УКРАЇНСЬКЕ НАУКОВЕ МОВЛЕННЯ В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13271Ключові слова:
Ukrainian scientific speechАнотація
У статті розкрито значення українського наукового мовлення для процесу професійної підготовки майбутніх фахівців. Зазначено чинники, які актуалізують проблему екології української наукової мови. Виокремлено типові помилки, які трапляються у студентських наукових роботах (тезах, рефератах, есе, статтях, проєктах, курсових, дипломних роботах тощо). Зроблено висновок, що багато з цих помилок трапляються під впливом російської мови, неправильного перекладу. Курс «Українськe наукове мовлення» автори пропонують як обов᾿язкову навчальну дисципліну для бакалаврів/магістрантів, майбутніх здобувачів наукових ступенів. У процесі його вивчення студенти повинні навчитися правильно (згідно з нормами сучасної української мови) будувати наукове висловлення – усне й писемне, уміти презентувати результати наукових досліджень, володіти українським науковим мовленнєвим етикетом, уміти вести наукову дискусію, виступати перед науковою аудиторією, будувати академічну промову, знати особливості її композиції, володіти риторичними вміннями тощо. Сформульовано мету, завдання цієї дисципліни, виокремлено знання, уміння й навички, які повинні бути сформовані в майбутніх фахівців у процесі її вивчення. Наголошено на практичному значенні курсу «Українськe наукове мовлення». Наведено досвід формування професійних навичок у галузі українського наукового мовлення під час проведення зі студентами тренінгу «Успішний науковий публічний виступ та засоби подолання страху перед аудиторією». Наголошено: здобувач вищої освіти передусім має бути мотивований щодо оволодіння законами українського наукового мовлення. Він має стати мовним екологом власних наукових текстів, повинен уміти редагувати та правильно перекладати наукові тексти українською мовою, будувати науковий виступ, володіти академічним красномовством, мати знання з риторики, еристики тощо. Курс «Українськe наукове мовлення» формує національно-мовну особистість майбутнього фахівця як майбутнього українського вченого.
Посилання
Bilavych, H. (2020). Ekolohiia ukrainskoho naukovoho movlennia [Ecology of Ukrainian scientific speech]. Ivano-Frankivsk: NAIR [in Ukrainian].
Kuznetsova, H. (2012). Kultura naukovoyi ukrayinskoyi movy u fakhoviy pidhotovtsi maybutnikh osvityan [Culture of the scientific Ukrainian language in the professional training of future educators]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelya – Problems of Training Modern Teachers, 6, 213-220 [in Ukrainian].
Bilavych, H., Savchuk, B., Ilnytskyi, V., & Fedchy¬shyn, N. (2020). Kultura naukovoho movlennia maibutnoho mahistra yak skladnyk yoho profesiinoi kompetentnosti [Culture of scientific speech of the future master as a component of his professional competence]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat – Mountain School of Ukrainian Carpathians, 23, 75-81 [in Ukrainian].
Mirchenko, M.V. (2014). Osnovy ekolohiyi ukrayinskoyi literaturnoyi movy: problemy, mozhlyvosti, perspektyvy [Fundamentals of ecology of the Ukrainian literary language: problems, opportunities, prospects]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiya» Seriia «Filolohichna» – Scientific Notes of the National University “Ostroh Academy” “Philological” Series, 50, 16-19 [in Ukrainian].
Semenoh, O.M. (2010). Kultura naukovoyi ukrayinskoyi movy [Culture of the Ukrainian language]. Kyiv: Akad. [in Ukrainian].
Bohush, A.M., Tryfonova, O.S., Kyselova, O.I., Hori¬na, Zh.D., & Cherkasov, M.P. (2008). Formuvan¬nya movnoyi osobystosti na riznykh vikovykh etapakh [Formation of language personality at different age stages]. Odesa: PNTS APN Ukrayiny [in Ukrainian].
Haugen, E. (1972). The Ecology of language. Standford: Standford University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.