НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ТА МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА КАФЕДРІ МЕДИЧНОЇ БІОХІМІЇ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7713Ключові слова:
практично-орієнтоване навчання, компетентність, інноваційні технології, біохімічна діагностика.Анотація
Мета роботи – обґрунтувати способи забезпечення оптимального засвоєння студентами матеріалу з біохімії як основи клініко-лабораторної діагностики.
Основна частина. У статті відображена концепція навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення навчання студентів на кафедрі медичної біохімії в світлі сучасних вимог інтеграції в європейські та світові освітні структури. Насамперед це практично-орієнтоване навчання, що дозволяє досягти розвитку клінічного мислення на основі констеляції біохімічних показників. Біохімічні підходи посідають чільне місце в діагностичному процесі, бо лише вони відображають молекулярні механізми розвитку патологічного процесу.
Не менш важливою умовою навчання є напрямок, який визначає професійну компетентність майбутніх фахівців – базовий рівень, прагнення до подальшої самоосвіти, аналітичне мислення, узагальнення наявної інформації, уміння прогнозувати і вирішувати нештатні ситуації тощо. Нарешті, сучасне навчання студентів неможливе без впровадження інноваційних технологій – комп’ютерні віртуальні програми-тренінги з біохімії, що моделюють різні метаболічні шляхи, процеси чи алгоритми лабораторних досліджень, відеофільми, мультимедійні лекції, технічне обладнання робочих місць студентів в навчальних лабораторіях.
Особливих вимог потребують уміння студентів виконувати і інтерпретувати матрикульні біохімічні дослідження, які використовуються в діагностиці найпоширеніших хвороб. Клініко-лабораторна ерудиція особливо важлива в практиці кожного сучасного лікаря, і глибокі знання біохімічних процесів повинні займати чільне місце в його активі для вирішення професійних обов’язків.
Висновки. Викладання біохімії студентам-медикам повинно бути практично-орієнтованим, компетентнісним, мати мотиваційне спрямування, що забезпечується належною методичною базою, широким впровадженням інноваційних технологій, вдосконаленням бази клініко-біохімічних тестових завдань, високим рівнем міжкафедральної інтеграції суміжних дисциплін.
Ключові слова: практично-орієнтоване навчання, компетентність, інноваційні технології, біохімічна діагностика.Посилання
Herush, I.V., Hryhorіeva, N.P., & Davydova, N.V. (2016). Suchasni pidkhody do vykladannia bioorhanichnoi i biolohichnoi khimii v medychnykh VNZ [Current approaches to teaching bioorganic and biological chemistry at the medical university]. Medychna ta klinichna khimiia – Medical and Clinical Chemistry, 4, 114-117 [in Ukrainian].
Zahrychuk, H.Ya, Martsenіuk, V.P., & Mysula, I.R. (2013). Pidhotovka fakhivtsiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy v suchasnykh umovakh na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [Training in higher education institutions of Ukraine in modern conditions on the competence approach basis]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 8-11 [in Ukrainian].
Karpets, M.V. (2014). Rol medychnoi khimii u formuvanni studenta-medyka [The role of medical chemistry in the formation of medical student]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 72-75 [in Ukrainian].
Podkovko, Kh.V. (2016). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu v osviti [Innovative learning technologies in the context of competence approach in education]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 41-43 [in Ukrainian].
Korda, I.V., Herіak, S.M., Petrenko, N.V., & Kuziv, I.Ya (2014). Problema rozvytku krytychnoho myslennia u studentiv-medykiv [The problem of medical students’ critical thinking development]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 83-84 [in Ukrainian].
Filonenko, M.M. Proektuvannia navchalnykh zanіat u systemi vyshchoi medychnoi osvity na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [Learning sessions design in the system of higher medical education on the basis of competence approach]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 47-49 [in Ukrainian].
Shershun, H.H., & Korda, M.M. (2014). Dosvid rozrobky i vprovadzhennia virtualnykh prohram z biokhimii v navchalnyi protses [The experience of development and implementation of virtual programs on biochemistry in the educational process]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 155-157 [in Ukrainian].