DIAGNOSTICS OF THE LEVEL OF FORMATION OF THE PROFESSIONAL AND COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE DOCTORS
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10098Keywords:
competence, professional and communicative competence, future doctors, diagnosticsAbstract
Мета роботи – дослідити результати діагностики рівня формування професійної та комунікативної компетенції майбутніх лікарів.
Основна частина. Наведено критерії та показники, які використовуються для підтвердження результатів. Визначення критеріїв і показників формування професійної та комунікативної компетенції майбутніх лікарів дозволило диференціювати три рівні її формування: високий, середній і низький. Для участі в діагностичній роботі були обрані контрольні групи (КГ – 232 студенти) та експериментальні (ЕГ – 224 студенти) групи студентів.
Висновки. Результати дослідження показали недостатній рівень професійної та комунікативної компетенції майбутніх лікарів. Тому варто зосередити зусилля на вдосконаленні таких показників формування професійної та комунікативної компетентності майбутніх лікарів, які сприяють підвищенню ефективності професійного й комунікативного процесу взаємодії.
References
Bissenbayeva, Z., Ubniyazova, S., & Saktaganov, B. (2015). Model of communicative competence formation. Journal of Media and Communicative Studies, 7 (2), 20-26. doi: 10.5897/JMCS2012.023.
Busel, V.T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language]. Kyiv: Perun [in Ukrainian].
Butenko, T.O. (2009). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti fakhivtsiv u protsesi upravlinskoi pidhotovky [Forming of communicative competence of professionals in the process of menagers’ training]. Naukovi pratsi: naukovo-metodychnyi zhurnal. Pedahohika – Scientific Works. Pedagogy, 105 (95), 95-99 [in Ukrainian].
Khudyakova, T., & Filatova, L. (2013). The formation of a professional communication competence in psychologists. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 86, 224-227. Doi: 10.1016/j.sbspro.2013.08.554.
Kudabayeva, P.A., Issabekova, G.B., Kerimbayeva, B.T., Alimkhanova, G.A., & Bekbolatova, A.T. (2017). Organising diagnostics of formation of future English languages teachers’ intercultural communicative competence. Revista Espacios, 38 (25), 27-36. Retrieved from: http://www.revistaespacios.com/a17v38n25/17382527.html.
Kudabayeva, P.A., Orazbekuly, K., Bekbolatova, A.T., Nurmanaliyeva, L.S., & Abdurakhmanova, Z.B. (2017). Detection and diagnostics of the level of future English languages teachers’ intercultural communicative competence. Man in India, 97 (22), 11-24. Retrieved from: http://www.serialsjournals.com/serialjournalmanager/pdf/1517829707.pdf.
Lazariev, O.V. (2014). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesiinoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoho profiliu [Criteria, indices and levels of formation of professional and communicative competence of future specialists of agrarian profile]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho Natsionalnoho Universytety Sadivnytstva – Collection of Scientific Works of Uman National University of Horticulture, part 1, 211-216 [in Ukrainian].
Makueva, M.S. (2009). Kriterii otsenki professionalnoy kommunikativnoy kompetentnosti u budushchikh spetsialistov v oblasti administrirovaniya informatsionnykh [Criteria for evaluating professional and communicative competence of future specialists in the field of information administration]. Informatsionnye tekhnologii v obrazovanii – Information Technologies in Education. Tomsk. Retrieved from: http://ito.edu.ru/2009/Tomsk/II/II-0-53.html [in Russian].
Pidruchna, Z.F. (2009). Formuvannia profesiinoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh perekladachiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of the professional and communicative competence of future interpreters in the process of the professional training]. Candidate’s Extended abstract. Ternopil [in Ukrainian].
Praliyev, S., Dogan, I., Tugunbayeva, B., Kosanov, B., & Uaidullakyzy, E. (2013). Formation of the professional self-improvement competence formation the university students. Procedia – Social and Behavioral sciences, 89, 916-920. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.08.956.
Puchkova, I.M. (2016). The formation of communicative competence in terms of higher education. IEJME – Mathematics Education, 11 (4), 725-733. Article number: mathedu.2016.068, pp. 725 – 733. Retrieved from: https://www.iejme.com/makale_indir/482.