2010). Emotional intelligence of dental students and patient satisfaction. European Journal of Dental Education, 14(3), 129-132.

Goleman, D. (2012). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books.

Smith, М.K. (2008). Howard Gardner and multiple intelligences’. The encyclopedia of pedagogy and informal education. Retrieved from: https://www.infed.org/mobi/howard-.

Faye, A., Kalra, G., Swamy, R., Shukla, A., Subramanyam, A., & Kamath, R. (2011). Study of emotional intelligence and empathy in medical postgraduates. Indian Journal of Psychiatry, 53(2), 140.

Yehorova, I.V., Savchuk, B.P., & Fedchyshyn, N.O. (2021). Formation of emotional intelligence of the future manager of education on the basis of coaching technology. Medychna osvita – Medical Education, 1, 55-61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-05

Як цитувати

Левків, М. О., & Жизномірська, О. Я. (2021). ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ОСОБИСТОСТІ: МЕДИКО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ. Медична освіта, (2), 75–80. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.11993

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ