ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ПОНЯТЬ ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІНИ «ФІЗИЧНА ТА КОЛОЇДНА ХІМІЯ» ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ФАРМАЦІЯ»

Автор(и)

  • Л. М. Іванець Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-1377-8025
  • Д. О. Польовий Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1036-9763

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14448

Ключові слова:

фізична та колоїдна хімія, поняття, візуальні образи

Анотація

У статті розглянуто використання візуалізації як доповнення до пояснювально-ілюстративного методу навчання під час викладання навчальної дисципліни «Фізична та колоїдна хімія» для здобувачів вищої освіти за освітньою програмою «Фармація» магістерського рівня вищої освіти, галузі знань 22 «Охорона здоровʼя», спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація».

Стаття присвячена проблемі підвищення ефективності викладання фізичної та колоїдної хімії з огляду на те, що зміст дисципліни насичений символами, формулами та абстрактними поняттями. З року в рік ми виявляємо труднощі у студентів при вивченні окремих розділів предмета. Даються взнаки і недостатній рівень засвоєння знань при вивченні загальної хімії, і низька мотивація студентів.

У статті викладений власний досвід авторів, який спирається на дослідження в галузі методики викладання хімічних дисциплін. Описані методи подачі деяких складних питань фізичної хімії за допомогою засобів візуалізації. Запропоновано прийоми, за допомогою яких можна покращити засвоєння абстрактних понять із хімічної термодинаміки та хімічної кінетики. Обґрунтовано переваги впровадження засобів, які зумовлюють зорову асоціацію з абстрактним поняттям (словесні образи-порівняння, логічні схеми, цікаві графічні залежності та ін.). Вони допоможуть розширити можливості викладача при подачі матеріалу з особливо важких тем дисципліни і набути необхідного професійного досвіду. У свою чергу, полегшиться процес розуміння змісту і, як наслідок – формування наукового типу мислення здобувачів вищої освіти, що входить до переліку загальних компетентностей майбутнього фахівця.

Ми пересвідчилися, що студенти легше оперують поняттями, коли вони підкріплені певними образами, тому вважаємо, що візуалізація понять є раціональним та перспективним процесом і його варто застосовувати та розвивати.

Посилання

Bilyk, L.V., & Marush, I.V. (2023). Zastosuvannia metodiv vizualizatsii pid chas vyvchennia histolohii, tsytolohii ta embriolohii dlia formuvannia fakhovykh kompetentnostei maibutnikh likariv [The use of imaging methods in the study of histology, cytology and embryo­logy for the formation of professional competences of future doctors]. Visnyk nauky ta osvity – Bulletin of Science and Education, 5(11), 393-400 [in Ukrainian].

Hyria, O.O. (2015). Metodychna systema formuvannia khimichnykh poniat zasobamy poiednannia lohichnoho ta obraznoho myslennia uchniv [Methodological system of forming chemical concepts by combining logical and imaginative thinking of students]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia «Pedahohika i psykholohiia» – Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Series “Pedagogy and Psychology”, 44, 267-272 [in Ukrainian].

Karpenko, Yu.P. (2023). Vykorystannia metodiv vizualizatsii pry vyvchenni studentamy khimichnykh dystsyplin [The use of visualisation methods in the study of chemical disciplines by students]. Naukovi zapysky Maloi Akademii Nauk Ukrainy – Scientific Notes of the Minor Academy of Sciences of Ukraine, 1(26), 57-64 [in Ukrainian].

Malafiik, I.V. (2005). Dydaktyka [Didactics]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

Rozynets, I.I., & Trofymova, O.P. (2023). Efektyvnist poiasniuvalno-iliustratyvnoho metodu pid chas vykladannia dystsypliny «Termodynamika» za navchalnym planom pidhotovky bakalavriv spetsialnosti 184 Hirnytstvo [Effectiveness of the explanatory and illustrative method in teaching the discipline “Thermodynamics” in the curriculum for bachelors of specialty 184 Mining]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky – Bulletin of the Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. Pedagogical sciences, 1(25), 34-42 [in Ukrainian].

Terletska, L. (2014). Vybir aktyvnykh metodiv navchannya v orhanizatsiyi navchalno-piznavalnoyi diyalnosti pidlitkiv [The choice of active teaching methods in the organisation of educational and cognitive activities of adolescents]. Lyudynoznavchi studiyi. Pedahohika – Humanities studies. Pedagogy, 29(1), 193-201 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-24

Як цитувати

Іванець, Л. М., & Польовий, Д. О. (2024). ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ПОНЯТЬ ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІНИ «ФІЗИЧНА ТА КОЛОЇДНА ХІМІЯ» ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ФАРМАЦІЯ». Медична освіта, (1), 14–19. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14448

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ